«برگ جان» دومین فیلم بلند داستانی ابراهیم مختاری است که در سینمای مستند سابقه بسیار و آثاری درخشان دارد. مختاری 24سال پیش پس از سالها مستندسازی نخستین فیلم بلند خود «زینت» را ساخت و پس از آن دوباره به مستندسازی و سایر فعالیتهای فرهنگی خود پرداخت. او در گفتوگویی بلند با سایت هنروتجربه به بخشهای مختلف فیلم خود و دلایل فاصله طولانی بین 2اثر داستانیاش پرداخته . درباره فرم روایی و زمان فیلم خود گفته است:« اینکه یک فیلم، بلند یا نیمهبلند باشد را خودِ قصه تعیین میکند. نسخه اول این فیلم 120دقیقه بود و ما آنقدر از آن کم کردیم تا به نسخه حاضر رسیدیم. البته چندجا هم در زمان فیلمبرداری اشتباهاتی رخ داده بود که نتوانستیم آن صحنهها را تکرار کنیم. شاید وجود آن صحنهها که مجبور به حذفشان شدیم به قویتر شدن درام کمک میکرد، ولی در مورد نسخه حالحاضر اگر بخواهم آن را کوتاه کنم شاید حداکثر یکدقیقه از آن کم شود. البته منکر این نمیشوم که «برگجان» هم مثل هر فیلم دیگری میتوانست بهتر از این ساخته شود. بعضی کارها به شما این امکان را میدهند که تا آخرین لحظه آنها را رتوش کنید؛ مثلا اگر دارید یک داستان مینویسید، تا آخرین لحظه و تا پیش از چاپ میتوانید ایدهها و نظراتتان را به آن اضافه کنید، ولی در مورد سینما اینطور نیست و وقتی فیلمت را ساختی، دیگر نمیتوانی آن را اصلاح کنی. اما فکر میکنم قصه «برگجان» خودش را به نتیجه میرساند. ممکن است یک تماشاگر علاقه به درام داشته باشد و دیگری به تماشای صحنههای بازسازی و فضاسازی؛ این کاملا بستگی به تماشاگر دارد.»
مختاری به رویکرد وتأثیری که منظور نظرش هم بوده اشاره داشته است: «خیلی از ما در زندگی روزمرهمان توجهی به پیامدهای احتمالی رفتارمان نداریم. مسئله صرفا رفتار با طبیعت نیست، ما گاهی در برخورد با آدمهای دور و اطرافمان هم با خودخواهی رفتار میکنیم و فقط در پی خواستههای خودمان هستیم. در این فیلم، آقا رحیم موجب تأمل در پیمان میشود. اگر «برگ جان» هم بتواند در مخاطبش این تأمل را ایجاد کند، ما موفق شدهایم. برای خودِ من آنچه در پشت صحنه فیلمسازیام روی داد، موجب تأمل و تغییر نگاهم شده است. بعضی از آدمها برای ما نمونه منفی هستند که با نگاه کردن به آنها یاد میگیریم مانند آنها رفتار نکنیم. گاهی هم در مسیر زندگی به کسانی برمیخوریم که میفهمیم بهتر است مانند آنها عمل کنیم. برخورد با چنین کسانی باعث میشود روش زندگیمان عوض شود. بهنظرم این فقط در مورد حرفه کارگردانی مصداق ندارد، به نوع زندگی همه آدمها مربوط میشود. ما هم با خودمان هم با دیگران، هم با کره زمین و هم با طبیعت خیلی بدرفتاری کردهایم. «برگ جان» هم در یک لایهاش میخواهد همین را بگوید.» کارگردان زینت درباره فاصله طولانی بین 2فیلم بلندش عنوان داشت که هر موضوعی باید در زمان خودش مطرح شود. این مستندساز همچنین با اشاره به رفتار نابهنجاری که در طول سالیان با طبیعت و درختان انجام گرفته تصریح کرده است: «قصه «برگ جان» مناسب زمانه ماست.»