• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58172
+
-

تنگه گردشگری«کافرین» پشت راه‌های خاکی

پروژه احداث راه دسترسی این تنگه به طول 6 کیلومتر با اعتبار ۲۴ میلیارد ریال در حال اجراست

گردشگری
تنگه گردشگری«کافرین» پشت راه‌های خاکی

کوروش کائی|بدره –خبرنگار


تنگه کافرین یا تنگ کافرین که در زبان محلی به آن تنگ کافری هم گفته می‌شود، در مسیر ایلام - بدره قرار دارد و یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان ایلام است. اما نبود امکانات تفریحی و رفاهی و راه دسترسی مشکلات زیادی را برای گردشگران این منطقه به وجود آورده است.

آوازه زیبایی تنگه کافرین باعث جذب گردشگران زیادی از سراسر کشور به این منطقه شده و نیاز است مسئولان استان و شهرستان هرچه سریع‌تر مشکلات زیرساختی آن را حل کنند.راه دسترسی مهم‌ترین مشکل این جاذبه گردشگری است چراکه گردشگران برای رسیدن به آن متحمل سختی‌های زیادی می‌شوند و این مساله می‌تواند موجب ریزش آمار گردشگران این منطقه شود.


باید دستی به سر و روی منطقه کشیده شود

یک گردشگر که از اصفهان برای دیدن تنگه کافرین به شهرستان بدره سفر کرده است، به خبرنگار همشهری می‌گوید: تنگه کافرین یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد ایران به شمار می‌رود و ما را اصفهان به ایلام کشانده است.«میثم شیخی» می‌افزاید: در مسیر ایلام به سمت بدره فقط یک تابلو کوچک وجود داشت که نشان می‌داد باید از مسیری فرعی به سمت تنگه حرکت کرد و این مسیر واقعا مناسب هم نبود.

وی بیان می‌کند: نکته دیگر این‌که در کنار این تنگه امکانات اولیه برای گردشگران وجود ندارد در حالی که زیبایی‌های آن می‌طلبد مسئولان مربوط در استان، برای جذب بیشتر گردشگر، دستی به سر و روی منطقه بکشند و حداقل امکانات اولیه را فراهم کنند.شیخی ادامه می‌دهد: این تنگه بسیار زیبا نیازمند توجه ویژه مسئولان برای استقرار امکانات و ساخت راه دسترسی مناسب است چون قطعا در آینده گردشگران زیادی به اینجا خواهند آمد.


غفلت مسئولان 

یک کارشناس گردشگری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: امروز تنگه کافرین شهرستان بدره شاهد حضور گردشگران زیادی از سراسر کشور و حتی خارج از کشور است ولی متاسفانه مسئولان از این فرصت برای رونق گردشگری استان استفاده نمی‌کنند.«علیرضا پوراحمد» می‌افزاید: در این منطقه باید امکانات مناسب برای گردشگران ایجاد کرد که هم باعث رونق گردشگری و هم ایجاد اشتغال و درآمد برای جوانان منطقه شود.

وی تاکید می‌کند: باید پای سرمایه‌گذاران برای ایجاد امکانات به این منطقه باز شود.پوراحمد با اشاره به این‌که هنوز راه دسترسی برای سهولت تردد گردشگران در این منطقه تکمیل نشده است، می‌افزاید: مسئولان فرصت‌سوزی می‌کنند. بسیاری از گردشگران شاید بعدها به دلیل نبود امکانات قید آمدن به تنگه را بزنند.

وی می‌گوید: هیچ‌یک از آثار و جاذبه‌های ایلام مانند تنگه کافرین در کشور مشهور نشده و این فرصت بی‌نظیری برای شناخت ایلام و رونق گردشگری استان است.این کارشناس گردشگری بیان می‌کند: زیرساخت‌های گردشگری باید در تنگه کافرین ایجاد شود تا هر روز استقبال از آن بیشتر شود.


توسعه زیرساخت‌های گردشگری 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: در حال حاضر، برای توسعه و رونق گردشگری در تنگه کافرین، اجرای طرح‌های زیرساختی گردشگری در محدوده دریاچه سد سیمره در حال اجرایی شدن است.

«عبدالمالک شنبه‌زاده» می‌گوید: پروژه احداث راه دسترسی تنگه کافرین به طول 6 کیلومتر شامل بهسازی مسیر گردشگری و احداث جاده در مسیر این تنگه با اعتبار ۲۴ میلیارد ریال در حال اجراست.وی با اشاره به این‌که چند سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در این منطقه و استقرار امکانات گردشگری اعلام آمادگی کرده‌اند، می‌افزاید: از دیگر ظرفیت‌های مهم تنگه، توسعه ورزش‌های آبی در آن است.

شنبه‌زاده بیان می‌کند: بسیاری از جوانان در این منطقه قایق‌هایی برای مسافران و گردشگران تهیه کرده‌اند که لذت تفریح را در کافرین دوچندان کرده است.وی ادامه می‌دهد: البته همه خدمات ارائه شده در این تنگه باید در قالب یک طرح جامع گردشگری ساماندهی شوند و میراث فرهنگی استان در حال تهیه این طرح است.


نیاز به کمک سرمایه‌گذار

شنبه‌زاده می‌گوید: تنگه کافرین امروز به یکی از مناطق نمونه گردشگری استان تبدیل شده و اجرای طرح‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری در آن از توجیه اقتصادی برخوردار است.مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام بیان می‌کند: بسیاری از گردشگران کشور خواهان دیدن این تنگه هستند و برای تسهیل حضور گردشگران در این منطقه باید امکانات لازم را فراهم کنیم.


 تنگه کافرین کجاست؟

تنگ کافری در 15 کیلومتری شهرستان بدره و 3 کیلومتری شمال روستای شهرک ولیعصر قرار دارد. جاده کافرین خاکی و شنی است و بین راه باید چند بار از رودخانه‌ای که به تنگه می‌رسد، عبور کرد.رودخانه‌ای در این تنگه جریان دارد، پس از عبور از تنگه، در شمال آن به رودخانه سیمره می‌ریزد. در این تنگه آثاری از معماری صخره‌ای دوران پیش از تاریخ به چشم می‌خورد که نشان از قدمت و اهمیت آن دارد.

جنگل‌های وسیع بلوط و گونه‌های جانوری مانند سنجاب ایرانی از جاذبه‌های این تنگه به شمار می‌روند. طول تنگه حدود 2 کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا ۷۰۰ متر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید