• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 18 خرداد 1398
کد مطلب : 57749
+
-

رهبر معظم انقلاب در اجتماع عظیم و پرشور قشرهای مختلف مردم در حرم مطهر امام خمینی ره تبیین کردند

منطق مقاومت

زرنگ‌بازی سیاسی رئیس‌جمهور آمریکا، مسئولان جمهوری اسلامی و ملت را فریب نخواهد داد

رهبری
منطق مقاومت


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم و پرشور قشرهای مختلف ملت در حرم مطهر امام خمینی‌(ره)، راز و سرّ تداوم جاودانه جاذبه بی‌نظیر امام راحل را، مختصات شخصیتی و موهبت‌های خدادادی ایشان خواندند و با تشریح ابعاد و اجزای «راه و منطق مقاومت و ایستادگی» به‌عنوان درس بزرگ امام برای ملت و مسئولان، تأکید کردند: این فکر و راه پرجاذبه هر روز بیش از پیش ملت‌ها را به‌خود جلب می‌کند و ملت ایران و مسئولان نظام نیز این راه روشن الهی را تا رسیدن به نقطه بازدارندگی در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی ادامه خواهند داد. گزیده‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری به شرح زیر است:

      حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش‌های خباثت‌آمیز آمریکایی‌ها و دنباله‌روهای آنها ازجمله برخی سران خائن عرب برای به فراموشی سپرده‌شدن مسئله فلسطین، افزودند: در چنین وضعی توده‌های مردم در بیش از ۱۰۰ کشور جهان در پرتو نفوذ جاودانه امام به دفاع از قدس شریف و مظلومان فلسطینی می‌پردازند و این واقعیت بار دیگر اثبات می‌شود که هیچ مسئله‌ای در جهان با جاذبه شورآفرین خمینی کبیر قابل مقایسه نیست.

      رهبر انقلاب اسلامی با تمرکز سخنانشان بر یکی از خصوصیات اصلی امام خمینی یعنی «مقاومت و ایستادگی در برابر موانع و مشکلات» افزودند: همین خصوصیات است که امام را در زمان حیات ایشان و نیز در طول تاریخ در هیأت یک «مکتب، اندیشه، راه و تفکر» مطرح کرده است.

      رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه اقدام امام در انتخاب مسیر و اندیشه مقاومت، دارای پشتوانه قوی منطقی، عقلانی، علمی و دینی است، در تبیین عناصر و اجزای منطق اندیشه مقاومت امام، گفتند: یکی از اجزای منطقِ مقاومت، «شرف و هویت و انسانیت هر ملت» است که هرگاه با تهدید و زورگویی و تحمیل مواجه می‌شود، در مقابل آن می‌ایستد.

      حضرت آیت‌الله خامنه‌ای واقعیت «عقب‌نشینی دشمن در مقابل مقاومت و ایستادگی» را یکی دیگر از اجزای منطق و اندیشه مقاومت دانستند و افزودند: تسلیم‌شدن در مقابل دشمن موجب پیشروی او می‌شود، اما اگر در مقابل زیاده‌خواهی و باج‌خواهی دشمن‌ مقاومت شود، پیشروی او متوقف خواهد شد، بنابراین از این زاویه نیز «صرفه با مقاومت» است. ایشان افزودند: تجربه جمهوری اسلامی در 40سال گذشته نیز مؤید همین مطلب است، زیرا هر‌جا که ایستادگی کردیم، موفقیت و پیشرفت نصیب ما شده است و هرجا که براساس میل طرف مقابل حرکت کردیم، ضربه خوردیم.

      رهبر انقلاب اسلامی در بیان سومین جزء از اجزای منطق مقاومت، خاطرنشان کردند: مقاومت و ایستادگی هزینه دارد، اما هزینه تسلیم‌شدن به‌مراتب بیشتر از هزینه مقاومت است.

      حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از توانایی‌ها و ظرفیت‌های نظام جمهوری اسلامی را قدرت مقاومت آن بر مبنای تفکر امام(ره) دانستند و گفتند: در ادبیات سیاسی بین‌المللی از این موضوع به‌عنوان «مقاومت به شیوه امام خمینی(ره)» یاد می‌شود و برخی سیاستمداران و صاحب‌نظران برجسته غربی نیز در این زمینه مقاله نوشته‌اند و از آن به‌عنوان «دکترین مقاومت خمینی» نام برده و تأکید کرده‌اند: این دکترین مقاومت، شاهرگ‌های سیطره غرب و آمریکا را هدف گرفته است.

      ایشان با تأکید بر اینکه راز ماندگاری نظام جمهوری اسلامی، خط مقاومت و ایستادگی و خط استفاده از ظرفیت‌های داخلی است، افزودند: ارزیابی صحیح از جبهه مقاومت نشان می‌دهد که این جبهه امروز در منطقه و حتی در مراکزی فراتر از منطقه، در منسجم‌‌ترین وضعیت خود، قرار دارد و این یک واقعیتی است که باید در محاسبات لحاظ شود.

      رهبر انقلاب اسلامی، ارزیابی صحیح از جبهه مقابل و واقعیات مربوط به آن را برای گرفتار نشدن در خطای محاسباتی، ضروری خواندند و گفتند: برخی‌ صاحب‌نظران و اندیشمندان آمریکایی، در توصیف اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشور، از تعبیر «افول موریانه‌وار» استفاده کرده‌اند.

      رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه در کنار شناخت واقعیات جبهه دشمن، باید توانایی‌ها و واقعیات خودمان را نیز به‌خوبی بشناسیم، گفتند: البته ما مشکلات اقتصادی داریم و مسئولان هم در حد توان خود به‌دنبال حل این مشکلات هستند، اما موضوع مهم این است که با وجود مشکلات اقتصادی، بن‌بست نداریم.

      ایشان هدف از مقاومت را «رسیدن به نقطه بازدارندگی در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی» برشمردند و افزودند: باید به نقطه‌ای برسیم که دشمن را از تعرض به ملت در همه زمینه‌ها منصرف و ناامید کند.

      رهبر انقلاب اسلامی در ادامه چند شرط برای استمرار حرکت موفقیت‌آمیز جمهوری اسلامی ایران بیان کردند. ایشان در همین زمینه خاطرنشان کردند: مواجهه ما با مسائل و دشمنان باید «شجاعانه باشد نه مرعوبانه»، «امیدوارانه باشد نه مأیوسانه»، «مبتکرانه باشد نه منفعلانه» و «عاقلانه و خردمندانه باشد نه هیجانی، احساساتی و سطحی».

      حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به انواع ترفندهای دشمنان خاطرنشان کردند: آنها گاهی تهدید می‌کنند و گاهی تطمیع؛ مثل همین مَرد‌رِندی اخیر رئیس‌جمهور محترم آمریکا که گفته ایران با همین رهبران کنونی نیز می‌تواند به پیشرفت‌های بزرگی برسد؛ یعنی رهبران کنونی ایران! ما نمی‌خواهیم شما را براندازی کنیم و حاضریم شما را هم قبول کنیم، بنابراین ناراحت نباشید. رهبر انقلاب اسلامی این اقدام آمریکایی‌ها را «زرنگ‌بازی سیاسی» تعبیر کردند.

      رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: زرنگ‌بازی سیاسی رئیس‌جمهور آمریکا، مسئولان جمهوری اسلامی و ملت را فریب نخواهد داد. نباید اجازه داد آمریکایی‌ها نزدیک شوند، قدم آنها قدم نامبارکی است و هر جا پا گذاشته‌اند، جنگ و برادرکشی یا فتنه یا استثمار و استعمار و تحقیر ایجاد کرده‌اند.

      حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر «همبستگی ملی» و «کنار‌گذاشتن دعواهای سیاسی و جناحی» تأکید کردند.

مکث

مسئولان، سیل‌زدگان را فراموش نکنند
در خجسته عید سعید فطر، رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از خطبه دوم نماز عید فطر با تأکید بر اینکه آحاد مردم و همچنین مسئولان، موضوع سیل‌زدگان را فراموش نکنند، افزودند: یکی از کارهای لازم و فوری، مسائل سیل‌زدگان است که مسئولان باید با جدیت مشکلات آنان را پیگیری و حل کنند، به‌خصوص در مناطقی همچون خوزستان که با گرمای طاقت‌فرسا مواجه هستند. ایشان در ادامه با اشاره به موضوع فلسطین و نقشه خائنانه آمریکا با عنوان «معامله قرن»، آن را از مسائل درجه یک دنیای اسلام برشمردند و خاطرنشان کردند: خیانت برخی کشورهای اسلامی همچون بحرین و عربستان زمینه‌ساز چنین نقشه خباثت‌آمیزی شده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به میزبانی بحرین برای اجلاس اقتصادی، طرح موسوم به معامله قرن افزودند: این اجلاس متعلق به آمریکایی‌هاست اما حکام بحرین با ضعف و ناتوانی و روحیه ضد‌مردمی و ضد‌اسلامی خود میزبان و زمینه‌ساز این اجلاس شده‌اند و حکام بحرین و سعودی باید بدانند در چه باتلاقی گام نهاده‌اند. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه طرح موسوم به معامله قرن هیچ‌گاه به سرانجام نخواهد رسید، از کشورهای عربی و همچنین گروه‌های‌فلسطینی که مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند، تشکر کردند.

مکث

 فلسطین مسئله اول دنیای اسلام است
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار جمعی از مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم، پیام عید فطر را اتحاد و همبستگی کشورهای اسلامی و بازگشت به مضمون «امت مسلمان» خواندند و گفتند: علاج مشکلات امروز دنیای اسلام بازگشت به خواسته قرآن کریم مبنی بر «اشداءُ علی الکفار» و «رحماءُ بینهم» است و روشنفکران و علمای اسلامی برای تحقق این خواسته، وظیفه مضاعفی دارند. رهبر انقلاب اسلامی با تبریک عید سعید فطر، با اشاره به طراحی‌های دشمنان برای ایجاد صف‌آرایی و جنگ و درگیری میان مسلمانان افزودند: کشورهای اسلامی به‌جای آنکه در مقابل یکدیگر قرار گیرند، باید در مقابل حضور جنایتکارانه دشمن غاصب در فلسطین صف‌آرایی کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن توصیه به برخی کشورهای اسلامی که به‌دنبال سازش با رژیم صهیونیستی و اختلاف‌افکنی هستند، برای توبه از مسیر نادرستی که در پیش گرفته‌اند، تأکید کردند: چرا باید در کشور اسلامی همچون لیبی، دو گروه در مقابل هم قرار گیرند و خون یکدیگر را بریزند و چرا باید یک کشور مدعی اسلام، مردم یمن و زیرساخت‌های این کشور را بمباران و براساس خواست و نظر دشمنان، عمل کند. ایشان مسئله فلسطین را مسئله اول دنیای اسلام خواندند.

این خبر را به اشتراک بگذارید