• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58221
+
-

زنانی که روی پاهای خود ایستاده‌اند

بانوان کارآفرین سرپرست خانوار ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض از کمیته امداد امام خمینیره برای راه‌اندازی کسب‌وکار دریافت کرده‌اند

جامعه
زنانی که روی پاهای خود ایستاده‌اند

شواهد نشان می‌دهد که برخی از زنان سرپرست خانوار توانسته‌اند با همه مشکلات عاطفی و اجتماعی با خوداتکایی روی پای خودشان بایستند و زندگی تازه‌ای را شروع کنند. ورود زنان به عرصه‌های اجتماعی موضوع تازه‌ای نیست و امروزه بسیاری از مشاغل مدیریتی و حتی سیاسی را زنان اشغال کرده‌اند. 

به گزارش ایرنا، در این میان حضور اجتماعی و اقتصادی برای زنانی که از همسرانشان جدا شده‌اند و طعم تلخ طلاق را چشیده‌اند بیشتر از سایرین مهم جلوه می‌کند، چراکه آنها ابتدا به زمین خورده‌اند و سپس از جا بلند شده‌اند و عامل اصلی موفقیت در آنها خوداتکایی و انگیزه است. 

کارشناسان معتقدند که یک زن بعد از جدایی از همسرش به شدت دچار مشکلات عاطفی، روحی و روانی شده و در برخی موارد با افسردگی و آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو می‌شود و اگر نتواند زندگی تازه‌ای برای خود شروع کند به دام آسیب‌های اجتماعی می‌افتد. 

خبرنگار ایرنا در جریان بازید مسئولان کمیته امداد امام خمینی (ره) از فعالیت زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این کمیته، از نزدیک با زنانی برخورد کرد که نه تنها برای آنها طلاق پایان کار نبود، بلکه شروعی تازه و موفقیت‌آمیز قلمداد می‌شد. 


 از روزهای تلخ طلاق تا راه‌اندازی فروشگاه پوشاک

سمیه ۳۵ ساله که حدود 4 سال است تحت حمایت کمیته امداد قزوین قرار گرفته است، در خصوص مشکلاتش گفت: بعد از این‌که از همسرم جدا شدم، حضانت دخترم را برعهده گرفتم و در این سال‌های گذشته فشارهای عاطفی و روانی طلاق باعث شده بود تا ادامه زندگی و امرار معاش برایم مشکل شود. 

وی با بیان این‌که 5 سال پیش وارد استان قزوین شدم، اظهار کرد: همیشه می‌دانستم که یک مادر بسیار قدرتمند و مقاوم است و اگر اراده کند می‌تواند مثل یک کوه محکم و استوار باشد. پس اولین فکرم این بود که بتوانم وظیفه مادری را به‌درستی در قبال دخترم ایفا کنم و همین موضوع سبب شد تا بیش از هرچیز به فکر افزایش توان اقتصادی باشم. 

سمیه به کمک‌های اقتصادی کمیته امداد اشاره کرد و ادامه داد: فروش البسه زنانه شغلی بود که قبلاً به صورت فردی انجام می‌دادم، اما به واسطه تسهیلاتی که از کمیته امداد گرفتم توانستم مغازه‌ای رهن کنم و در آن پوشاک زنانه بفروشم. 

این زن کارآفرین به مشکلات حوزه اشتغال پرداخت و افزود: با توجه به این‌که اجاره‌بها و پول پیش برای رهن مغازه افزایش یافته است به تازگی با مشکلات جدیدی در حوزه کاری‌ام مواجه شده‌ام و امیدوارم با حمایت مسئولان بتوانم آن را حل کنم. 

سمیه آرزوی خودش را موفقیت دخترش در مسیر زندگی عنوان کرد و گفت: با وجود همه مشکلات تلاش می‌کنم دخترم مراحل تحصیل را ادامه دهد و برای موفقیت فرزندم از هیچ کوششی دریغ نخواهم کرد. یقین دارم که اراده زنان همواره محکم‌تر و استوارتر از مردان است. 


 از پنجم ابتدایی تا دوزندگی حرفه‌ای 

سارا ۴۸ ساله یکی دیگر از زنان سرپرست خانوار بیان کرد: حدود ۲۰ سال پیش که از همسرم جدا شدم شرایط زندگی برایم بسیار دشوار بود. در کنار نگهداری از ۲ فرزند پسر و یک دختر نمی‌دانستم باید چه کار کنم و چگونه می‌توانم روی پای خودم بایستم. 

وی توضیح داد: میزان تحصیلاتم هنگام طلاق تا مقطع پنجم ابتدایی بود و چون تصمیم گرفته بودم که روی پای خودم بایستم به فکر ادامه تحصیل افتادم. با شرایطی که کمیته امداد برایم فراهم کرد توانستم تا دیپلم ادامه دهم و سپس در رشته حقوق در دانشگاه پیام نور به ادامه تحصیل بپردازم. 

این زن با بیان این‌که قصد دارد در آزمون وکالت شرکت کند، گفت: فارغ‌التحصیلی در رشته حقوق برای من دستاورد بسیار بزرگی بود و اکنون آرزوی من این است که بتوانم روزی وکیل شوم. 

سارا به شغل خیاطی اشاره کرد و افزود: برای یک زن تنها هیچ موضوعی مهم‌تر از امرار معاش نیست و تنهایی و فشارهای روحی بعد از طلاق سبب می‌شود که انسان بیش از گذشته احساس تنهایی کند. 

من این تنهایی را به سمت خیاطی بردم البته ابتدای کار مدرک خیاطی نداشتم، اما بعداً متوجه شدم که اگر مدرک فنی‌وحرفه‌ای بگیرم می‌توانم با گرفتن سفارش درآمد بیشتری کسب کنم. 

وی تصریح کرد: کار خیاطی را ابتدا با یک چرخ خیاطی شروع کردم و مشتری‌ها زنانی بودند که در همسایگی‌ام زندگی می‌کردند، اما بعدها یک چرخ خیاطی دیگر خریدم و پرده‌دوزی را شروع کردم. موفقیتم در این حرفه سبب شد چند سفارش پرده از هتل، مدرسه و اماکن خاص داشته باشم. 

سارا در خصوص فرزندانش گفت: با تمام مشکلاتی که در حاشیه زندگی من وجود داشت، هرگز اجازه ندادم فرزندانم از فضای تحصیل دور بمانند و هم‌اکنون دخترم فارغ التحصیل رشته مهندسی پزشکی و ۲ پسر دیگرم دانشجو هستند. 

این زن یادآور شد: هیچ‌گاه نباید قدرت و ایستادگی زنان را دست‌کم گرفت. روزی که می‌خواستم خیاطی را شروع کنم افراد بسیاری مرا دلسرد ‌کردند، اما به این حرف‌ها توجهی نکردم و پشتکار و امید من باعث شد تا هم‌اکنون 4 کارآموز در رشته خیاطی داشته باشم. 


 اشتغال خانگی و حضور در کنار فرزندان

نرگس ۳۷ ساله یکی دیگر از زنان کارآفرین و سرپرست خانوار گفت: از زمان جدا شدن همسرم تاکنون هزاران فکر اقتصادی به سرم رسیده است، اما هر بار که می‌خواهم شروع به کار کنم موضوعی مهم به نام تربیت دخترم پیش چشمانم قرار می‌گیرد و باعث می‌شود تا مشاغلی را انتخاب کنم که در کنار فرزندم باشم. 

وی با بیان این‌که برخی زنان وجود فرزند طلاق را مانع داشتن شغل می‌دانند، اظهار کرد: انسان می‌تواند در همه شرایط به کسب‌وکار بپردازد و فقط باید راهی را انتخاب کند که مسئولیت‌های زندگی روی زمین نماند مثلا حرفه اصلی من دوختن یقه پیراهن مردانه با چرخ صنعتی است که باعث شده است بتوانم در منزل و کنار فرزندم این شغل را ادامه دهم. 

این زن کارآفرین ادامه داد: اگر می‌توانستم چرخ خیاطی نو تهیه کنم و شغلم را توسعه دهم، قطعا درآمد بیشتری داشتم که امیدوارم این شرایط فراهم شود. نرگس یادآور شد: زندگی یک انسان فراز و نشیب‌های فراوانی دارد که باید مدیریت شود. دوست دارم به همه زنانی که همانند خودم درگیر مساله طلاق شده‌اند بگویم که زندگی را از نو بسازند و روی پاهای خودشان بایستند. به یقین همت زنانه بسیار بلند است. 


 مغازه‌داری فقط مختص مردان نیست

رقیه ۴۵ ساله با بیان این‌که زندگی او سرشار از حوادث تلخ و دشوار است، به خبرنگار ایرنا توضیح داد: بعد از ترک همسر و سانحه تصادفی که داشتم دخترم را از دست دادم و ۸۰ قطعه پلاتین در بدنم کار گذاشته شد. 

وی با بیان این‌که خیلی‌ها با کار کردن زن در مغازه مخالفند، گفت: با وجود همه ممانعت‌ها برای کار کردن در مغازه، با کمک کمیته امداد قزوین توانستم مغازه خواربارفروشی راه‌اندازی کنم و ماهانه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال اجاره پرداخت می‌کنم. قبل از سوپرمارکت مدتی مرغ تازه می‌فروختم که به دلیل ریسک بالا و تاریخ انقضای مرغ آن را رها کردم و به سمت سوپرمارکت آمدم. 

این زن کارآفرین و سرپرست خانوار در خصوص مغازه‌داری تصریح کرد: به باور بسیاری از مردم مغازه‌داری مردانه است و زنان نباید در آن مشغول به کار شوند، اما بنده هرروز از ساعت ۷ صبح تا ۱۵ و سپس از ساعت ۱۶ تا ۲۴ مستمر در مغازه حضور دارم و همین موضوع باعث شده است تا نزدیکانم از این همه کار و فعالیت من شگفت‌زده شوند. 

رقیه در خصوص فرزندانش گفت: اگر بخواهم کاری انجام دهم، دخترم گاهی اوقات به کمک من می‌آید و مدتی مغازه را به او می‌سپارم. مشکل اساسی من افزایش اجاره‌بهای مغازه است که صاحبخانه هیچ کمک و مساعدتی در این خصوص ندارد و اگر نتوانم پول پیش را افزایش دهم باید از اینجا بروم. 

وی حمایت‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) را نقطه قوت پیشرفت و ترقی خود دانست و افزود: اگر مساعدت‌های کمیته امداد نبود، امکان نداشت بتوانم تا اینجا ادامه دهم و همواره از زحمات و حمایت‌های آنها باید تشکر کرد. با این حال معتقدم بیشتر از کمک نهادهای دولتی و غیردولتی زنان باید به خوداتکایی اعتقاد داشته باشند، چراکه در غیر این صورت حمایت‌ها اثرگذار نخواهد بود. 


 آموزش‌های دوران مجردی کمک حال من شد

زینب ۳۹ ساله در مورد زندگی بعد از طلاق گفت: وقتی زنی از همسرش جدا می‌شود با نگاه چندان مناسبی از سوی اجتماع مواجه نمی‌شود و درست اینجاست که زن باید با تکیه بر هنرهایی که دارد دست به کار شود و روی پای خودش بایستد. 

وی به فراگیری خیاطی در دوران مجردی اشاره کرد و افزود: کار با چرخ خیاطی و دوختن لباس را در دوران مجردی آموزش دیدم و همین موضوع سبب شد تا بعد از طلاق بتوانم به وسیله آن امرار معاش کنم. 

این زن کارآفرین و سرپرست خانوار با بیان این‌که روزانه ۵۰۰ هزار ریال درآمد دارم، اظهار کرد: منزل من اجاره‌ای است و ماهانه ۲ میلیون ریال اجاره می‌پردازم و با هزینه‌های جاری زندگی می‌توانم عهده‌دار هزینه تحصیلات فرزندانم باشم. 

زینب به عقد قرارداد با چند شرکت لباس کار و ایمنی اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه همت و تلاش من باعث شده است موفقیت‌های بسیاری در زندگی کسب کنم و هم‌اکنون چندین شرکت صنعتی برای تهیه لباس کارگران به بنده مراجعه می‌کنند تا برایشان لباس بدوزم. وی یادآور شد: زندگی سرشار از رقابت است و زندگی بعد از طلاق مدام به انسان می‌گوید که تسلیم نشو و ادامه بده تا موفق شوی. 

 امید و انگیزه 

مددکار خانواده در کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین گفت: همه زنان سرپرست خانوار به واسطه تلاش‌ها و کوشش‌های خودشان است که امروز توانسته‌اند روی پای خود بایستند و کمیته امداد فقط تسهیلگر و حمایتگر مادی و معنوی آنان است. 

عصمت کیوان‌فر خاطرنشان کرد: بیشتر این بانوان از کمیته امداد ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای راه‌اندازی کسب‌وکار دریافت کرده‌اند و برخی نیز علاوه بر تسهیلات بلاعوض توانسته‌اند با معرفی به بانک تسهیلاتی از ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال دریافت کنند. 

وی به ادامه تحصیل سارا اشاره کرد و افزود: این زن کارآفرین انگیزه بسیار بالایی داشت و کمیته امداد توانست با حمایت‌های مادی و معنوی شرایطی را فراهم کند که او بتواند از دانشگاه فارغ‌التحصیل شود. 

مددکار خانواده در کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین به واگذاری مسکن به برخی زنان تحت پوشش کمیته امداد تا پایان خرداد سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: یکی از اقداماتی که همواره در اولویت حمایت‌های مادی و معنوی کمیته امداد قرار دارد، تأمین مسکن برای زنان سرپرست خانوار است. در این باره واگذاری مسکن مهر و حتی کمک برای خرید مسکن در بافت شهری همواره در سیاست‌های کلی کمیته امداد قرار دارد. 

کیوان‌فر عمده دلیل تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتن زنان را طلاق عنوان کرد و گفت: بیشتر زنانی که به کمیته امداد مراجعه می‌کنند از همسر خود طلاق گرفته‌اند و اداره زندگی با داشتن چند فرزند برایشان بسیار دشوار است. ما نیز با شناسایی ظرفیت‌ها و آموزش‌های دوره‌ای تلاش می‌کنیم تا هرگونه آسیب اجتماعی را از بین ببریم و زمینه رشد و بالندگی فرد را فراهم کنیم. 

وی با بیان این‌که هر مددکار خانواده در کمیته امداد وظیفه نظارت بر ۵۰۰ پرونده زن سرپرست خانوار را برعهده دارد، افزود: در این بازدیدها و نظارت‌های مستمر همه مشکلات زنان سرپرست خانوار شناسایی می‌شود و رفع خواهد شد. 


 بیشترین آمار مراجعه به کمیته امداد 

قائم‌مقام کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان البرز گفت: برای حل مشکلات مالی زنان سرپرست خانوار علاوه بر اعطای تسهیلات بلاعوض، تسهیلات تلفیقی نیز در دستور کار قرار دارد و اگر فرزندان آنها و یا خودشان قصد ازدواج مجدد داشته باشند، کمک‌هزینه ازدواج به آنها تعلق می‌گیرد. 

حسین اصلی‌بیگی تصریح کرد: تأکید ما همواره این است که همت و تلاش این زنان باید متوجه فرزندان آنها باشد و تلاش کنند که زمینه تحصیل و زندگی خوبی را برای فرزندانشان فراهم کنند. 

وی با بیان این‌که برخی از کارآفرینان زن در نمایشگاه‌های صنایع‌ دستی شرکت می‌کنند، افزود: طبق موافقت‌نامه‌هایی که با سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری منعقد شده، هزینه حضور این زنان در نمایشگاه‌های صنایع‌ دستی رایگان است تا بتوانند برای نمایش و فروش محصولات خود فرصتی داشته باشند. 

قائم‌مقام کمیته امداد شهرستان البرز با بیان این‌که 2۶۳۶ خانوار در شهر الوند تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، توضیح داد: ۹۰ درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد را زنان سرپرست خانوار تشیکل می‌دهند که بخش اعظم آنها با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجهند. 

اصلی‌بیگی یادآور شد: هم‌اکنون 1800 زن مطلقه در شهر الوند تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و به طور میانگین روزانه ۱۰ زن مطلقه در این شهر برای بهره‌مندی از خدمات کمیته امداد به مراکز امدادی مراجعه می‌کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید