• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 10 بهمن 1396
کد مطلب : 5739
+
-

پدر و پسر خوشنویس

گفت‌و‌گو با مهرزاد محصص، خوشنویس قزوینی

گذر فرهنگ
پدر و پسر خوشنویس

 

سمیه بصیرت/ خبرنگار

 

قزوین‌؛ پایتخت خوشنویسی ایران خوشنویسان بسیاری را در خود جای داده است. مهرزاد محصص یکی از این خوشنویسان است که این هنر را از پدر به ارث برده و پس از 38 سال ممارست به ثبت ملی شیوه نستعلیق قزوین اقدام کرده‌است. محصص که ریاست انجمن خوشنویسان قزوین را برعهده دارد، در سال 1350 به دنیا آمد. پدر او مرحوم ابوالحسن محصص شیوه قدما را در این شهر رونق داد و 300 اثر از دوره‌های قبل از صفویه تا عصر حاضر را به موزه ای در قزوین اهدا کرد. گفت و گوی ما را با وی بخوانید.

 

 

چطور شد به هنر خوشنویسی پرداختید؟

 

پدرم ابوالحسن محصص علاقه ویژه ای به این هنر داشت. او 4 دوره عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان و شورای اساتید بود و در دهه 40 و 50 انجمن خوشنویسی قزوین را بنیان گذاشت. من توسط پدرم با این هنر آشنا شدم و اولین مدرک خود را در 9 سالگی دریافت کردم.

 

 

به شیوه کدام یک ازاساتید خطاطی می‌کنید؟

 

نستعلیق را با گرایش سیاه مشق کار می‌کنم. با اینکه دکترای کشاورزی دارم، مدرک فوق ممتاز خوشنویسی را دریافت کرده‌ام.

 

 

چگونه اقدام به ثبت ملی شیوه نستعلیق قزوین کردید؟

 

نستعلیق یک هنر کاملا ایرانی است. تابستان سال 93 طرحی را مبنی بر ثبت این اثر به سازمان میراث فرهنگی دادیم و موفق شدیم این هنر را ۱۰ شهریور سال گذشته در فهرست ملی کشور به ثبت برسانیم. خط نستعلیق میرعماد و عبدالمجید طالقانی که بزرگ‌ترین خوشنویس شکسته بودند، هنوز ثبت جهانی نشده است و ترکیه و افغانستان درصدند این هنر را به نام خود ثبت کنند. به همین دلیل در مرحله اول توانستیم این هنر را ثبت ملی کنیم و باید با همکاری رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور آن را به ثبت جهانی برسانیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :