• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58189
+
-

حضور انبوه گردشگران در مازندران، خوب است یا بد؟

روزنه
حضور انبوه گردشگران در مازندران، خوب است یا بد؟

در حالی که حضور مسافران و گردشگران انبوه در مازندران و به‌ویژه غرب استان موجب رضایت کسبه و بازاریان شده، اما بسیاری از مردم به علت نبود زیرساخت لازم از این موضوع ناراضی هستند و خواستار اتخاذ تدابیری از سوی مسئولان برای رفع مشکلات شده‌اند.
به گزارش ایرنا، با پایان یافتن ماه رمضان و شروع تعطیلات عید فطر، بسیاری از مسافران و گردشگران از سراسر کشور عازم استان‌های شمالی کشور به ویژه مازندران شدند تا در دریای خزر تنی به آب بزنند و در جنگل‌های انبوه این استان به تفریح و استراحت بپردازند.

به علت حجم خودروها در محورهای مازندران به ویژه غرب استان بار ترافیکی جاده چالوس در این مدت نیمه‌سنگین یا سنگین بود، به طوری که بارها از رسانه ملی اعلام شد که مسافران از رفتن به استان‌های شمالی خودداری کنند، اما با این وجود بسیاری از آنها با تحمل ترافیک سنگین سفر خود را ادامه دادند.

 
حجم زیاد مسافر؛ عامل بروز مشکلات

یک شهروند رامسری گفت: ترافیک سنگین جاده‌ای، طولانی شدن صف پمپ بنزین‌ها، گرانی ارزاق عمومی، محدودیت سرویس‌دهی برخی دستگاه‌های خدمات‌رسان، ناهنجاری‌های فرهنگی و افزایش آمار تصادفات ارمغان مسافران برای مردم بومی منطقه است.

«اکبر ابراهیمی» افزود: جاده‌ها ظرفیت این تعداد خودرو را ندارند و در بیشتر مواقع با ترافیک سنگین مواجه هستیم و این مساله باعث شده تا خودروهای امدادی و آمبولانس‌ها نتوانند به خوبی امدادرسانی کنند.
وی اظهار کرد: به دلیل ترافیک سنگین جاده‌ای بسیاری از خودروهای مسافربر یا از جابه‌جایی مسافر خودداری یا این‌که در ازای گرفتن کرایه‌های نامتعارف خدمات‌رسانی می‌کنند.

ابراهیمی گفت: صاحبان اکثر فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید در غرب مازندران غیربومی هستند و درآمدی که آنها به واسطه حضور مسافر و گردشگر به دست می‌آورند، بلافاصله از استان خارج می‌‌شود و کاسبان بومی کم‌ترین منفعت را در این زمینه می‌برند.
وی حجم زیاد مراجعات بیماران به بیمارستان‌های منطقه را ناشی از حضور مسافران دانست و تصریح کرد: در بیشتر مواقع شاهد نزاع و درگیری بین بیماران به دلیل طولانی شدن زمان پذیرش هستیم و همین مساله مشکلاتی برای کادر بیمارستان به وجود آورده است.
 

مشکلات ناشی از ضعف زیرساخت‌هاست

با وجود چنین اظهار نظرهایی، هستند افرادی که حضور مسافر و گردشگر را مایه خیر و برکت می‌دانند و مشکلات را ناشی از ضعف زیرساخت‌ها می‌دانند.
یک بازاری اهل سلمان‌شهر در این‌باره گفت: حضور پرشمار مسافران و گردشگران شاید مشکلاتی در بخش‌هایی ایجاد کند اما رونق کسب و کار را نیز به همراه دارد.

«رضا اکبرزاده» افزایش کمی و کیفی تراکنش‌های مالی را ناشی از حضور مسافران در منطقه دانست و افزود: درآمد حاصل از حضور مسافران و گردشگران می‌تواند عقب‌ماندگی اقتصادی در بخش‌های دیگر را جبران کند.وی اظهارکرد: حضور یک گردشگر می‌تواند چندین فرصت شغلی در منطقه ایجاد و جوانان جویای کار را به آینده امیدوارتر کند.به گفته اکبرزاده، اگر با حضور مسافران و گردشگران مشکلاتی در منطقه ایجاد می‌شود ناشی از ضعف زیرساخت‌هاست و باید مسئولان در این زمینه پاسخگو باشند.
 

 گردشگری پایدار جایگزین گردشگری انبوه

یک کارشناس گردشگری هم گفت: گردشگری انبوه زمانی اتفاق می‌افتد که بازدیدکنندگان بسیار زیادی از یک مقصد خاص دیدن کنند و این موضوع مختص کشور و استان‌های شمالی نیست بلکه در سایر کشورها نیز این پدید مشاهده شده است.
«همایون افضلی» افزود: از تابستان ۲۰۱۷ به دلیل موج اعتراضات جوامع بومی در برخی نقاط جهان که ناشی از حضور انبوه گردشگران بود، واژه اوور توریسم (over tourism) جایگاه خود را در ادبیات گردشگری باز کرد.

وی با بیان این‌که عوامل پیدایش گردشگری انبوه در نقاط مختلف جهان متفاوت است، اظهار کرد: این پدیده در حال حاضر فقط مربوط به شهرهای بزرگ و مقصدهای ساحلی است؛ در حالی که نقاط بسیار زیاد دیگری در جهان وجود دارند که در انتظار گردشگران هستند تا آنها را کشف کنند.
افضلی گفت: وقتی در غرب مازندران به طول ۶۰ کیلومتر تمامی نیازهای مسافران و گردشگران از قبیل دریا، کوه و جنگل، آبگرم‌های معدنی، مراکز اقامتی و سیاحتی، تاریخی و تجاری فراهم است مسلما باید حضور انبوه مسافر را در استان شاهد باشیم.

به گفته این کارشناس گردشگری، اتخاذ یک رویکرد مسئولانه در سفر می‌تواند به میزان قابل توجهی از آثار منفی ناشی از حضور گردشگران در یک منطقه بکاهد. وی یادآور شد: نباید اجازه داد تا این فرصت طلایی به تهدیدی برای مردم منطقه تبدیل شود و نارضایتی‌ها در این زمینه افزایش یابد؛ چراکه سرریز شدن صبر و تحمل ساکنان محلی می‌تواند تبدیل به یک بحران اجتماعی در منطقه شود.

به گفته معاون سازمان گردشگری کشور، استقبال بیش از ظرفیت برای سفر به استان‌های شمالی سبب شده تا این موضوع در این مناطق با نگاه بحرانی دیده شود، در حالی که باید در استان‌های شمالی رویکرد ساماندهی سفر تغییر کند.
وی یادآور شد: باید برای راضی بودن گردشگران خدمات خوبی ارائه کنیم تا برای جامعه محلی منافعی حاصل شود.


خلاصه شدن گردشگری در ایام خاص مشکل گردشگری انبوه 

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استمرار گردشگری انبوه در کشور را دارای تبعات منفی عنوان و بر ضرورت عبور از گردشگری انبوه به سمت گردشگری پایدار تاکید کرده بود.
«ولی تیموری» یکی از مشکلات گردشگری انبوه را خلاصه شدن گردشگری در ایام خاصی از سال دانست و تصریح کرد که در این نوع گردشگری، برنامه‌‌ریزی برای تامین نیازهای گردشگران با مشکل مواجه می‌شود.

وی با اشاره به حجم گردشگران ورودی به مازندران و مشکلاتی که در زمینه ترافیک به وجود می‌آید، گفت: مجموعه اقدامات باید به سمتی پیش برود که نشاط و رفع خستگی از دستاوردهای سفر باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید