• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 8 خرداد 1398
کد مطلب : 57164
+
-

فقط اسمش فینال نیست

فقط اسمش فینال نیست

ساعت 9امشب، ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان. این قرار ملاقات برای آخرین دوئل حساس فصل و شاید حساس‌ترین بازی سال است. جدال پرسپولیس و سپاهان در مرحله نیمه‌نهایی جام‌حذفی بدون تردید حساس‌ترین و بزرگ‌ترین بازی این جام است. حتی فینال هفته آینده که میان برنده این بازی و داماش گیلان برگزار می‌شود هم حساسیت این بازی را نخواهد داشت. اصلا تمام جام‌حذفی یک طرف، این بازی هم یک طرف.
 هر دو با پنالتی آمده‌اند
جام حذفی ایران در فصل 98-97بازی حساس کم نداشت. تراکتورسازی در آبادان 3بر یک از صنعت‌نفت پیش بود که در 10دقیقه برتری را از دست داد و در ضربات پنالتی حذف شد. آن بازی عجیب با پرخاش‌های دژاگه به جان توشاک در یادها ماند. یک مرحله بعد، جدال استقلال و سایپا هم به ضربات پنالتی کشید و هدر رفتن پنالتی قائدی و فرشید اسماعیلی باعث حذف آبی‌ها شد. در یک‌چهارم سپاهان و پرسپولیس هر دو در ضربات پنالتی صعود کردند. آخرین پنالتی پرسپولیس را علیپور با عجیب‌ترین چیپ فصل به گل رساند و آن طرف هم دروازه‌بان ذخیره مس راه صعود قلعه‌نویی و تیمش را باز کرد. لیست این بازی‌های هیجان‌انگیز با جدال امشب کامل خواهد شد. با مصاف دو تیمی که در لیگ‌برتر هم 30هفته به پروپای هم پیچیدند و نهایتا قرمزها در گام آخر از حریف پیش افتادند. فاصله پرسپولیس و سپاهان در لیگ فقط 3امتیاز بود؛ 3امتیازی که هیچ‌یک از دو تیم نتوانستند از حریف بگیرند. جدال دو تیم در اصفهان 1-1مساوی شد و در تهران هم بدون گل به پایان رسید. از این 2بازی بیش از هر چیزی درگیری‌های بازیکنان دو تیم و تنش روی نیمکت‌ها به یادمان مانده است و البته سنگباران سکوهای آزادی در بازی برگشت که چهره زشتی به جنگ دو تیم بخشید.
مالکیت شعار؛ 70به 30
کری‌های هواداران پرسپولیس و سپاهان از همان روز بازی در تهران بالا گرفته و همچنان ادامه دارد. سپاهانی‌ها بعد از نایب‌قهرمانی در لیگ جشن گرفتند و نقاب رضایت به چهره زدند اما کیست که از دل آنها خبر نداشته باشد. آنها شکست‌خورده‌های جنگ قهرمانی در لیگند و جام‌حذفی را فقط برای انتقام آن شکست دوست دارند. آن طرف پرسپولیسی‌ها ایستاده‌اند که هفته گذشته با چیدن جام‌های پرتعداد قهرمانی در عکس‌هایشان برای حریف قدرت‌نمایی کرده‌اند و اصلا دوست ندارند شکست در جام‌حذفی روی جام‌های خوشرنگ‌شان خط و خش بیندازد. این یک جنگ واقعی است، اما‌ ای‌کاش حد و حدود جنگ در همان مرزهای زمین چمن محدود بماند. در تهران این جنگ به سکوها کشیده شد اما هیچ برنده‌ای نداشت. ‌ای‌کاش هواداران دو تیم، همان‌ها که چند هفته است برای هم خط و نشان می‌کشند انرژی خود را برای تشویق تیم‌شان نگه دارند نه برای استفاده از فنون پرتابی.
   جام روی آسمان است
سوای بشار رسن که فصل را چند هفته زودتر تمام کرد، پرسپولیس و سپاهان هیچ محروم و مصدومی برای این بازی ندارند و با تمام قوا به میدان می‌روند. جنگ بزرگ دو تیم باز هم روی آسمان 18قدم پرسپولیس بین کی‌روش استنلی و مدافعان سرخپوش شکل خواهد گرفت. استنلی که ظاهرا قرار است فصل بعد را خارج از ایران سپری کند بدش نمی‌آید 2سال حضور موفق در ایران را با کسب یک جام به پایان برساند. آن‌سوی میدان اما شجاع خلیل‌زاده که با جام قهرمانی لیگ رابطه عاطفی شدیدی برقرار کرده بود، مصمم است که این بار جام حذفی را به اتاق خوابش در هتل ببرد. جنگ بزرگ امشب جنگ شجاع و کی‌روش است و جنگ‌های بعدی در میانه میدان بین مهدی کیانی و کمال کامیابی‌نیا برپا خواهد شد. البته از جنگ‌های کنار زمین هم نباید غافل شد. جایی که قلعه‌نویی و برانکو نشان داده‌اند هر جا لازم باشد برای تحت‌تأثیر قرار دادن داور و تماشاگران از تمام توانایی‌های خود استفاده خواهند کرد.
   امیدوار به آمار بیرانوند
با توجه به حساسیت بازی و اینکه یک اشتباه می‌تواند منجر به حذف یکی از دو تیم شود، قابل پیش‌بینی است که هر دو تیم بدون ریسک و با شیوه‌های محتاطانه به مصاف یکدیگر خواهند رفت. شاید یکی از محتمل‌ترین نتایج هم تساوی دو تیم و رفتن بازی به ضربات پنالتی باشد. آمار نشان می‌دهد درصورت به پنالتی کشیدن بازی پرسپولیسی‌ها با بیرانوند شانس بسیار بهتری نسبت به حریف دارند. در دروازه سپاهان پیام نیازمند ایستاده که در بازی‌های لیگ 7پنالتی به سمت دروازه‌اش شلیک شده و هر 7پنالتی گل شده است. نیازمند در مرحله قبلی جام‌حذفی و در ضربات پنالتی مقابل مس هم درخشش خاصی نداشت و در مسابقه‌ای که به پنالتی نهم کشیده شد 8بار گل خورد! و در نهایت این دروازه‌بان مس بود که پنالتی‌اش را در مقابل نیازمند از دست داد. اما در آن سوی میدان بیرانوند علاوه بر خاطره پنالتی‌هایی که در جام‌جهانی و جام ملت‌ها گرفت در مرحله قبلی هم با سیو یک پنالتی در مقابل پدیده تیمش را به مرحله نیمه‌نهایی رسانده است. سپاهان از 3مرحله قبلی جام حذفی 2مرحله را با پنالتی صعود کرده اما امشب به‌نظر می‌رسد در ضربات پنالتی شانس کمتری نسبت به پرسپولیس خواهد 
داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید