• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58185
+
-

سفر به خنک‌ترین مناطق گیلان

پیشنهاد
سفر به خنک‌ترین مناطق گیلان

سفر در گرما بسیار سخت و طاقت‌فرساست، بنابراین بهتر است شهرهایی برای سفر انتخاب شوند که در عین زیبایی، خنک هم باشند. گیلان بسیار زیبا و دیدنی است و به دلیل خوش آب و هوا بودن در تابستان مورد توجه مسافران زیادی قرار می‌گیرد.
به گزارش ایسنا، گیلان به عنوان بیست و هشتمین استان از نظر وسعت، دارای شهرها و روستاهای بسیار زیادی است. از شهرهای مهم آن می‌توان به رشت، بندر انزلی، لاهیجان، تالش، لنگرود، رودسر و بندر آستارا اشاره کرد.


دشتی از شقایق در سوباتان 

سوباتان منطقه‌ای ییلاقی در گیلان است. این منطقه با ییلاق‌های استان اردبیل 19 کیلومتر فاصله دارد و در 20 کیلومتری غرب لیسار، نزدیک تالش واقع شده است. سوباتان از شمال به رودخانه لیسار، از جنوب به ییلاق‌های آسبومار جوکندان، از غرب به دریاچه نئور و از شرق به جنگل‌های تالش راه دارد.

 به دلیل قرارگیری در ارتفاع 1900 تا 2500 متری از سطح دریا، پاییز و زمستان‌های سردی دارد و برف بسیاری در آنجا می‌بارد، بنابراین فقط در بهار و تابستان می‌توان به سوباتان رفت. خانه‌های چوبی و قدیمی و سقف‌های شیروانی قهوه‌ای‌رنگ سوباتان از جاذبه‌هایی هستند که توجه مسافران را به خود جلب می‌کنند.


ماسال؛ بهترین مکان در روزهای گرم

خنک‌ترین شهر گیلان که در تابستان مورد توجه توریست‌ها و گردشگران واقع می‌شود، ماسال است. این شهر در دامنه کوه‌های تالش قرار دارد و دارای دشت‌های سرسبز و مراتع زیادی است. آنچه این شهر را بر سر زبان‌ها انداخته ییلاق‌ها و اقیانوس ابر آن است. 


ابرهای سفیدرنگ در خورگام

یکی دیگر از مناطق ییلاقی گیلان که در ارتفاع 2هزار متری از سطح دریا قرار گرفته، خورگام است. در اکثر روزهای بهار و تابستان ابرهای سفیدرنگ در حال گذر از آسمان آبی آن هستند. دشت، زمین‌های کشاورزی، چمنزار، جنگل و دریاچه از جاذبه‌های طبیعی این منطقه خوش آب و هواست. 

خورگام به معنی جای پای خورشید بوده و از آب و هوای معتدل کوهستانی برخوردار است. شینه چاک، پلنگ‌کوه، یالس تپه، بربن، میانه‌سو، ویستان و نورالعرش از جمله ییلاق‌های این منطقه هستند.


داماش؛ زمردی سبزرنگ در دل طبیعت 

می‌توان از روستای داماش به عنوان زمردی سبزرنگ در دل طبیعت سبز و باطراوت گیلان نام برد؛ روستایی بکر با پیشینه‌ای کهن که میزبان چشمه‌های آب معدنی و گونه‌ای نادر از نوعی گل به نام سوسن چلچراغ است.

 این گونه نادر فقط در 2 ناحیه از جهان یافت می‌شود؛ یکی در روستای داماش و دیگری در لنکران واقع در جمهوری آذربایجان. در داماش تمام گل‌ها شماره‌گذاری شده‌اند. آب چشمه‌های این روستا بسیار گواراست و می‌توان از آن به عنوان آب شرب استفاده کرد.
 با سفر به داماش امکان لذت بردن از طبیعتی بکر در مکانی مرتفع و میان ابرها برایتان فراهم می‌شود.


ماسوله؛ روستایی جهانی در دل گیلان 

ماسوله نخستین شهر خنک در گیلان پس از ماسال است. معماری پله‌کانی خانه‌ها و مه نسبتا غلیظی که در محیط وجود دارد، ماسوله را به یک جاذبه شگفت‌انگیز بی‌نظیر تبدیل کرده است. این شهر در زمستان شاهد روز‌های پر برفی است و در تابستان هوایی خنک و دل‌انگیز دارد. ماسوله در ۶۰ کیلومتری شهر رشت واقع شده و با فومن ۳۶ کیلومتر و با ماکلوان حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. این شهر قدمتی حدود ۸۰۰ سال دارد و نام آن در بین فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد. با وجود این توصیفات، کمتر کسی می‌تواند چشمش را روی این همه زیبایی ببندند و سفر به ماسوله را در برنامه‌های تابستانی خود قرار ندهد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان به تراکم جاده‌های استان با شروع تعطیلات اشاره کرد و گفت: هدف ما این است تا تسهیلاتی فراهم کنیم که سفر گردشگران بدون دغدغه باشد.
«حمیدرضا آذرپور» بیان کرد: برای ما تردد گردشگر مهم نیست بلکه ماندگاری گردشگر اهمیت دارد.

این مقام مسئول با بیان این‌که گیلان دارای ظرفیت بسیار بالایی به لحاظ بوم‌گردی، اماکن تاریخی و تفریحی است که می‌تواند به رشد و ‌توسعه استان کمک کند، افزود: با معرفی و فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری در مناطق کمتر شناخته‌شده گیلان، می‌توان مسافران و گردشگران بیشتری جذب کرد و درآمدهای ناشی از حضور آنان را افزایش داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید