• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 18 خرداد 1398
کد مطلب : 57812
+
-

مرمت بافت تاریخی آذربایجان ‌غربی

هادی پناهی/ارومیه - خبرنگار 

آذربایجان ‌غربی به دلیل تاریخ غنی، هزاران اثر باستانی را در دل خود جای داده است. هرچند بخشی از این آثار به دلایل گوناگون در حال نابودی است، اما به نظر می‌رسد امسال با اختصاص تسهیلات بافت‌‌های فرسوده به بافت‌‌های تاریخی و احیای بافت‌های تاریخی در خوی، ماکو، تکاب و ارومیه غبار فراموشی و تخریب تا حدودی از چهره این میراث ارزشمند استان زدوده شده باشد.
مدیر کل میراث فرهنگی‌، صنایع‌ دستی و گردشگری در این باره به همشهری می‌گوید: محدوده بافت تاریخی شهرهای ارومیه، خوی، تکاب و ماکو از سوی شورای‌ عالی معماری و شهرسازی مشخص شده است و اداره کل میراث فرهنگی بر رعایت ضوابط ساخت‌و‌ساز در این مناطق نظارت دارد.
 جلیل جباری می‌افزاید: در سال‌های گذشته برای احیای بافت‌های تاریخی اعتباری اختصاص نمی‌یافت، اما در 2 سال اخیر شاهد اقدامات مثبت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان از جمله اختصاص کد پروژه و اعتبار برای مرمت و بازسازی بافت تاریخی هستیم.
به گفته وی، برای انجام طرح مطالعاتی بافت‌های یادشده با رویکرد فرهنگی - تاریخی و حفظ و مرمت کالبد فیزیکی و همچنین مرمت بناهای منفرد تاریخی در آن محدوه‌، هر سال اعتباری از منابع ملی و استانی در نظر گرفته می‌شود.
این مسئول درباره مشارکت و همیاری دستگاه‌های اجرایی و مالکان ابنیه تاریخی عنوان می‌کند: یکی از موارد در ساماندهی مناطق تاریخی، همکاری و همیاری همه دستگاه‌هاست. حفاظت و ساماندهی ابنیه تاریخی فقط بر عهده سازمان میراث فرهنگی نیست. همچنین باید نظر مالکان ابنیه تاریخی نیز جلب شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید