• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 57925
+
-

خسارت 200 میلیارد تومانی سیل به پارک‌های اهواز

یک عضو شورای شهر اهواز: اگر در جانمایی پارک‌ها اشتباهی رخ داده است، باید اصلاح شود

شهری
خسارت 200 میلیارد تومانی سیل به پارک‌های اهواز

سیدمیثاق حسینی|اهواز- خبرنگار


وقوع سیل در بهار امسال همه زیرساخت‌های شهری را در اهواز تحت تاثیر قرار داد و بخش زیادی از پارک‌های ساحلی این کلان‌شهر را زیر آب برد.
بنا به گفته مسئولان مدیریت شهری اهواز، این سیل به پارک‌های ساحلی، معابر و جاده‌های ساحلی 200 میلیارد تومان خسارت وارد کرد و مشاهدات میدانی خبرنگار همشهری هم نشان می‌دهد که 2 پارک‌ در حاشیه اتوبان ساحلی اهواز در آب غرق شده‌اند.

پارک ربیع و شهربازی در محدوده پارک مالیات، 2 پروژه شهرداری اهواز برای توزیع امکانات در کلان‌شهر اهواز بودند که در محدوده پارک ساحلی در مناطق آخرآسفالت و شهرک برق کلنگ آنها به زمین زده و برخی تاسیسات زیرساختی آنها نیز ساخته شد اما در سیل اخیر زیر آب رفتند.


خسارت سیل به پارک‌های اهواز

یک عضو شورای شهر اهواز به همشهری می‌گوید: بیش از 90 درصد پارک‌های ساحلی شهر بر اثر سیل فروردین از بین رفت که بازسازی آنها زمان‌بر است و هزینه زیادی هم می‌طلبد. البته بازسازی پارک‌ها در مناطقی که آب فروکش کرده، آغاز شده است.«عبدالزهرا سنواتی» می‌افزاید: به دلیل برون‌سپاری‌های انجام شده در سال‌های قبل در کل ارگان‌های کشور، توان تجهیزاتی دستگاه‌ها کاهش یافته است. این آسیب‌پذیری در بحران سیل اخیر خود را نشان داد. بنابراین لازم است شهرداری اهواز تجهیز شود.

وی بیان می‌کند: برآورد خسارت‌های وارد آمده به معابر و جاده‌های ساحلی، ابنیه و پارک‌های اهواز تاکنون به 200 میلیارد تومان رسیده است و دولت باید به فکر جبران خسارت‌های سیل در شهر اهواز باشد.


لزوم استفاده از مشاوران

سنواتی درباره زیر آب رفتن محل احداث پارک شهربازی ربیع می‌گوید: ابتدا باید علت این مساله توسط کارشناسان حوزه شهری بررسی شود، پس از آن می‌توانیم به یک راه‌حل جامع برای جلوگیری از  بحران برسیم.
وی می‌افزاید: از نظر ما موارد مختلفی در تشدید بحران سیل دخیل بودند به همین دلیل نمی‌توان با قاطعیت درباره اشتباه در جانمایی پارک‌های شهربازی سخن گفت.

عضو شورای شهر اهواز بیان می‌کند: البته در گذشته اشتباهاتی در نحوه احداث جاده‌های ساحلی و ارتفاع آنها از سطح رودخانه رخ داده است اما اکنون با استفاده از فنون مهندسی و نظرات کارشناسان می‌توان این اشتباهات را رفع کرد.
وی عنوان می‌کند: بدون شک اگر اشتباهی در جانمایی پارک‌ها رخ داده است، باید اصلاح شود تا هنگام بهره‌برداری از این پارک‌ها با خسارت‌های جبران‌ناپذیری مواجه نشویم.

این عضو شورای شهر اهواز ادامه می‌دهد: البته محل پارک شهربازی مالیات زیر آب نرفت و فقط برای حفاظت از جان شهروندان سیل‌بندهایی در آن محدوده ساخته شد و چراغ‌های پارک برای جلوگیری از شلوغی آنجا خاموش شدند.
 بخشی از ترافیک و بی‌نظمی ایجاد شده هم به دلیل شکافته شدن جاده‌های ساحلی برای خاتمه دادن به مشکل فاضلاب شهر به وجود آمد.

مسئولان سازمان آب و برق به پیگیری‌های خبرنگار همشهری در خصوص مجوزهای ساخت پارک در حریم رودخانه کارون پاسخ ندادند اما چندی پیش مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفته بود: در صورت مشاهده ساخت ‌و‌ ساز در محدوده و بستر رودخانه کارون، موضوع به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود. همچنین مجوز تخریب برخی از سازه‌های ایجاد شده در محدوده گرفته شده است و در آینده با هرگونه ساخت ‌و ‌ساز غیرقانونی برخورد قهری صورت خواهدگرفت.

حال باید دید که ساخت پارک و شهربازی در محدوده رودخانه کارون از مجوزهای قانونی برخوردار است یا مسئولان استان پس از بهره‌برداری پارک و بروز بحران به فکر راه چاره‌ برای پایان دادن به مشکلات خواهند افتاد.

این خبر را به اشتراک بگذارید