• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 18 خرداد 1398
کد مطلب : 57779
+
-

پرونده قتل میترا استاد در راه دادگاه کیفری

داخلی
پرونده قتل میترا استاد در راه دادگاه کیفری


 تنها 5روز پس از به قتل رسیدن میترا استاد، همسر دوم شهردار سابق تهران در طبقه هفتم برج آرمیتا در سعادت‌آباد، برای متهم به اتهام قتل عمد کیفرخواست صادر شد تا پرونده برای شروع محاکمه به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شود.

به گزارش همشهری، صدور کیفرخواست آن‌هم در چنین زمان کوتاهی معمولا درخصوص پرونده‌هایی انجام می‌شود که به‌نوعی باعث جریحه‌دار شدن احساسات عمومی جامعه شده‌اند و از حساسیت بالایی برخوردار بوده‌اند. پرونده‌هایی مثل قتل کودکان بی‌گناه (بنیتا کوچولو در تهران، آتنا در پارس‌آباد، کیانا 7ساله در نیشابور و...) یا جنایت‌های دلخراشی که در ملأعام رخ داده و انتشار خبر آنها باعث وحشت‌ یا انزجار افکار عمومی شده است. همین فشار افکار عمومی است که سبب می‌شود در این پرونده‌ها، مسئولان قضایی در دادسراها برای اینکه پاسخ سریع و محکمی به این‌گونه جرایم بدهند، با رسیدگی ویژه، تحقیقات را با سرعت بیشتری انجام داده و با صدور کیفرخواست در کمترین زمان ممکن، پرونده را برای شروع محاکمه به دادگاه کیفری ارسال کنند. معمولا نیز پس از صدور کیفرخواست، متهمان این پرونده‌ها به‌طور ویژه و در جلسات فوق‌العاده در دادگاه محاکمه شده و حکم صادره از سوی دادگاه به نسبت سایر پرونده‌ها با سرعت بسیار بیشتری بررسی و درصورت تأیید به مرحله‌ اجرا درخواهد آمد. با این حال صدور کیفرخواست در 5روز در پرونده قتل میترا استاد، حتی در بین پرونده‌های ویژه نیز رکورددار محسوب می‌شود و کمتر پرونده جنایی بوده که  کیفرخواست آن با این سرعت صادر شده باشد. البته دلیل این اتفاق می‌تواند روشن بودن همه ابعاد پرونده، صراحت کامل اعترافات متهم و عدم‌وجود هرگونه پیچیدگی و ابهام در پرونده از نظر بازپرس پرونده و دادسرا نیز باشد اما به‌نظر می‌رسد در خارج از دادسرا، هنوز سؤالات زیادی در ذهن مردم و خبرنگاران درباره این جنایت، زندگی نجفی و همسر دومش و انگیزه متهم برای ارتکاب جنایت وجود داشته باشد که پاسخی به آنها داده نشده است. روز گذشته تماس خبرنگار همشهری با وکلای نجفی برای به‌دست آوردن اطلاعات تازه درخصوص روند رسیدگی به پرونده نتیجه‌ای در بر نداشت اما مشخص شد که علاوه بر 2 وکیل قبلی نجفی، قرار است وکیل دیگری نیز به آنها اضافه شود که هنوز به‌طور رسمی وارد پرونده نشده است. وکیل سوم متهم پرونده، حمید گودرزی، بازپرس پرونده‌های جنایی زیادی است که در سال‌های گذشته جنجالی شده بودند.

پرونده‌هایی مانند خفاش شب و پرونده شاهرخ و سمیه که به سال‌ها قبل بر می‌گردند و مدت‌ها خبر اول صفحات روزنامه‌ها بودند و خیلی از مردم هر روز آنها را دنبال می‌کردند. همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهند که به‌نظر می‌رسد تنها راه نجات متهم از صدور حکم قصاص، رضایت اولیای دم مقتول، یعنی پدر و مادر میترا و پسر او به نام مهیار است. پسری که به گفته برادر میترا، 16ساله است و می‌تواند در دادگاه درخواست خود را مطرح کند. به همین دلیل تلاش وکلای متهم و همچنین نزدیکان او برای گرفتن رضایت خانواده مقتول آغاز شده است و هر چند خانواده مقتول تا‌کنون مدعی شده‌اند که چیزی جز قصاص نمی‌خواهند، اما آنها امیدوارند با جلب رضایت اولیای دم، این پرونده را به سرانجامی جز قصاص برسانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید