ورود بخش خصوصی به صنعت گردشگری
محمد مهرچیان| قائم مقام کارگروه توسعه گردشگری و صنایع دستی پایدار:
این یک واقعیت است که صنعت گردشگری فقط زمانی میتواند رونق پیدا کند که بخش خصوصی به صورت قانونمند به صحنه بیاید و حاضر شود که در این صنعت پربازده، سرمایهگذاری قابل توجهی انجام دهد. این امر هم مستلزم این است که امنیت سرمایه تامین شود تا سرمایهگذار حاضر به ریسک سرمایهگذاری در این صنعت باشد. برای یک سرمایهگذار بخش خصوصی صرفه اقتصادی سرمایهگذاریاش مهمترین اولویت است. در صورتی که سرمایهگذاران به میدان بیایند و امکانات رفاهی، تفریحی و اقامتی مناسبی در کنار جاذبههای تاریخی و طبیعی کشور فراهم کنند، شاهد افزایش حضور گردشگران خارجی و افزایش ارزآوری از صنعت گردشگری خواهیم بود.
تمامی کشورهایی که در مسیر توسعه قرار گرفتهاند و در سالهای اخیر رشد اقتصادی قابل قبولی داشتهاند به نوعی شرایط را برای ورود سرمایهگذاران داخلی و خارجی مهیا و تسهیل کردهاند. ورود سرمایهگذاران علاوه بر اینکه با ایجاد رقابت و انحصارزدایی، صنایع داخلی را به تکاپو وامیدارد باعث رشد کمی و کیفی آنها میشود و زمینه را برای ورودشان به زنجیره فعالیتهای اقتصاد جهانی هموار میکند و کمریسکترین سیاست دولتها را برای افزایش تولید ناخالص داخلی نیز فراهم میآورد.
در واقع با باز شدن درهای اقتصادی یک کشور، سرمایهگذاران به فراخور حوزه کسب و کار خویش، شرایط ورود و سرمایهگذاری در بازارهای آن کشور را بررسی و مطالعه میکنند و در صورت اطمینان از امنیت سرمایهگذاری خود، برای این منظور با طرفهای داخلی وارد مذاکره میشوند.
از این رو با توجه به تاکیدی که بر رونق اقتصاد غیرنفتی از سوی دولت وجود دارد و همچنین رونق رو به رشد بازار گردشگری ایران با افزایش ورود گردشگران خارجی، سرمایهگذاران خارجی از مدتها قبل درحال رصد بازارهای ایران هستند. در این میان، صاحبان برندهای معتبر هتلسازی و هتلداری با نظر به برنامههای توسعه گردشگری که ساخت هتلهای چهارستاره و پنجستاره در راس آنها قرار دارد در میان داوطلبان سرمایهگذاری در ایران پیشتاز هستند.
نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع دستی اصفهان IITE با برنامهریزی نشستهای تخصصی پانزدهگانه خود، در زمان برگزاری نمایشگاه، شرایط امیدبخش سرمایهگذاری در ایران با توجه به فرهنگ و سنتی غنی و همچنین جمعیتی جوان و علاقهمند را به سرمایهگذاران خارجی بیش از بیست کشور حاضر در نمایشگاه ارائه داده است و از نظر سیاستهای سرمایهگذاری و روابط خارجی با همسایگان شرایط امیدبخشی دارد. هدف از برگزاری این دست نمایشگاهها تبیین این هدف است که ایران با اقتصاد رو به رشدش و به پشتوانه فرهنگ شگفتانگیز و مردم بااستعداد خود، چشمانداز مناسبی فراروی سرمایهگذاران قرار میدهد.