• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58460
+
-

بازسازی کند خانه‌های سیل‌زدگان لرستان

در سیل اخیر لرستان ۳۵ هزار واحد مسکونی و ۶ هزار واحد تجاری خسارت دیدند

پیگیری
بازسازی کند خانه‌های سیل‌زدگان لرستان

در جریان وقوع سیل فروردین امسال در لرستان، محورهای ارتباطی این استان به‌ویژه در شهرستان پلدختر تخریب شدند. عمده‌ترین خسارت به محور ترانزیتی خرم‌آباد - پلدختر وارد آمد و دستگاه‌های امدادی روزها درگیر اتصال راه زمینی به شهرهای پلدختر و معمولان بودند و در نهایت محورهای خاکی را با شکاف صخره‌ها برقرار کردند.

به گزارش مهر، بسیاری از پل‌هایی که راه اتصال روستاها به شهر پلدختر بودند، با عبور جریان ویرانگر سیل از رودخانه کشکان از بین رفتند و این روستاها پس از فروکش سیلاب با استفاده از قایق یا بالگرد امدادرسانی شدند.

سیل مزارع و باغ‌های شهرهای مختلف لرستان را به‌ویژه پلدختر، معمولان و کوهدشت نیز تحت تاثیر قرار داد و باغ‌های انبوه انجیر را در پلدختر زیر خروارها گل برد و با تخریب تاسیسات و زیرساخت‌های آبرسانی به بروز بحران خشکی در باغ‌های متمرکز انار تنگ سیاب شهرستان کوهدشت منجر شد.

واحدهای صنفی و تولیدی شهرهای مختلف لرستان از نورآباد گرفته تا خرم‌آباد، پلدختر و... از سیل آسیب دیدند. در عین حال برخی مدارس، ادارات و زیرساخت‌های شهری مناطق سیل‌زده نیز آسیب‌های متعددی دیدند.

مسئولان مدیریت بحران استانداری لرستان میزان خسارات واردشده به بخش‌های زیربنایی این استان را 7800 میلیارد تومان اعلام کرده و گفته‌اند ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت هم به بخش‌های دامی و زراعی و ۳۰ میلیارد تومان به بخش صنعت خسارت وارد شده است.اما مهم‌ترین مساله در خصوص آسیب‌های سیل اخیر لرستان، تخریب منازل مردم بود. در جریان این سیل ۳۵ هزار واحد مسکونی و ۶ هزار واحد تجاری لرستان خسارت دیدند.


آسیب دیدن خانه‌های شهری

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان در خصوص خسارات واردشده به واحدهای مسکونی و تجاری این استان در سیل فروردین گفت: ۱۸۵۵ واحد مسکونی شهری به طور کامل تخریب شدند که باید دوباره ساخته شوند و ۵۸۷۰ واحد شهری هم به تعمیر نیاز دارند.

«احمد مرادپور» افزود: همچنین ۲۳۷۳ واحد تجاری شهری باید دوباره ساخته و ۳۴۲۰ واحد تجاری شهری تعمیر شوند.وی بیان کرد: ۷۷۳۰ خانوار شهری لرستان وسایلشان کاملا از بین رفته است که باید کمک‌هزینه معیشتی به آنها تعلق بگیرد.


آسیب دیدن خانه‌های روستایی

مرادپور در ادامه با اشاره به این‌که ۱۲۰۰ روستای لرستان از سیل اخیر آسیب دیده‌اند، گفت: ۱۵۵۰ واحد مسکونی روستایی کاملا تخریب شده‌اند که باید دوباره ساخته شوند.وی ادامه داد: ۱۲ هزار و ۲۴۷ واحد روستایی هم باید تعمیر شوند. همچنین ۲۱۵ واحد تجاری روستایی باید دوباره ساخته شوند و ۱۴۹ واحد تجاری روستایی هم به تعمیر نیاز دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با بیان این‌که ۲۷ هزار و ۷۹۷ خانوار روستایی وسایلشان کاملا از بین رفته است که باید کمک‌هزینه معیشتی به آنها تعلق بگیرد، گفت: در جریان سیل اخیر استان ۶۳۴ خودرو هم آسیب دیدند.


پرداخت تسهیلات بازسازی

چند روز پیش رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان از پرداخت تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی سیل‌زده خبر داد و اظهار کرد: ۷۵۰۰ پرونده مربوط به واحدهای مسکونی سیل‌زده استان به بانک‌های عامل معرفی شده‌‌ و تاکنون ۲۵۰۰ واحد با بانک قرارداد بسته‌اند.

«رضا خواجه‌ای» گفت: بر اساس مصوبه قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده کشور، صدور پروانه ساخت واحدهای مسکونی سیل‌زده تا سقف ۱۰۰ متر‌ مربع زیربنا رایگان است. همچنین هزینه بیمه تامین اجتماعی که درصدی از هزینه پروانه ساخت است، دریافت نخواهد شد.وی افزود: به منظور تسریع روند پرداخت تسهیلات و رفاه حال مردم سیل‌زده لرستان، ستاد هماهنگی بازسازی لرستان تمهیدات لازم را برای استقرار شعب بانک‌های عامل در ستادهای معین بازسازی لرستان اندیشیده است.


خانه‌ها در حال  ساخت 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در ادامه با اشاره به موضوع جابه‌جایی برخی منازل تخریب‌شده در سیل و تامین زمین برای آنها گفت: از نظر تامین زمین مشکلی نداریم، جز در 2 روستای ملاوی و بابازید.مرادپور با بیان این‌که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی کلنگ ساخت منازل مسکونی را در پلدختر به زمین زده‌ایم و در حال ساخت هستند، بیان کرد: ۱۶۰۱ واحد خسارت‌دیده از سیل آواربرداری شده‌اند. ۹۸۸ واحد که قرار است درجاساز شوند، پی‌کنی شده‌اند.وی افزود: همچنین، اسکلت ۲۶ واحد نصب، ۴ واحد دیوارچینی و سقف 2 واحد ساخته شده است.


عامل رکود ساخت ‌و ساز در مناطق سیل‌زده

جانشین استاندار لرستان در قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده گفت: کار تعمیر ‬۱۷۲۶ واحد شروع و تعمیر ۶۶۱ واحد هم تمام شده است.مرادپور در پاسخ به این سوال که چرا کار ساخت ‌و‌ ساز در مناطق سیل‌زده سرعت نمی‌گیرد، اظهار کرد: تاکنون اعتبارات تکلیفی در زمینه تسهیلات ساخت و نیز تسهیلات جبران خسارات کشاورزی به بانک‌ها ابلاغ نشده بود و تا این پول به بانک‌ها ابلاغ نشود هم تسهیلاتی به مردم پرداخت نمی‌شود.

وی با بیان این‌که به تازگی جلسه‌ای با ۸ بانک عامل برگزار کرده‌ایم، ادامه داد: به ۷۰ درصد بانک‌ها اعتبار ابلاغ شده و ۳۰ درصد دیگر قرار است با شعبه‌های مرکزی ارتباط بگیرند و برای اختصاص اعتبارات پیگیری کنند.


ساخت ‌و ساز به زودی رونق می‌گیرد

دبیر کمیته بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده لرستان گفت: خوشبختانه‌‬ از قبل نزدیک به ۱۰ هزار پرونده را تکمیل کرده و به بانک تحویل داده‌ایم تا تسهیلات بگیرند. همین موضوع ما را در انجام امور جلوتر می‌برد.مرادپور تاکید کرد: البته تا تسهیلات پرداخت نشود، کار ساخت ‌و‌ ساز شروع نمی‌شود. مبلغ این تسهیلات در روستاها ۴۰ میلیون تومان و در شهرها ۶۰ میلیون تومان است.

وی گفت: علت راکد بودن کار ساخت و ساز تاکنون ابلاغ نشدن اعتبار این کار به بانک‌ها بود. الان ابلاغ اعتبار انجام شده است و در هفته‌های آینده شاهد آغاز ساخت ‌و‌ ساز در مناطق سیل‌زده خواهیم بود. 


هشدار استاندار

استاندار لرستان نیز در سخنانی اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده، تمامی بانک‌ها ابلاغیه را از مدیران خود در مرکز دریافت کرده‌اند و باید پرداخت تسهیلات مسکن و کشاورزی را تسریع کنند.«موسی خادمی» با تاکید بر لزوم تسریع معرفی افراد واجد شرایط از طرف بنیاد مسکن افزود: جهاد کشاورزی پرونده‌ها را در سامانه «سجاد» وارد و به معرفی کشاورزان آسیب‌دیده به بانک‌ها اقدام کند.

وی با بیان این‌که مردم باید تا پایان خرداد تشکیل پرونده دهند، گفت: افرادی که تا تاریخ مقرر ثبت‌نام نکنند، از لیست خارج می‌شوند و دیگر نخواهند توانست از امکانات دولتی استفاده کنند.خادمی گفت: دولت حدود ‌هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض در حوزه‌های مختلف به استان اختصاص داده است.به گفته استاندار لرستان، در حوزه مسکن ۴۹۰ میلیارد تومان، کشاورزی ۲۹۵ میلیارد تومان و عمران ۲۵۰ میلیارد تومان در اختیار بنیاد مسکن استان قرار گرفته است.


خسارت سنگین سیل به بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان این‌که سیل فروردین سال جاری یکی از بی‌سابقه‌ترین سیل‌هایی بود که در طول تاریخ این استان رخ داده است، اظهار کرد: این سیل همه بخش‌های اقتصادی و زیرساختی استان را از جمله کشاورزی درنوردید و بیشترین خسارات نیز به بخش کشاورزی آن وارد شد.«عبدالرضا بازدار» افزود: در این سیل اکثر زیرساخت‌های کشاورزی، منابع و امکاناتی که کشاورزی استان در حاشیه رودخانه‌ها داشت و همچنین مزارع و باغ‌ها به شدت آسیب دیدند.

وی بیان کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده، بیشتر از 1۵۷۰ میلیارد تومان فقط به زیربخش‌های کشاورزی استان خسارت وارد شد.بازدار گفت: یکی از فعال‌ترین و پویا‌ترین بخش‌های اقتصادی استان در حوزه تولید و درآمد، کشاورزی است. ۱۵۰ هزار خانواده به طور مستقیم در حوزه کشاورزی فعالند و قطعا خسارات سیل درآمد و ارتزاق آنها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید