• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 58092
+
-

رقابت برای 14 کرسی ریاست در مجلس

بعد از انتخابات هیأت رئیسه مجلس، حالا نوبت به انتخابات رؤسای کمیسیون‌های 14گانه مجلس رسیده است، مطهری شاید برای ریاست کمیسیون فرهنگی نامزد شود و فلاحت‌پیشه رقابت سختی با بروجردی در کمیسیون امنیت ملی خواهد داشت


از امروز تا غروب یکشنبه آینده که هیأت رئیسه 14کمیسیون تخصصی بهارستان تعیین تکلیف می‌شوند، مباحث روز کشور اعم از ماجرای استعفای وزیر آموزش و پرورش، تحریم‌های جدید آمریکا، ماجرای سد لفور و... برعکس دیگر روزها خیلی در بین نمایندگان داغ نمی‌شود و محل چانه‌زنی نخواهد بود؛ چرا‌که تمرکز اصلی آنها متوجه سرنوشت کمیسیون‌های تخصصی در آخرین سال مجلس دهم است؛  رقابتی درون‌پارلمانی که بعد از انتخابات هیأت رئیسه، وزن فراکسیون‌های سیاسی بهارستان را در تصمیمات مجلس عیان خواهد کرد. در سال گذشته از 14کرسی ریاست کمیسیون‌ها 9کرسی در اختیار ولایی‌ها و 4کرسی در اختیار امیدی‌ها قرار گرفت و یک کرسی به چهره‌ای مستقل که حمایت امیدی‌ها را داشت – حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی - رسید. حالا با شکست امید در برابر ائتلاف مستقلین و ولایی‌ها در اجلاسیه چهارم مجلس دهم، باید دید سرنوشت کمیسیون‌ها چگونه رقم خواهد خورد و آیا این ائتلاف منجر به تصاحب کرسی‌های بیشتر از سوی اصولگرایان خواهد شد یا نه. عصر امروز کمیسیون‌های اقتصاد، صنایع و معادن، کشاورزی، برنامه و بودجه، شوراها و امور داخلی، عمران، حقوقی و قضایی و انرژی انتخابات هیأت رئیسه را در دستور کار خواهند داشت. طی 3سال گذشته مجلس دهم محمدرضا پور‌ابراهیمی، غلامرضا تاجگردون، محمد‌جواد کولیوند، اللهیار ملک‌شاهی و عزیز اکبریانی به‌ترتیب و بدون داشتن رقیب جدی‌‌ توانسته‌اند‌ سکان مدیریت کمیسیون‌ها را در دست بگیرند. در این بین کمیسیون کشاورزی برخلاف ثبات ریاست 7کمیسیون مذکور کرسی ریاستش را به‌صورت چرخشی به طالبانش پیشکش کرده ‌و در 3سال گذشته 3عضو این کمیسیون بر کرسی ریاست آن تکیه زده‌اند و بعید نیست امسال هم به رویه سال‌های قبل، این کرسی در اختیار چهارمین طالب ریاست آن قرار گیرد. در بین روسای ثابت 7کمیسیون دیگر غلامرضا تاجگردون و اللهیار ملک‌شاهی رکورد بیشترین حضور در کرسی ریاست کمیسیون‌های مطلوب‌شان را دارند و اگر امسال هم رأی موافق اعضا را به‌دست آورند، به‌ترتیب مهر ریاستشان را پای تصمیمات کمیسیون 7ساله و 8ساله خواهند کرد.

چالش در کمیسیون امنیت ملی
 انتخابات 6کمیسیون دیگر یعنی امنیت ملی و سیاست خارجی، فرهنگی، آموزش و تحقیقات، اصل90، بهداشت و درمان و اجتماعی نیز در هفته آینده و احتمالا عصر روز یکشنبه 26خردادماه برگزار خواهد شد. در بین 6کمیسیون باقیمانده انتخابات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، انتخاباتی حساس‌تر و رقابتی‌تر خواهد بود چرا‌که سال پیش حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با حمایت فراکسیون امید توانست به ریاست 14ساله علا‌ءالدین بروجردی بر این کمیسیون پایان ببخشد. نشستن فلاحت‌پیشه بر کرسی ریاست کمیسیون که با اختلاف یک رأی از مجتبی ذوالنوری رقیب ولایی‌اش صورت گرفت، طی 12‌ماه گذشته محل چالش بوده ‌و هر بار از سوی ولایی‌ها مورد هجمه قرار گرفته است. جدال ولایی‌ها و امیدی‌ها بر سر ریاست کمیسیون امنیت ملی چنان جدی است که دیروز علیرضا رحیمی، نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «در آستانه انتخابات کمیسیون‌های مجلس، ریاست کمیسیون ۲۳ نفره امنیت ملی درسال چهارم از اهمیت بیشتری برخوردار است. رقابت بین فلاحت‌پیشه، ذوالنوری، کواکبیان و احتمالا بروجردی، به نوعی وزن‌کشی فراکسیونی را نیز در پی خواهد داشت. سال قبل، فلاحت‌پیشه توانست ریاست ۱۴ساله کمیسیون را تغییر دهد.»


مکث
عارف می‌ماند، خدادادی می‌رود


در بین کمیسیون‌های مذکور عارف راه دشواری برای ابقا در رأس کمیسیون آموزش نخواهد داشت اما در کمیسیون فرهنگی با توجه به اینکه علی مطهری از نایب‌رئیسی مجلس کنار گذاشته شد، بعید نیست عزم ریاست بر این کمیسیون را در سر داشته باشد و در کنار سالک و پژمانفر، سودای رقابت با احمد مازنی را داشته باشد.از سوی دیگر، برجسته‌شدن ماجرای زهرا نویدپور در رسانه‌ها و محافل خبری، بحثی است که ابقای سلمان خدادادی در کمیسیون اجتماعی را بجد تهدید می‌کند و باید منتظر ماند و دید اعضای این کمیسیون درباره حضور او در رأس کمیسیون‌شان چه تصمیمی خواهند گرفت. بنا به گفته یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی، اقبال اعضای کمیسیون به خدادادی به‌صورت جدی کاهش یافته است. در این بین روند انتخاب رئیس کمیسیون اصل90 قانون اساسی با سایر کمیسیون‌های تخصصی متفاوت است. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هر کدام از اعضای کمیسیون اصل‌90 می‌توانند برای ریاست این کمیسیون کاندیدا شوند. رئیس کمیسیون اصل‌90 در نهایت با رأی اکثریت نمایندگان مجلس، انتخاب می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید