• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58759
+
-

بازگشت نخود کرمانشاه به بازارهای جهانی

ممنوعیت‌هایی که طی سال‌های اخیر برای صادرات نخود اعمال شد باعث از دست رفتن برخی بازارهای صادراتی شده است

گزارش
بازگشت نخود کرمانشاه به بازارهای جهانی

فاطمه کمانی| کرمانشاه- خبرنگار:


نخود یک محصول استراتژیک کشاورزی در کشور است و کرمانشاه از قطب‌های تولید این محصول به شمار می‌رود. محصولی با نیاز آبی کم که مناسب شرایط کنونی خشکسالی چند ساله کشور است و می‌تواند جایگزین بسیاری از محصولات پرمصرف مانند ذرت شود. 

کرمانشاه سطح قابل توجهی از اراضی نخود کشور را به خود اختصاص داده و یک کالای مزیت‌دار برای استان ما به حساب می‌آید. از سوی دیگر زمینه فراوری این محصول فراهم است، به گونه‌ای که زمانی طرح صفر تا صد فراوری نخود در کرمانشاه مطرح شد و اکنون نیز در دست پیگیری است. 
توسعه کشت نخود می‌تواند به افزایش سرانه مصرف این محصول نیز کمک کند. این میزان اکنون حدود 2کیلوگرم برای هر فرد است. بنا به عقیده کارشناسان، در برخی از انواع نخود میزان پروتئین به اندازه قابل توجهی بالاست. 


فراز و نشیب صادرات نخود 

نخود کرمانشاه علاوه بر پوشش بازارهای داخل استان و استان‌های همجوار، بُعد صادراتی هم دارد و برخی از انواع آن مانند نخود برند «بیونیج» جای خود را به‌خوبی در بازارهای هدف صادراتی باز کرده است؛ اما صادرات نخود طی سال‌های اخیر همواره با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده و هرچند وقت یک‌بار شاهد ممنوعیت صادرات این محصول به بهانه‌های مختلف از جمله تنظیم بازار هستیم. 

اخیراً نیز از دی‌ماه سال گذشته صادرات نخود سراسر کشور و از جمله کرمانشاه ممنوع شد و حالا با پیگیری‌های فراوان دوباره صادرات آن از سر گرفته شده است.  این ممنوعیت‌های پی‌درپی آسیب جدی به بازارهای صادراتی هدف نخود وارد کرده و بیم آن می‌رود که نخود کشورهای رقیب جایگزین نخود ایرانی در بازارهای صادراتی شود.


رفع ممنوعیت صادرات 

رئیس شورای ملی نخود با اشاره به رفع ممنوعیت صادرات این محصول می‌گوید: این ممنوعیت‌ها بازارهای صادراتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. «ناصر مرادی» با اشاره به ممنوعیت صادرات نخود از دی‌ماه سال گذشته که با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی انجام شد، می‌افزاید: هم‌اکنون شاهد آزاد شدن صادرات این محصول بعد از پیگیری‌های فراوان و برگزاری جلسات مستمر هستیم. 

وی از پیامدهای ممنوعیت صادرات نخود هم یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: ممنوعیت‌هایی که طی سال‌های اخیر برای صادرات نخود اعمال شد باعث از دست رفتن برخی بازارهای صادراتی شده است، به گونه‌ای که در گذشته به بسیاری ازکشورها از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان، افغانستان و... صادرات داشتیم و ذائقه این کشور به برند نخود ایرانی عادت کرده بود اما با ممنوعیت صادراتی که اعمال شده رقبای نخود ایرانی وارد بازار کشورهای دیگر شده‌اند که از جمله آنها می‌تواند به نخود هند و روسیه اشاره کرد. به گفته این فعال بخش کشاورزی، نخود کشورهای دیگر به جهت این‌که مکانیزه تولید می‌‌شود و بسته‌بندی خوبی هم دارد، بیشتر جای خود را در بازارهای صادراتی باز کرده است. 

رئیس شورای ملی نخود با اشاره به این‌که بازگشت به بازارهای صادراتی نیازمند تلاش بیشتر است، یادآوری می‌کند: برای بهبود بازارهای صادراتی باید هم به توسعه سطح زیر کشت نخود و هم مکانیزه کردن تولیدات توجه ویژه داشته باشیم. 
مرادی درباره مزیت‌های صادراتی نخود نیز می‌گوید: نخود نیاز آبی کم دارد و صادرات آن می‌تواند به واردات آب مجازی بینجامد. 


 ظرفیت تولید حدود ۲۷۰ هزار تن نخود

این مسئول از ظرفیت تولید حدود ۲۷۰ هزار تنی نخود در کشور هم یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: این در حالی است که سرانه مصرف نخود برای هر ایرانی سالانه 2 کیلوگرم است و با حدود ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تن مازاد بر نیاز نخود در کشور مواجهیم. وی ادامه می‌دهد: البته در کنار تولید داخلی واردات نخود در کشور را هم داریم.  رئیس شورای ملی نخود بر لزوم منطقی شدن قیمت این محصول نیز تأکید دارد و می‌افزاید: طی حدود 4 سال گذشته قیمت نخود در بازار از کیلویی 5 تا 7 هزار تومان تغییری نداشته و این در حالی است که قیمت این محصول باید حداقل دو برابر افزایش یابد و به کیلویی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان برسد.  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز با اشاره به رفع ممنوعیت صادرات نخود می‌گوید: کرمانشاه ظرفیت تولید سالانه حدود صد هزار تن نخود را دارد.   «نوربخش حاتمی» کرمانشاه را از جمله استان‌های بزرگ تولید‌کننده نخود کشور می‌داند که تأثیر بسزایی در صادرات این محصول هم دارد. وی پیش‌بینی می‌کند با آزاد شدن صادرات نخود و ورود نخود استان به بازارهای صادراتی، درآمدی حدود 2 هزار میلیارد تومان نصیب نخودکاران استان شود.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید