• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 10 بهمن 1396
کد مطلب : 5683
+
-

شهر در رسانه ها

ضرورت ساختار یکپارچه برای مدیریت بحران

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی به زمینگیر شدن مردم و مسافران در جاده‌ها و خیابان‌های تهران به‌دلیل بارش سنگین برف اشاره کرده و فقدان آمادگی برای اینگونه مسائل را از منظر مدیریت شهری و مسئولیت‌های شهروندی مورد توجه قرار داده است. اعتماد، به ضعف در اطلاع‌رسانی در زمان وقوع حوادث اشاره کرده و نوشته: «در بسیاری از کلانشهرهای جهان قبل، حین و بعد از وقوع رخدادهای طبیعی مدیریت شهری از طریق سیستم‌های یکپارچه اطلاع‌رسانی هشدارهای لازم را به مردم می‌دهد و مردم مبتنی بر همین پیام‌ها رفتارشان را تنظیم می‌کنند.» نگارنده با اشاره به نقش ضعیف صدا و سیما در حوزه اطلاع‌رسانی و ناهماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی، نوشته که مدیریت شهری باید به سمت ایجاد ساختاری یکپارچه و متمرکز برود به‌طوری که در زمان وقوع بحران در کمترین زمان ممکن تصمیم‌های لازم گرفته شود.

 

وظایف برفی شهرداری و شهروندان

روزنامه «دنیای اقتصاد»، وظایف و تکالیف شهروندان و مدیران شهری در شهرهای مختلف جهان در زمینه برف روبی را مورد بررسی قرار داده است. این گزارش به‌عنوان مثال از شهر نیویورک یاد کرده است: «شهروندان نیویورک موظفند پس از بارش برف پیاده‌روهای اطراف منازل و کسب‌وکارهای خود را پاکسازی کنند. در این‌باره به شهروندان توصیه شده درصورت نزدیکی ایستگاه‌های وسایل نقلیه عمومی، پاکسازی این مناطق را نیز برعهده بگیرند. براساس این قوانین شهروندان در طول روز باید هر ۴ ساعت یک‌بار پیاده‌روهای مجاور را برف‌روبی کنند.» این گزارش درباره وظایف مهم‌تر شهرداری نیویورک در روزهای برفی نوشته: «شهرداری موظف است براساس اولویت‌هایی که برای معابر شهری تعریف شده- ابتدا شریان‌های اصلی، سپس مسیر اتوبوس‌ها، پل‌ها، راه‌های دسترسی به بیمارستان‌ها و مدارس، مسیر دوچرخه‌سوارها، پیاده‌روهای اطراف بیمارستان‌ها، مدارس و... - جاده‌ها را پاکسازی کند.»

 

ابهام در بودجه مساجد و حسینیه ها

یک حقوقدان شهری در گفت‌وگو با «اسکان نیوز» در زمینه ایراد حقوقی ردیف‌های بودجه اختصاصی به مساجد و فعالیت‌های مذهبی توسط شهرداری تهران گفته که «نفس کمک شهرداری در دوران قالیباف به مساجد و نظایر آن ایرادی ندارد چون شهرداری مطابق با قانون مجاز است که به مراکز و فعالیت‌های فرهنگی کمک کند، اما اینکه برداشت شهرداری از فعالیت فرهنگی چیست یا جهت‌گیری‌های سیاسی آن کدام است بحثی دیگر است، اما آنچه محل ایراد است غیرقانونی بودن این پرداخت‌ها و عدم‌رعایت ضوابط بوده است.» به گفته کامبیز نوروزی، «عدم‌ارائه جزئیات تخصیص‌ها به شورا، عدم‌انطباق بودجه با برنامه 5ساله دوم، عدم‌ارائه گزارش تفریغ بودجه، فقدان معیارها و ضوابطی برای تخصیص که مشخص کند چرا به این مسجد کمک می‌شود و به مسجدی دیگر کمک نمی‌شود، همگی مصادیقی از نقض قانون در بودجه‌اند.»

 

شهر نباید با بودجه دولتی اداره شود

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با «شهر فردا» به این سؤال پاسخ داده که «چگونه مشارکت مردمی، اداره شهرها را آسان‌تر می‌کند؟» زهرا سعیدی می‌گوید تدوین بودجه عملیاتی؛ بودجه‌ای که مبتنی بر اولویت‌های هزینه‌ای بوده و بیشترین کارایی و عملکرد را داشته باشد از مهم‌ترین وظایف مدیران شهری است. به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، شهرها دیگر با بودجه دولتی اداره نمی‌شوند و مدیران شهری باید روش‌هایی برای مشارکت مردم و هدایت سرمایه به حوزه شهری داشته باشند تا بازی دولت‌ها با ارقام بودجه‌ای خللی به برنامه‌های آنها وارد نکند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید