• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 57908
+
-

نیروی کار در آذربایجان‌شرقی ماندگار می‌شود

۱۶۸ طرح مصوب سازمان‌های مردم‌نهاد برای ۸۰۰ تا هزار نفر در آذربایجان شرقی شغل ایجاد می‌کند

تقریباً در بیشتر استان‌های کشور می‌توان رد پای نیروی کار استان آذربایجان شرقی را دید؛ از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب. این اتفاق اگر این‌گونه ادامه پیدا کند در سال‌های آتی نگران‌کننده خواهد بود و مسئولان باید به طور عملی و ملموس به فکر ایجاد اشتغال برای نسل جوان آذربایجان شرقی باشند. دغدغه‌هایی که با شناخت ظرفیت‌های این خطه و با اتخاذ سیاست‌های درست در زمینه اشتغال‌زایی، ضمن بهره‌گیری از ظرفیت بی‌نظیر این خطه از مهاجرت نیروی کار به سایر استان‌های کشور جلوگیری می‌کند.

به گزارش مهر، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی، با اشاره به ایجاد بیش از ۵ هزار فرصت شغلی در سال گذشته، از کسب رتبه اول استان در طرح اشتغال‌زایی فراگیر در کشور خبر داد. «میراحد حسینی» با اشاره به وضعیت استان در طرح‌های اشتغال‌زایی، عنوان کرد: استان آذربایجان شرقی در طرح اشتغال‌زایی فراگیر، رتبه اول کشور را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته در اشتغال روستایی ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارائه شد و ۵ هزار و ۳۴۵ فرصت شغلی از این محل ایجاد شد. در اشتغال فراگیر هم ۲۲۲ میلیارد تومان اعتبار جذب شد. سال ۱۳۹۷ هم در مشاغل خانگی ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شد. حسینی با بیان این‌که در طرح کارورزی نیز سهمیه‌ای به این استان اختصاص پیدا کرد گفت: واحدهای تولیدی مشمول این طرح در استان آذربایجان شرقی، سال گذشته زمینه اشتغال ۶۰۰ نفر در سطح لیسانس به بالا را فراهم کردند.


توجه به حوزه گردشگری برای اشتغال‌زایی 

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی، با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های گردشگری برای اشتغال‌زایی جوانان عنوان کرد: در بحث اشتغال و رونق تولید از شناسایی ظرفیت‌های موجود و نعمت‌های خدادادی در استان غافل شده‌ایم. یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌ها گردشگری است که شبکه ملی گردشگری جوانان کشور در تبریز ایجاد شده و ۱۵۰ سازمان مردم‌نهاد حوزه گردشگری کشور را مدیریت می‌کند. 

«امیر تقی‌زاده» افزود: این شبکه‌ها با سنگ‌اندازی‌هایی مواجه شده، چراکه این‌گونه برداشت شده که اینها در حیطه آژانس‌های مسافرتی ورود می‌کنند، اما در آذربایجان شرقی مجوز بیش از ۳۰۰ خانه بوم‌گردی صادر شده است.

برخی از این خانه‌ها در روستاها فعالیت می‌کنند که گردانندگان آن نه سواد رسانه‌ای کافی دارند و نه به اینترنت دسترسی دارند، اما جوانانی هستند که می‌توانند با ارتباط مستقیم با این خانه‌های بوم‌گردی، برای خود اشتغال‌زایی ایجاد کنند. اگر این حوزه گردشگری را مدیریت کنیم تحول عظیمی در حوزه اشتغال‌زایی جوانان ایجاد خواهد شد.


پرداخت تسهیلات به ۱۶۸ طرح مصوب سمن‌ها

کارشناسان معتقدند، به ازای راه‌اندازی هر شغل برای یک جوان ۲۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز است، اما در کسب و کارهای نو با رقم کمتری می‌توان برای جوانان شغل ایجاد کرد. رئیس مجمع مهندسان جوان آذربایجان شرقی در این باره اظهار کرد: ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به ۱۶۸ طرح مصوب از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد اختصاص پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود برای ۸۰۰ تا هزار نفر شغل ایجاد شود.

«سید جلال میرمحمدی» ادامه داد: یعنی می‌توان با حدود ۵ میلیون تومان برای یک جوان شغل ایجاد کرد که کارگاه‌های این طرح‌ها به زودی راه‌اندازی می‌شود و انگیزه‌ای برای دیگر جوانان خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید