• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 10 بهمن 1396
کد مطلب : 5719
+
-

فوق‌العاده

 

جواد نصرتی | روزنامه‌نگار:

«فلسطین متعلق به اعراب است. همانگونه که انگلیس متعلق به انگلیسی‌ها و فرانسه متعلق به فرانسویان است. تحمیل یهودیان بر اعراب، اشتباه و غیرانسانی است. تحمیل یهودیان به اعراب جنایتی علیه بشریت و نادرست است.»

 

تونل مترو یا کنسرت راک؟

مترو در لندن، ستون فقرات شبکه حمل‌ونقل عمومی پایتخت انگلیس را تشکیل می‌دهد. اگر یک روز مترو تعطیل باشد، باید لندن را هم تعطیل شده دانست. قیمت پایین، سفرهای بموقع و ترافیک صفر، جذابیت‌های این وسیله نقلیه عمومی هستند اما دانشمندان، به‌تازگی یک مشکل عجیب آن را هم مطرح کرده‌اند؛ صدای بسیار بلند. صداهای موجود در تونل‌های متروی لندن، به قدری بلند هستند که می‌توانند به شنوایی مسافران آن آسیب وارد کنند. آنطور که بی‌بی‌سی از یک استاد دانشگاه نقل کرده است، در تونل‌های پررفت‌وآمد، میزان صدایی که تولید می‌شود، معادل صدایی است که در یک کنسرت راک تولید می‌شود. البته اداره حمل‌ونقل لندن گفته است که به‌نظر نمی‌رسد این صدا باعث بروز مشکلات بلندمدت برای مسافران شود.

با این حال بی‌بی‌سی بـا هـمـکــاری یونیورسیتی کالج لندن، دستگاه‌های صداسنجی را در شبکه متروی لندن نصب کرد و به‌مدت 2هفته، روی صداهای ایجاد شده تحقیق کرد. در این تحقیقات، البته نتایج جالبی به‌دست آمد؛ برای نمونه صدای تولید شده در یک خط مترو در مرکز لندن، به 109دسی‌بل رسید؛ یعنی حتی بلندتر از صدای بلند شدن یک هلی‌کوپتر.

109دسی‌بل صدایی که در متروی لندن تولید می‌شود و  بیشتر از صدای بلند شدن هلی‌کوپتراست

براساس استانداردها، در محیط‌هایی که صداهایی بلندتر از 85دسی‌بل برای مدتی بیش از 8ساعت وجود دارند، شنوایی به‌شدت در معرض آسیب است. این مشکل، برای مسافرانی که به‌صورت مرتب و برای مدت طولانی از مترو استفاده می‌کنند هم می‌تواند ایجاد شود.

حتی پیش از انجام این تحقیق، مسافران روزانه متروی لندن به‌صورت غریزی از وجود این مشکل باخبر بوده‌اند و به همین‌خاطر است که برخی از آنها، در مسافرت‌هایشان با مترو، از محافظ گوش استفاده می‌کنند.

متروی لندن اعلام کرده است که این مشکل را بررسی می‌کند و برای کاهش صدا در سراسر شبکه تلاش خواهد کرد. یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی به متروی لندن، استفاده از لکوموتیوهایی است که صدای کمتری تولید می‌کنند.

 

9500 نفر در بدترین فاجعه دریایی تاریخ کشته شدند

در سال 1945 در چنین روزی، کشتی ویلهلم گوستلوف که پناهندگان آلمانی را حمل می‌کرد، توسط اژدری که از یک زیردریایی شوروی شلیک شد غرق شد. 9500 نفر در پی غرق شدن این کشتی ترابری نظامی جان خود را ازدست دادند. از این واقعه، به عنوان مرگ‌آورترین فاجعه دریایی تاریخ نام برده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید