• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 10 بهمن 1396
کد مطلب : 5690
+
-

رونق در بازار نفت و گاز کاغذی

با فروش 400میلیارد تومان از اوراق سلف موازی استاندارد گاز مایع پتروشیمی بندر امام در مبادلات دیروز، ارزش کل معاملات اوراق سلف در بورس انرژی به 1300میلیارد تومان رسید

با فروش 400میلیارد تومان از اوراق سلف گاز مایع پتروشیمی بندر امام، ارزش کل اوراق کاغذی نفت و گاز و همینطور برق که امسال منتشر شده است در بورس انرژی از مرز 1300میلیارد تومان عبور کرد. به گزارش همشهری، دیروز 400میلیارد تومان از اوراق سلف گاز مایع پتروشیمی بندر امام که توسط تأمین سرمایه تمدن به بازار معرفی شده بود در بورس انرژی فروخته شد. با این معامله حجم کل اوراقی که در قالب اوراق سلف در بورس انرژی از اول سال تاکنون فروخته شده است به 1300میلیارد تومان رسید و پس از سال‌ها رخوت و رکود به معاملات کاغذی نفت و گاز در بورس انرژی رونق بخشید.

قرار است تا پایان امسال 400میلیارد تومان از اوراق سلف یک پالایشگاه و همین مقدار از اوراق سلف یک نیروگاه هم برای تأمین مالی بخشی از پروژه‌های این دو شرکت در بورس انرژی فروخته شود. این اوراق در شرایطی در بورس انرژی فروخته می‌شود که قرار بود معاملات اصلی این بورس به معاملات فیزیکی نفت خام و برق اختصاص یابد. حتی از 5سال پیش قرار بود بخش اصلی معاملات برق که برآورد می‌شود دست‌کم 20میلیارد دلار باشد از طریق بورس انرژی انجام شود اما هنوز گام‌های عملی در این زمینه برداشته نشده است. با این حال به همت شرکت‌های تأمین سرمایه که از چند سال پیش در بازار سرمایه فعال شده‌اند معاملات اوراق کاغذی حوزه انرژی در این بورس رفته‌رفته پا گرفته است.

 

همه اوراق فروخته شد

مدیرعامل بورس انرژی در مورد اوراق سلف منتشر شده در مبادلات دیروز به همشهری گفت: کل اوراق منتشر شده سلف موازی استاندارد گاز مایع به ارزش 400میلیارد تومان در مبادلات روز گذشته فروخته شد. علی حسینی افزود: اوراق سلف موازی استاندارد گاز مایع برای تأمین مالی پتروشیمی بندر امام منتشر شد و نرخ اختیار خرید تبعی این اوراق سالانه ۱۸درصد و قیمت اعمال در اختیار فروش تبعی آن 17.5درصد است. او ادامه داد: از اول سال تاکنون در دو نوبت اوراق سلف در بورس انرژی منتشر شده است که بخش اول آن مربوط به اوراق سلف شرکت مپنا در حوزه نیروگاهی به ارزش 400میلیارد تومان و بخش دوم آن مربوط به انتشار اوراق دولتی در حوزه نفت به ارزش 500میلیارد تومان بود. به گفته او با اضافه شدن مبادلات روز گذشته اوراق سلف گاز مایع ارزش کل اوراق سلفی که از اول سال تاکنون در این بورس منتشر و مبادله شده است به 1300میلیاد تومان رسید.مدیر‌عامل بورس انرژی همچنین افزود: به‌زودی معاملات ثانویه این اوراق هم از طریق بورس انرژی انجام می‌شود.

 

انتشار اوراق سلف ستاره خلیج‌فارس

حسینی در مورد برنامه‌های آینده برای انتشار اوراق سلف موازی گفت: قرار است 2مرحله دیگر اوراق سلف در بورس انرژی منتشر شود که بخش اول آن مربوط به تأمین مالی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و بخش دوم در حوزه نیروگاهی است. او افزود: انتشار این اوراق هنوز قطعی نشده است اما ارزش کل اوراق سلف پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس 400میلیارد تومان است و در حوزه نیروگاهی کمتر از این مقدار است. او در مورد ارزش کل معاملات بورس انرژی از اول سال تاکنون گفت: با معاملات انجام شده اوراق سلف موازی استاندارد در مبادلات دیروز ارزش کل معاملات بورس انرژی به 5هزارو 700میلیارد تومان رسید.

 

انتشار اوراق کربن و آلایندگی 

مدیرعامل بورس انرژی در پاسخ به این پرسش که اوراق آلایندگی و کربن که قرار بود در این بورس منتشر شود در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: انتشار این اوراق منوط به موافقت سازمان حفاظت محیط‌زیست است و بورس انرژی در این زمینه عامل اجرایی است. به گفته او سازمان حفاظت محیط‌زیست هنوز تصمیمی در مورد انتشار اوراق کربن و آلایندگی در بورس انرژی نگرفته است.

 

   اوراق سلف چیست؟

 

قرارداد‌های سلف نوعی قرارداد برای تأمین مالی است که در فرهنگ اقتصادی ایران قدمت طولانی دارد و به نوعی بومی ایران هم به‌حساب می‌آید. از نظر تاریخی این اوراق با قدمت فراوان سال‌ها در حوزه کشاورزی به شکل قدیمی خود به‌کار گرفته می‌شد و با تشکیل بازار سرمایه منسجم در ایران با روش‌های جدیدتری به‌کار گرفته می‌شود. قرارداد سلف قراردادی است که در آن عرضه‌کننده بخشی از دارایی پایه را به ازای دریافت مبلغی و مطابق قرارداد سلف به فروش می‌رساند تا در دوره تحویل به خریدار ارائه کند. خریدار می‌تواند معادل دارایی پایه خریداری شده را در یک قرارداد سلف موازی استاندارد به فروش رساند که به این قرارداد نیز به اختصار سلف می‌گویند. اوراق سلف نوعی صکوک است و امنیت بیشتری نسبت به اوراق مشارکت دارد.  قراردادهای سلف روشی برای تأمین نیاز نقدینگی شرکت‌ها از راه حذف سرمایه‌گذاری هستند. از دیگر کاربردهای مهم این اوراق جبران کسری بودجه دولت‌هاست، به این شکل که دولت به جای پیش‌فروش محصولات و مواد خام به خارج از کشور، به‌ویژه در زمانی که بنا به دلایل سیاسی و اقتصادی قیمت پیش‌فروش مواد خام پایین است، با انتشار اوراق سلف، محصولات را مستقیماً به مردم پیش‌فروش می‌کند و در زمان سررسید به وکالت از طرف صاحبان اوراق محصولات یا مواد خام را در بازار جهانی نقداً به فروش می‌رساند و از این راه با صاحبان اوراق تسویه می‌کند؛ در این فرایند تفاوت قیمت نقد و سلف در قالب سود به مردم تعلق می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید