• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 57867
+
-

ورود به مدارس فوتبال غیرمجاز ممنوع

نایب رئیس هیأت فوتبال مازندران: نخستین موضوعی که باید هنگام ثبت‌نام کودکان و نوجوانان در مدارس فوتبال مورد توجه قرار بگیرد، مجوزدار بودن آموزشگاه است

مستطیل سبز
ورود به مدارس فوتبال غیرمجاز ممنوع

اشکان جهان‌آرای | ساری-خبرنگار


تابستان فصل فراغت دانش‌آموزان از تحصیل و برنامه‌ریزی خانواده‌ها برای حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های ورزشی، علمی، درسی و هنری است. بخش زیادی از برنامه‌ریزی‌های تابستانی هم برای کودکان و نوجوانان در نهایت به باشگاه‌های ورزشی ختم می‌شود. در بین ورزش‌ها طبیعتا پرطرفدارترین آنها برای خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان فوتبال است.

به همین دلیل مدارس فوتبال معمولا پرجمعیت‌ترین مراکز ورزشی کودکان و نوجوانان در تابستان هستند. هرچند که در مازندران باشگاه‌های کشتی و در چند سال اخیر باشگاه‌های رزمی هم تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان را جذب می‌کنند، اما مدارس فوتبال یکی از گزینه‌های اصلی و همیشگی خانواده‌ها و فرزندانشان برای گذراندن اوقات فراغت در تابستان هستند؛ مدارسی که در سال‌های اخیر حرف و حدیث‌های زیادی در مورد آنها مطرح و نقدهای زیادی به آنها وارد شد و رسانه‌ها منتشر کردند، اما این مدارس فوتبال حاشیه‌دار و غیرمجاز با وجود در نظر گرفتن تمهیدات قانونی توسط هیات فوتبال مازندران، هنوز در شهرهای مختلف استان دایر هستند و این روزها برای جذب کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به فوتبال برنامه‌ریزی می‌کنند.

هیات فوتبال مازندران در تلاش است با پیگیری موضوع و کمک خواستن از نهادهای نظارتی و قضایی، جلوی فعالیت این مدارس را بگیرد.


شعارهای پوشالی فوتبالی
 
ضعف نظارت بر مدارس فوتبال و رشد قارچ‌گونه این مراکز در سراسر مازندران سبب شد که مسئولان ورزش استان به فکر راه چاره‌ای برای ساماندهی این مدارس فوتبال بیفتند. صدور مجوز و قرار گرفتن زیر چتر نظارتی هیات فوتبال مازندران و همچنین اداره کل ورزش و جوانان استان یکی از این راهکارها بود که طی چند سال اخیر تلاش شد، انجام شود. این ساماندهی‌ها کمک می‌کند که فوتبال استان روند رو به رشدی در پیش بگیرد.

نایب رئیس هیات فوتبال مازندران در گفت‌وگو با همشهری بر ضرورت توجه خانواده‌ها به قانونی بودن این مراکز ورزشی تاکید کرد و گفت: نخستین موضوعی که باید هنگام ثبت‌نام کودکان و نوجوانان در مدارس فوتبال مورد توجه قرار بگیرد، مجوزدار بودن است. ما از خانواده‌ها می‌خواهیم به عنوان نخستین حلقه نظارتی به این موضوع توجه داشته باشند و به علت شعارهای برخی مدارس فوتبال یا عناوین و نام‌هایی که برای تبلیغ استفاده می‌کنند، فرزندشان را به این مراکز غیرقانونی نسپارند.

«هادی خلردی» با بیان این‌که امسال برای جلوگیری از فعالیت مدارس فوتبال غیرمجاز با ادارات ورزش و جوانان و همچنین اداره اماکن شهرستان‌ها و شهرداری‌های مختلف استان مکاتبه کردیم، اظهار کرد: مشکل بزرگ ما در این زمینه، همکاری نکردن برخی نهادها و دستگاه‌های نظارتی است. بارها در این مورد با نهادهایی مانند شهرداری‌ها، ادارات ورزش و جوانان و اداره اماکن مکاتبه کرده‌ایم، اما اقدامی برای جمع‌آوری این باشگاه‌های غیرقانونی که در واقع متخلف هستند، انجام نشده است.


آکادمی نداریم

وی با اشاره به نصب برخی بنرهای تبلیغاتی مدارس فوتبال با عنوان آکادمی فوتبال در مناطق مختلف مازندران تصریح کرد: به همه خانواده‌ها و مسئولان استان اعلام می‌کنیم که در هیات فوتبال مازندران هیچ مجموعه آموزشی فوتبالی با عنوان آکادمی ثبت نشده است. یعنی اصلا در مازندران آکادمی فوتبال نداریم و همه این تبلیغاتی که انجام می‌شود، غیرقانونی است.

با شهرداری‌ها در این زمینه مکاتبه شده و این موضوع را اعلام کرده‌ایم. شهرداری‌ها باید برای نصب بنرهای تبلیغاتی در ازای مبلغی که دریافت می‌کنند، هویت و سلامت کاری آن مجموعه را نیز جویا شوند و خود را در مقابل آینده و امنیت کودکان و نوجوانان مسئول بدانند.

نایب رئیس هیات فوتبال مازندران بیان کرد: در استان حدود 80 مدرسه فوتبال دارای مجوز داریم که مورد تایید هیات فوتبال قرار دارند، اما هیچ‌کدام آکادمی فوتبال نیستند. ضمن این‌که متاسفانه هنوز با وجود همه پیگیری‌هایی که داشتیم، به علت بی‌توجهی برخی نهادها، بین 30 تا 40 مدرسه فوتبال غیرقانونی در استان فعالیت می‌کنند.  

وی ادامه داد: ما ضابط قضایی نیستیم که قدرت برخورد و تعطیل کردن این مدارس را داشته باشیم، اما موضوع را بارها به ادارات ورزش و جوانان و همچنین اداره اماکن اعلام کردیم تا با هماهنگی مراجع قضایی، نسبت به تعطیلی این مراکز اقدام کنند.

بارها اعلام کردیم که فعالیت این مدارس فوتبال پیامدهای نگران‌کننده‌ای می‌تواند داشته باشد که متاسفانه نمونه‌هایی از این پیامدها را نیز دید‌ه‌ایم. خلردی با تاکید بر این‌که مدارس فوتبال غیرمجاز از خدمات پوششی هیات فوتبال و هیات پزشکی ورزشی برخوردار نیستند، تصریح کرد: خانواده‌ها باید بدانند که این مدارس به دلیل غیرقانونی بودن و مجوز نداشتن نمی‌توانند از خدمات حمایتی و بیمه‌ای برخوردار شوند. حتی اگر بیمه داشته باشند نیز از طرف هیات فوتبال به هیات پزشکی ورزشی معرفی نمی‌شوند.

افرادی بودند که در این مدارس فوتبال دچار حادثه شدند و نتوانستند از خدمات بیمه‌ای و پزشکی هیات استفاده کنند. بارها هم این موضوع را اعلام کردیم، اما هنوز بسیاری از خانواده‌ها توجهی به این موضوع نمی‌کنند.


تخلف برخی ادارات ورزش و جوانان

وی با انتقاد جدی به ادارات ورزش و جوانان برخی شهرستان‌های مازندران به دلیل ارائه خدمات به این باشگاه‌های غیرمجاز گفت: ما از دوستان و همکاران خود در ادارات ورزش و جوانان استان و اداره کل گلایه داریم که علاوه بر بی‌توجهی به هشدارها و تذکرهای هیات فوتبال، گاهی در عمل از این مدارس حمایت هم می‌کنند.

 خلردی افزود: مدرسه فوتبالی که مجوز فعالیت ندارد بر چه اساسی باید از زمین فوتبال رسمی یک شهر برای برگزاری دوره‌های آموزشی استفاده کند؟ هر اداره یا مسئولی به این مدارس غیرقانونی، خدماتی ارائه دهد، قطعا به فرزندان این سرزمین خیانت کرده است. در این مورد به اداره ورزش و جوانان شهرستان مربوطه نامه زدیم و خواستار توقف ارائه خدمات شدیم. قطعا اگر با چند مدرسه فوتبال به این شکل با قاطعیت برخورد شود، به مرور مشکل برطرف خواهد شد.

نایب رئیس هیات فوتبال مازندران از خانواده‌ها خواست به قانونی بودن و مجوز داشتن مدارس فوتبال توجه کنند و گفت: توصیه ما به خانواده‌‌ها این است که فرزندانشان را تا 10سالگی به ورزش‌های پایه مانند ژیمناستیک بفرستند و از 10سالگی به بعد برای مدارس فوتبال برنامه‌ریزی کنند، البته مدارسی که مربیان کارکشته و آشنا به دانش فوتبال این ورزش را تدریس کنند. این مسئول ادامه داد: فوتبال امروز یک دانش پیچیده و یک فرهنگ است.

نمی‌توان روی هر کسی که مدتی فوتبال بازی کرده به عنوان مربی و استعدادیاب حساب باز کرد. این افراد هم استعداد کودکان را می‌کشند و هم ممکن است به دلیل شیوه‌های نامناسب تمرین، روی فیزیک و قد کودک تاثیر منفی بگذارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید