• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 12 خرداد 1398
کد مطلب : 57489
+
-

گفت‌و‌گو با دامداری که با وجود داشتن اسلحه به پلنگ مهاجم شلیک نکرد

تیراندازی نمی‌کنم؛ چون عاشق طبیعتم

داخلی
تیراندازی نمی‌کنم؛ چون عاشق طبیعتم


مرد دامدار وقتی دید 2گونه پلنگ نادر به گله گوسفندانش حمله کرده‌اند و آنها را می‌درند با اینکه مسلح بود اما به پلنگ‌ها شلیک نکرد. او در این حمله دست‌کم 12گوسفندش را از دست داده اما می‌گوید اگر همه گوسفندانش هم دریده می‌شدند او حاضر نبود به پلنگ‌ها تیراندازی کند.
به گزارش همشهری، این حادثه چند شب قبل در یکی از مناطق کوهستانی شهرستان سلسله در استان لرستان به نام کناپلنگ اتفاق افتاد. یکی از عشایر کوچ روی منطقه همراه با گله گوسفندانش از کوه پایین می‌آمدند که ناگهان دو قلاده پلنگ به گله گوسفندان هجوم بردند. مرد دامدار که جلوی گله حرکت می‌کرد و وقتی متوجه ماجرا شد که پلنگان در میان گوسفندان بودند. مرد دامدار با اینکه اسلحه داشت و می‌توانست به 2پلنگ شلیک کند اما به‌دلیل اینکه پلنگ‌ها از گونه‌های نادر آن منطقه هستند به جای کشتن آنها فرار کرد و چند دقیقه بعد 2پلنگ با دریدن 2گوسفند آنجا را ترک کردند. ساعتی از این حادثه می‌گذشت که نیروهای حفاظت محیط‌زیست خود را به محل حادثه رساندند و بررسی‌ها در این خصوص آغاز شد.
علیرضا رحیمی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سلسله در این‌باره به همشهری گفت: در بررسی لاشه گوسفندان تلف شده، حمله پلنگ محرز تشخیص داده شد. در این حمله 10رأس میش و 2رأس قوچ تلف شدند اما مرد دامدار اعلام کرد که از قبل می‌دانسته نباید به‌گونه‌های نادر آسیبی برساند. وی با قدردانی از اقدام این دامدار و همه افرادی که حافظ محیط‌زیست هستند گفت: پرونده‌ای برای تامین خسارت وارده شده به این دامدار تشکیل شده است.






خوشحالم که شلیک نکردم
یارمراد نظری، دامدار 48ساله همان کسی است که دریده شدن 12رأس گوسفندش را به جان خرید اما حاضر نشد به دو پلنگی که به گوسفندانش حمله کرده بودند شلیک کند. وی در گفت‌وگو با همشهری جزئیات بیشتری از این حادثه را بازگو کرد.

درباره حمله پلنگ‌ها به گوسفندان صحبت کنید. آیا قبلا همچنین اتفاقی افتاده بود؟
ما عشایر چادرنشین هستیم. زمستان‌ها به خوزستان و تابستان‌ها به الشتر و سلسله کوچ می‌کنیم. تازه هوا تاریک شده بود که گوسفندان را از بالای کوه به سمت چادرها می‌بردم. از جلوی گله حرکت می‌کردم که ناگهان متوجه شدم گوسفندان در حال پراکنده شدن هستند. وقتی سرم را برگرداندم دو پلنگ دیدم. یکی بزرگ و یکی کوچک بودند. آنها به گوسفندان حمله کرده بودند و یکی از آنها هم به سوی من آمد. همان موقع اسلحه تک لولی که دارم روی دوشم بود اما حیفم آمد که به پلنگ‌ها تیراندازی کنم. آن منطقه به کناپلنگ معروف و زیستگاه گونه‌های نادری است. برای نجات خودم فرار کردم و دو پلنگ هم بعد از آنکه 10میش و 2قوچ را دریدند فرار کردند.
چطور شد که با وجود حمله پلنگان و خسارتی که به شما وارد کردند حاضر نشدید به سوی آنها تیراندازی کنید؟
از قبل به ما آموزش داده بودند که اینجا زیستگاه حیوانات نادر است و اگر به ما حمله کردند نباید به آنها تیراندازی کنیم. قبلا هم چند مورد پیش آمده بود که خرس و گرگ به گله‌ها حمله کرده بودند اما دامداران برای حفظ محیط‌زیست خسارت تلف شدن گوسفندان را به جان خریده اما به حیوانات شلیک نکرده بودند. من هم به همین دلیل تیراندازی نکردم.
آیا تا به حال سابقه داشت که در آن منطقه پلنگ به گله حمله کند؟
تا جایی که من یادم می‌آید هیچ پلنگی حمله نکرده بود اما شنیدم که آخرین بار 20سال قبل پلنگ به یک گله حمله کرده بود.
بعد از این حادثه برای جبران خسارتی که به شما وارد شده چه کار کردید؟
با پاسگاه و سازمان محیط‌زیست تماس گرفتم و آنها هم آمدند و بررسی کردند. از گوسفندان تلف شده عکس و فیلم گرفتند و گفتند برایم پرونده تشکیل می‌دهند و به تهران می‌فرستند تا شاید خسارتی که به من وارد شده پرداخت شود. در این حادثه حدود 60، 70میلیون تومان به من ضرر وارد شد.
آیا بعد از تلف شدن گوسفندان‌تان پشیمان نشدید که چرا مانع پلنگ‌ها نشدید؟
نه به هیچ وجه. اگر آنها همه گله را هم می‌دریدند من باز هم شلیک نمی‌کردم. چون عاشق طبیعت هستم.


این خبر را به اشتراک بگذارید