• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58633
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ZMpE
+
-

کاهش باران در شمال آذربایجان‌شرقی

مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که در ۴ شهرستان شمال استان کاهش بارش وجود داشته است، وضعیت این مناطق را از نظر آب و هوا «ترسالی ضعیف» عنوان کرد. به گزارش تسنیم «علی دولتی‌مهر» با بیان این‌که 119 شبکه پایش شرایط جوی در استان داریم، اظهار کرد: 89 درصد بلایای طبیعی مربوط به شرایط جوی است و باید پیش‌بینی لازم در خصوص آنها از طریق هواشناسی صورت گیرد. 

وی با اشاره به این‌که در آذربایجان شرقی 33 درصد نسبت به دوره آماری سال گذشته افزایش بارش ثبت شده است، افزود: این استان که جزو 20 استان دارای افزایش بارش در سال جاری بوده، افزایش بارش آن نسبت به سال گذشته در حد نرمال بوده است. این مسئول با اشاره به این‌که در برخی مناطق استان کاهش بارش داریم، گفت: بیش از 25 درصد در کلیبر کاهش بارش ثبت شده است، ضمن این‌که 4 شهرستان شمالی هم کاهش بارش داشته‌اند و در مجموع «ترسالی ضعیف» داریم. دولتی‌مهر 40 درصد مساحت استان را شامل ترسالی متوسط و شدید نسبت به 20 سال گذشته دانست و تاکید کرد: در 60 درصد استان هم خشکسالی ضعیف و شدید داشته‌ایم. 

وی با اشاره به بررسی آماری اطلاعات هواشناسی از سال 1330 تا 1398 بیان کرد: دهه 30 مرطوب و سرد بود و دهه 40 بسیار مرطوب و سرد. اما اکنون وارد دهه‌ای شده‌ایم که خشک و بسیار گرم است و این باید در برنامه‌ریزی‌های ما مورد توجه قرار بگیرد چون هم تبخیر افزایش می‌یابد و هم بارش‌های رگباری رخ می‌دهد که باعث تغییر اقلیم می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید