• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58223
+
-

هدف‌گذاری ایجاد هزار شغل در ترکمن‌صحرا

کارآفرین گلستانی با پشتیبانی یک موسسه خیریه و احیا و توسعه صنایع‌دستی ترکمن، به دنبال ایجاد اشتغال برای هزار نفر در ترکمن‌صحراست.

به گزارش ایسنا، «قربان‌‌محمد شاه‌نظری» کارآفرین ترکمن پس از 30 سال زندگی در خارج از کشور به دیار خود بازگشته و آرزو دارد اقشار مستمند ترکمن‌صحرا را بتواند توانمند کند. او معتقد است کسی که هنری دارد و از توانایی جسمی برخورد است، نباید بیکار بماند و منتظر کمک افراد دیگر باشد.شاه‌نظری سال 94 با موسسه خیریه «ترکمن آرکا» که در زمینه کمک به بیماران خاص فعالیت داشت آشنا و مشغول به همکاری با آنها شد. 

بعد از مدتی با فکرهایی که در سر داشت فعالیت‌های این مجموعه را به سمت کمک به بیماران نیازمند و اشتغال‌زایی سوق داد.وی درخصوص علت پیگیری موضوع اشتغال گفت: تا چه زمانی باید از توانمند بگیریم و به ضعیف بدهیم. باید فرد ضعیف توانمند شود. در این راستا اشتغال‌زایی را در زمینه صنایع‌دستی با همکاری موسسه خیریه ترکمن آرکا در دستور کار قرار دادیم. 

سال 95 کار در کلاله شروع شد. 13 روستا که از نظر محرومیت از گمیشان و آق‌قلا و مناطق دیگر شرایط سخت‌تری داشتند، شناسایی کردیم.
این کارآفرین افزود: ابتدا 30 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با همکاری همسرم از بانک گرفتم و در اختیار 25 خانواده در روستاهای این شهرستان قرار دادم. با این تسهیلات لوازم مورد نیاز برای تولید پارچه و مواد اولیه خریداری شد و در اختیار خانواده‌ها قرار گرفت. 

این خانواده‌ها ماهانه 100 متر پارچه می‌بافند و ما به نرخ روز یا کمی بیشتر از آنها خریداری می‌کنیم. در ازای دریافت مبالغی هم که به خانواده‌ها پرداخت شده در صورت توانایی خانواده در آن ماه، مبلغی بین 25 تا 50 هزار تومان از آنها دریافت می‌شود.

نایب رئیس موسسه خیریه ترکمن آرکا با اشاره به این‌که شعار ما «مستمند مالی، توانمند کاری» است، گفت: هدف ما کمک به کسانی است که توانایی جسمی انجام کار را دارند اما به دلایلی با وجود مشکلات مالی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند. 

شاه‌نظری با بیان این‌که مواد اولیه را از منطقه خودمان تامین می‌کنیم، تصریح کرد: دامداران در منطقه ترکمن‌صحرا تا سال گذشته پشم را دور می‌ریختند یا آتش می‌زدند اما با آنها صحبت کردیم تا پشم را در اختیار ما قرار دهند. هدف از این کار اشتغال‌زایی برای تعداد بیشتری از خانواده‌ها در فرایند فراوری و متضرر نشدن در تلاطم‌های ارزی است.
 
وی با بیان این‌که تمامی فرایند تبدیل پشم به نخ به صورت دستی انجام می‌شود، گفت: می‌توانیم با استفاده از دستگاه حلاجی در مدت کمی مقدار زیادی پشم را تبدیل به نخ کنیم اما با این کار چند خانواده از چرخه خارج می‌شود. تولیدات ما در رسته پارچه، گلیم، نمد و فرش است.شاه‌نظری با اشاره به این‌که در بین ترکمن‌ها، صنایع‌دستی فقط در دست زنان است، بیان کرد:‌ همکاری با ما به صورت خوشه و متمرکز انجام می‌شود.

 از خانواده‌ها درخواست کردیم در صورت تمایل در کارگاه‌های متمرکز فعالیت کنند و کسانی هم که مشکل دارند در خانه با ما همکاری داشته باشند. از صفر تا 100 را به افراد آموزش می‌دهیم. بعد از تولید پارچه آن را تبدیل به کیف، مانتو، رومیزی، پرده و... می‌کنیم و بعد به فروش می‌رسانیم. 

وی اظهار کرد: برای فروش تولیداتمان مغازه‌ای در بازارچه اسکله بندرترکمن در اختیار داریم و در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف سطح کشور نیز شرکت می‌کنیم.شاه‌نظری یادآور شد: در حال حاضر بیش از 150 نفر در شهرستان‌های ترکمن‌نشین استان از جمله کلاله، گنبدکاووس و مراوه‌تپه با ما همکاری می‌کنند. اگر این افراد دچار بیماری شوند از طرف خیریه به صورت رایگان درمان می‌شوند.

این کارآفرین با اشاره به برنامه‌‌ریزی برای ایجاد 400 شغل در گمیشان توسط این مجموعه گفت: تاکنون 250 نفر شناسایی شده‌اند و عده‌ای شروع به کار کرده‌اند. این افراد در زمینه تولید پارچه، گلیم، نمد و فرش و همچنین نخ‌ریسی، حلاجی و رنگرزی فعالیت خواهند کرد. صحبت‌هایی هم شده که این تعداد به 600 نفر افزایش یابد.

وی بیان کرد: بعد از وقوع سیل به مدت 2 ماه و شبانه‌روز در اختیار سیل‌زدگان بودیم و کمی از برنامه‌هایمان عقب افتادیم. در این مدت مقاوم‌سازی دیوار 3 روستای گمیشان با همکاری مردم بر عهده ما بود و پشتیبانی‌های لازم را انجام می‌دادیم. 

بعد از فروکش کردن سیل برنامه‌‌ریزی شده تا با سرعت بیشتر اشتغال‌زایی این افراد را دنبال کنیم. در سال جاری به دنبال این هستیم اشتغال‌زایی را در این مجموعه به هزار نفر برسانیم.شاه‌نظری گفت: بعد از بازگشت به ایران از خداوند 10 سال عمر خواستم و هر روزی هم بیشتر فعالیت می‌کنم تا بتوانم 30 سالی که ایران نبودم را جبران کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید