• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58332
+
-

هواپیمایی که همه مسافرانش روی بال هستند!

Flying-V هواپیمایی است با شکلی متفاوت برای کاهش ۲۰ درصدی مصرف سوخت که اواخر امسال آزمایش می‌شود

هواپیمایی که همه مسافرانش روی بال هستند!

حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام سفر شماره صندلی‌تان روی بال هواپیما افتاده باشد اما چه نظری درباره اینکه سوار هواپیمایی شوید که همه صندلی‌هایش داخل بال‌هایش باشد، دارید؟
این ماجرایی تخیلی نیست. Flying-V هواپیمایی با طرح V شکل است که به‌خاطر مصرف کمتر سوخت و انرژی، طراحی متفاوتی نسبت به هواپیماهای فعلی دارد. شرکت هواپیمای هلندی KLM به تازگی در پروژه ساخت این هواپیما سرمایه‌گذاری کرده است و خیلی‌ها عقیده دارند زودتر از موعدی که انتظارش می‌رفت این هواپیما عملیاتی می‌شود.
علاوه بر کابین هواپیما محفظه حمل بار و سوخت نیز در بال‌های هواپیما تعبیه شده است.
به گزارش سی‌ان‌ان، این هواپیما می‌تواند در هر پرواز ۳۱۴ مسافر را جابه‌جا کند اما به‌خاطر طراحی ویژه‌اش ۲۰ درصد سوخت کمتری نسبت به هواپیماهای امروزی مصرف می‌کند.
در ساخت این هواپیما تلاش شده که از مواد بسیار سبک به‌ویژه برای صندلی‌ها استفاده شود. هزینه سوخت هواپیما یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت‌های هوایی است و به همین‌خاطر شرکت‌های هوایی که بتوانند این هزینه را پایین بیاورند می‌توانند بلیت‌های ارزان‌تری هم بفروشند و دست بالا را در بازار رقابت داشته باشند.

آزمایش؛ به‌زودی 
قرار است به‌زودی یک نمونه اولیه از این هواپیما آزمایش شود. طراحان هواپیما که از دانشگاه‌های برلین و هلند هستند، می‌گویند: این هواپیما را باید با هواپیمایی در اندازه مشابه مثل ایرباس A350-900 مقایسه کرد. براساس محاسبات آنها به‌خاطر طراحی خاص و وزن سبک‌تر این هواپیما می‌تواند در مقایسه با این مدل ایرباس در مسافتی مشابه با مصرف ۲۰ درصد سوخت کمتر به مقصد برسد. هواپیماها ۲.۵ درصد کل دی‌اکسیدکربن جهان را تولید می‌کنند و علاوه بر هزینه این ماجرا به حفظ بیشتر محیط‌زیست هم کمک می‌کند. شرکت‌های دیگری هستند که برای رسیدن به این هدف تحقیقات خود را روی ساخت هواپیماهای الکتریکی متمرکز کرده‌اند. اما به گفته محققان بعید است که بتوان حتی تا ۳۰ سال دیگر شرکت‌های هوایی را برای استفاده از هواپیماهای کاملا الکتریکی مجاب کرد. 2 موتور توربوفن نصب شده در قسمت انتهایی وظیفه پیش راندن Flying-V را بر عهده خواهند داشت. با توجه به طول 55و عرض 65متری اما می‌توان این هواپیمای پیشرفته را رقیبی برای ایرباس A350 و بوئینگ 787دانست. 
علاوه بر این با وجود شکل متفاوت این هواپیما به‌خاطر داشتن اندازه و طول بال‌های مشابه هواپیماهای فعلی مشکلی در استفاده از باندها، گیت‌ها و آشیانه‌های موجود نخواهد داشت. حالا همه منتظر آزمایش مدل این هواپیما در پایان سال‌جاری میلادی هستند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :