• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 27 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130805
+
-

پل‌های سیل‌زده لرستان تشنه اعتبار

پیگیری
پل‌های سیل‌زده لرستان تشنه اعتبار

ستاره حجتی- خبرنگار

۲۵ماه از سیل فراگیر فروردین۹۸ می‌گذرد؛ زمانی که برای جبران مافات و خسارت ناشی از این اتفاق کافی به‌نظر می‌رسد. لرستان یکی از استان‌هایی بود که در سیل خسارت‌ زیادی دید؛ خسارت‌هایی که فقط مربوط به آبگرفتگی نبود. توپوگرافی لرستان و وجود کوه و رودخانه‌های بسیار موجب شده است که حدود هزار پل و سازه فنی محورهای مواصلاتی استان را پشتیبانی کنند، اما سیل همه را بر آب داد. میزان جبران این خسارت عظیم به حدی ناچیز بود که از ۹۰۰ سازه بتنی و فلزی پل حتی ۲۰۰ مورد هم بازسازی یا تعمیر نشده است.

جاده بعد از ۲۵‌ماه تعمیر نشد
«محمد» یکی از اهالی روستای «چم خوشه» است؛ یکی از روستاهایی که پیش از سیل هم محروم بود و کمتر نشانی از توسعه‌یافتگی داشت. حالا محمد می‌گوید جاده‌های پیچ و واپیچ و رانشی دسترسی به روستا هنوز بعد از ۲۵ماه تعمیر نشده است.
او در ادامه توضیح می‌دهد: «ما همیشه برای دسترسی به شهر و تامین بسیاری از نیازهای خود مشکل داشتیم. این روستا پل رودخانه‌ای ندارد، بلکه جاده و پل کوهستانی دارد و انتظار داریم بعد از گذشت ۲سال دیگر نوبت به روستاهای کوچک برسد.»

مسیر ناهموار ما، ناهموارتر شد
«کرکز» یکی دیگر از روستاهای جامانده از روند بازسازی‌ زیرساخت‌های جاده‌ای و پل‌هاست. «ثنا» از اهالی روستاست که می‌گوید: مدتی است سودای ترک روستا را در سر می‌پروراند.
ثنا به همشهری توضیح می‌دهد: «ما کشاورزیم. به زمین شخم می‌زنیم و زندگی می‌کنیم. شما سیل آن سال را ندیدید. از آسمان و زمین خدا آب می‌آمد. تمام کوه‌ها و تپه‌ها انگار شسته می‌شد و می‌ریخت. خیلی ترسیده بودیم. دیر به ما سر زدند. بعد گفتند جاده‌ها بسته و پل خراب بود. وقتی هم که آمدند جاده، پل و خانه‌ها را دیدند، رفتند و نیامدند. فقط اداره برق و بنیاد مسکن کار کردند.»
به‌گفته او، اهالی روستا این روزها با گاو، خیش، ماشین و هر چیزی از مسیری ناهموار که رانش و سیل آن را ناهموارتر کرده، رفت‌وآمد می‌کنند.

بهره‌برداری از 25پل در خرداد
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان این موضوع را تأیید می‌کند و به همشهری می‌گوید: «لرستان نیازمند اعتبار برای بازسازی ۸کیلومتر راه‌‌ و 14هزار ‌ ابنیه فنی و 900پل تخریب شده یا آسیب دیده است.»
«عباس شرفی» بیشترین خسارت سیل 98در حوزه راه را مربوط به محورهای خرم‌آباد -پلدختر می‌داند که در کنار رودخانه کشکان هستند. به‌گفته وی، این محور با اعتبار ابلاغی ویژه سیل در سال98 بازسازی و ساخت 140دستگاه پل در دستور کار قرار گرفت.
شرفی توضیح می‌دهد که مهر سال گذشته حدود 104دستگاه ابنیه فنی کوچک و بزرگ به بهره‌برداری رسید و بقیه پل‌ها ازجمله پل بزرگ شهید سردار سلیمانی، پل پران پرویز، برگلان سوخته، حیات‌الغیب، طاق عباسعلی و همچنین 25دستگاه پل از دهانه 10متر تا 150متر نیز تا اواسط خرداد به بهره‌برداری می‌رسند.

اختصاص 8درصد اعتبار
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان ادامه می‌دهد: «به‌دلیل سیل سال 98حدود 2800میلیارد تومان خسارت به زیرساخت راه و پل‌های استان وارد شد، اما فقط 230میلیارد تومان معادل 8درصد اعتبار برای جبران خسارت زیرساخت راه‌ها و پل‌های استان اختصاص یافت. 80درصد این اعتبار هم اسناد بود و رقم واقعی که برای ساماندهی مورد استفاده قرار گرفت، فقط به 150میلیارد تومان می‌رسید. به همین دلیل نتوانستیم بخش زیادی از محورها را آنگونه که مورد انتظار مردم بود، ساماندهی کنیم.» شرفی درباره عمده‌ترین محور خسارت‌دیده این سیل نیز توضیح می‌دهد: «محور خرم‌آباد - پلدختر در سیل 98دچار بیشترین خسارت و در 20نقطه کاملا قطع شد. همان زمان با فروکش کردن سیل، بازسازی این محور با امکاناتی که در اختیار داشتیم، آغاز و در ادامه با گسیل ادوات و امکانات 19استان دیگر طی مدت 45روز ارتباط برقرار شد. البته محور جدید خرم‌آباد به پلدختر با اعتبار بیش از هزار میلیارد تومان برآورد اولیه در دست ساخت است؛ بنابراین اولویت با محور جدید است، اما در بخش راه و ابنیه محور قدیم هم در حال فعالیت هستیم.»

‌***
همشهری پیش از این هم در گزارشی درباره راه‌های تخریب شده از سیل لرستان نوشته بود؛ بیش از هزار کیلومتر از راه‌های شهری و روستایی‌ این استان بر اثر 2سیلاب از دست رفت و در مجموع سیلاب‌ بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد راه‌های لرستان را تخریب کرد. قرار بود تجهیزات و منابع اعتباری مورد نیاز لرستان برای ترمیم‌ راه‌های خسارت‌دیده از سیلاب فروردین و اسفند 98تامین شود، اما هیچ‌کدام از وعده‌ها از تأمین ماشین‌آلات، اعتبارات راه‌ها تا ساماندهی رودخانه‌ها، پل‌ها و… بعد از وقوع سیلاب‌ها  عملی نشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید