• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 13 خرداد 1398
کد مطلب : 57716
+
-

برای آیلین‌ها که در انتظار پیوند عضو هستند

کاش ضربان قلب تقسیم شدنی بود

یادداشت
کاش ضربان قلب تقسیم شدنی بود



ابوذر چهل امیرانی ـ روزنامه‌نگار

هربار که جسم نحیف دخترک زیباروی خود را روی تخت بیمارستان می‌بینند، ذره ذره آب می‌شوند.دوست دارند سینه خود را شکافته و قلب‌شان را به کودک‌شان ببخشند، اما حیف که اثری ندارد. «آیلین» باید این روزها مثل همسالانش بچگی کند و از سر و کول پدرش بالا برود، ولی سهم او از زندگی، خوابیدن روی تخت شده و همبازی‌اش، دستگاهی است که نقش قلب را برایش بازی می‌کند. اتاقش سرد و بی‌روح است و دلش برای عروسک‌هایی که پدر برایش خریده، بدجور تنگ است.
گفتم پدر؛ چه می‌کشد پدری که امید بسته بود به دخترکش که همه گفته بودند نازکش او خواهد شد. نخستین عشق دختر، پدر اوست، اما این پدر چه پرصدا در سکوت می‌سوزد و از بین می‌رود برای بچه‌اش که کاری از دستش برای رهایی او از این رنج و درد ساخته نیست. کاش ضربان قلب تقسیم شدنی بود و آن را به کودکش می‌بخشید. صحبت از دخترکی است که از اوایل ‌ماه مبارک رمضان در بیمارستان قلب شهید رجایی بستری شده و نیاز فوری به پیوند قلب دارد.
دخترکی 5ساله به اسم آیلین بیگی. تک فرزند پدری که سال‌هاست برای درمان او زمین و زمان را به هم دوخته و قلبی برای پیوند پیدا نکرده است. خیلی‌ها مثل پرویز پرستویی برای اطلاع‌رسانی و ترغیب خانواده‌هایی که عزیزی از آنها دچار مرگ مغزی شده، تلاش کرده‌اند تا شاید قلب کوچکی برای پیوند به آیلین پیدا شود، اما خبری نیست و اتفاقاً وقت هم بسیار کم است. حمیدرضا آذرنگ، بازیگر هم برای این دخترک نوشته است: «... آرزو می‌کردم که هیچ وابستگی‌ای به هیچ کجای جهان نداشتم تا قلب هرچند فرتوت و خسته‌ام را با تمام وجود هدیه‌ات می‌کردم، اما دریغ که پدر 2فرزند هستم و مسئول یک خانواده.»
سخت است اعضای بدن یکی از عزیزان یا بستگانی را که دچار مرگ مغزی شده بخشید، اما هر لحظه که قلب این عزیز از دست رفته در سینه فرد دیگری بتپد، لذتی دارد وصف ناشدنی. آن قلب پاک با خدا راز و نیاز می‌کند و فرشته‌ها لبخندزنان به سوی چنین خانواده‌هایی خواهند آمد که روح بزرگ و آسمانی دارند. آیلین به قلب اهداکننده‌ای با گروه خونی O  احتیاج دارد که وزن او بین 35 تا 40کیلو باشد. سالانه ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد که از این تعداد حدود 3هزار نفر قابلیت اهدای عضو دارند، ولی هرساله اعضای حدود یک سوم از این افراد به دیگران بخشیده می‌شود. در مقابل، روزانه 7 تا ۱۰نفر یا به‌عبارتی هر ۲ تا 3ساعت، یک نفر به‌علت نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد. فردی که دچار مرگ مغزی شده، می‌تواند یک تا 8عضو از اعضای بدنش را اهدا کند و به بیمارانی مثل آیلین زندگی دوباره ببخشد. اعضای سالم افرادی را که قابلیت اهدا دارند، به زیر خاک نفرستیم و به بیماران نیازمند پیوند هدیه دهیم.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید