• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 2 خرداد 1398
کد مطلب : 56746
+
-

اعدام‌های سعودی به روحانیون اهل سنت رسید

نگرانی افکار عمومی جهان عرب نسبت به اعدام 3روحانی مشهور اهل سنت در عربستان افزایش یافته است

خاورمیانه
اعدام‌های سعودی به روحانیون اهل سنت رسید

نزدیک به 2 سال از بازداشت‌های گسترده شبانه در ریاض می‌گذرد؛ بازداشت‌هایی که به فرمان ولیعهد جوان بود و طیف وسیعی از سیاستمداران، تجار و حتی روحانیان سعودی را دربرمی‌گرفت. بسیاری از تحلیلگران عربی معتقد بودند این پرونده‌ها در سایه سرکوب شدید جامعه سعودی توسط محمد بن‌سلمان به حاشیه خواهد رفت اما فضای حاکم بر شبکه‌های اجتماعی سعودی چیز دیگری می‌گوید. روز گذشته پایگاه اینترنتی میدل‌ایست‌آی در گزارشی به قلم دیوید هرست مدعی شد دولت عربستان سعودی قصد دارد بعد از ‌ماه رمضان، 3روحانی اهل سنت (سلمان العوده، عوض القرنی و علی العمری) را که در جریان بازداشت‌های عمومی زندانی شده‌اند، اعدام کند. ذکر نام «شیخ سلمان العوده» در میان این 3روحانی کافی بود تا موجی گسترده از ابراز نگرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی سعودی به پا شود؛ تا جایی که حتی بسیاری از حامیان ولیعهد سعودی این خبر را جعلی به شمار آوردند. با این حال دیوید هرست اصرار دارد اطلاعات گزارش او که به نقل از 2منبع دولتی در ریاض و همچنین یکی از نزدیکان شیخ سلمان به‌دست آمده صحیح بوده و اعدام این 3روحانی قطعی است.

شیخ سلمان کیست و چرا زندانی شد؟

شیخ سلمان العوده از علمای مشهور جریان الصحوه (بیداری) در عربستان است که از نفوذ ویژه‌ای در میان بدنه مردمی، به‌ویژه جوانان این کشور برخوردار است. سخنرانی‌های شیخ سلمان در دانشگاه، برنامه‌های او در تلویزیون و از همه مهم‌تر، حسابش در توییتر مخاطبان میلیونی داشت و حتی بسیاری از شهروندان عرب‌زبان در دیگر کشورهای جهان عرب نیز ازجمله طرفداران گفتمان او به شمار می‌آمدند. تأثیر سلمان العوده بر نسل جوان با خروج تدریجی او از دایره سنتی فقه اهل سنت و ورود به دنیای سیاست به اندازه‌ای افزایش یافت که نگرانی حاکمیت عربستان (در عصر ملک عبدالله) را به‌دنبال داشت؛ تا جایی که چندین بار برای مدت زمان‌های محدودی توسط نیروهای امنیتی عربستان بازداشت شد. اگرچه نگاه محافظه‌کارانه حاکم بر سیاست سعودی‌ها در دوران عبدالله مانع از شکل‌گیری تقابلی جدی میان دولت و این دست از روحانیان می‌شد اما این توازن سرانجام با ورود محمد بن‌سلمان به عرصه قدرت از بین رفت و بسیاری از روحانیان جریان بیداری، ازجمله شیخ سلمان العوده راهی زندان‌ها شدند.
براساس بیانیه وزارت دادگستری عربستان سعودی، اتهامات شیخ سلمان به این قرار است: اقدام علیه امنیت ملی، همکاری با سازمان‌های تروریستی (اخوان‌المسلمین)، دعوت به تغییر حکومت، حمایت از انقلاب‌های عربی سال 2011و مخالفت با کودتای مصر!
تمام اینها در حالی است که برخی منابع عربی از حساسیت ویژه حاکمان ابوظبی نسبت به شیخ سلمان خبر داده‌اند؛ تا جایی که پایگاه الخلیج آنلاین مدعی شده بازداشت سلمان العوده به توصیه سازمان اطلاعات امارات صورت گرفته است. روز گذشته مضاوی الرشید، فعال حقوق بشر سعودی در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت ولیعهد عربستان می‌خواهد از فضای تنش‌آلود نظامی در منطقه برای حذف آسان مخالفان خود در زندان‌ها استفاده کند. وی همچنین ابراز نگرانی کرد که درصورت عدم‌شکل‌گیری واکنش مناسب در سطح جهانی، ممکن است روند اعدام‌ها با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. از سوی دیگر، محمد الشنقیطی، استاد الهیات دانشگاه دوحه و از متفکران وابسته به اخوان‌المسلمین نوشت: بدون شک ولیعهد سعودی از تبعات خطرناک اعدام علمای اهل سنت در جامعه عربستان آگاهی ندارد.


عبور پهپادهای انصارالله از سامانه‌های موشکی آمریکا

روز گذشته نیویورک‌تایمز در گزارشی با بررسی ابعاد مختلف حملات اخیر انصارالله به داخل عربستان مدعی شد امنیت هوایی پایگاه رأس التنوره که هفته قبل مورد حمله پهپادی قرار گرفت با سامانه موشکی هاوک آمریکا بوده است؛ امری که نگرانی‌ها درباره میزان توانایی سامانه‌های موشکی مستقر در داخل عربستان را برای ردیابی و انهدام نسل جدید پهپادهای انصارالله افزایش داده است. این در حالی است که منابع رسانه‌ای یمن از دومین حمله پهپادی به فرودگاه نجران طی 3روز گذشته خبر داده‌اند. ائتلاف عربی به رهبری ریاض و ابوظبی به فاصله چند ساعت با صدور بیانیه‌ای این حملات را تأیید کرده و از جامعه جهانی خواسته موضعی قاطع در قبال نقض قوانین بین‌المللی از سوی نیروهای نزدیک به ایران در منطقه اتخاذ کند. عبدالله هاشم، معارض مشهور سعودی در واکنش به این تحولات نوشت: بعد از 5سال هزینه منابع ملی سعودی در جنگ یمن، اکنون عربستان در موقعیت دفاع قرار گرفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید