• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 2 خرداد 1398
کد مطلب : 56698
+
-

در روزهای هفته گذشته هم اتفاقات خوب زیادی در کشورمان رخ داده که شاید از آنها بی‌خبر باشید

هفته مسئولیت‌های اجتماعی


شاید در هفته‌ای که به آخرین روزهایش رسیده‌ایم، خبرهای ناامیدکننده هم زیاد شنیدیم اما اتفاقات خوب هم کم نداشتیم. ولی نمی‌دانیم این چه سری است که معمولا خبرهای خوب زیر سایه خبرهای بد گم می‌شوند و کمتر به گوش‌مان می‌رسند. این هفته اتفاقات خوب زیادی در کشورمان رخ داده؛ ازجمله اینکه مهلا مومن‌زاده، توانست دومین مدال نقره تاریخ تکواندوی بانوان را کسب کند و کشورمان از نظر رشد کارآفرینی در جمع 5کشور جهان قرار گرفت. مهم‌تر از همه اینها اینکه این هفته را می‌توان هفته مسئولیت‌های اجتماعی نامید؛ چون یکی برای سیل‌زدگان خودرویش را به حراج گذاشته، یکی می‌خواهد مدالش را بفروشد و با پول آن دیه زندانیان غیرعمد را بدهد و دیگری سخت مشغول فراگیرکردن کمپینی برای جمع‌آوری کتاب‌های بی‌استفاده و توزیع آنها به مناطق محروم است. اگر از خبرهای خوش این هفته بی‌خبرید، پیشنهاد می‌کنیم حتما بسته خبرهای خوب را دنبال کنید.


ایران؛ میان برترین‌ها در رشد کارآفرینی

تا حرف از بیکاری می‌شود، همه انواع و اقسام خبرهای ناامیدکننده را می‌شنویم اما وقتی کشورمان در رشد کارآفرینی به‌عنوان یکی از 5کشور برتر جهان معرفی می‌شود، خبردار نمی‌شویم. ماجرا از این قرار است که در آخرین آمار و مستندات معتبر ملی و بین‌المللی و در بخش مربوط به استارتاپ‌ها، ایران توانسته به یکی از 5کشور برتر از نظر رشد کارآفرینی تبدیل شود. همچنین در این گزارش آمده که ایران در رشد علمی رتبه پنجم دنیا را از آن خود کرده و در تولید علم، پانزدهم دنیاست.


فروش مدال با برکت علیرضا کریمی
علیرضا کریمی، کشتی‌گیر کشورمان در مراسم گلریزان حمایت از زندانیان شهرستان فردیس، ‌مدال طلای آسیایی خود را به مزایده گذاشت. مسئولین شورای شهر فردیس هم سنگ‌تمام گذاشتند و با خرید این مدال به قیمت 20میلیون تومان، آن را دوباره به کریمی بازگرداندند. جالب اینکه این مدال بابرکت قرار است یک‌بار دیگر از سوی کریمی در برنامه گلریزان ستاد دیه شهرستان کرج به فروش برسد و هزینه‌اش صرف آزادی زندانیان غیرعمد شود.


کمپین جمع‌آوری کتاب‌های بی‌استفاده
چه خبری بهتر از اینکه یک شهروند با حس مسئولیت اجتماعی کمپینی راه‌اندازی کرده تا مردم کتاب‌های بی‌استفاده‌شان را برای توزیع در مناطق محروم جمع‌آوری کنند؟ بله، وحید کلاته، این جوان مسئول و با انگیزه به تازگی این کمپین را راه‌اندازی کرده که در گام نخست 22هزار جلد کتاب را به مناطق محروم کشور فرستاده و در ادامه نیز این طرح را با جدیت پیش می‌برد. شما هم می‌توانید از همین امروز به کمپین «دانش‌یاران» بپیوندید.


حراج خودروی بیوک شوماخر
بیوک جدیری، یا همان بیوک شوماخر معروف را می‌شناسید؟ همان مرد نامی حوزه اتومبیل‌رانی را می‌گوییم که سال‌های سال است در مسابقات مختلف شرکت کرده و کلی کاپ و مدال دارد. این قهرمان اتومبیل‌رانی که به شوماخر ایران شهره است، به تازگی تصمیم گرفته اتومبیلش را به مزایده بگذارد و پول آن را به سیل‌زدگان اهدا کند. آقا بیوک با این خودرو تا‌کنون در بیش از 300مسابقه شرکت کرده و با آن 100کاپ هم برنده شده است.


ایران؛ جزو 10کشور کم‌طلاق دنیا
این هم یک خبر خوب دیگر. کم نشنیده‌ایم که آمار طلاق در کشورمان بالا رفته و حتی به گفته رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در سال 97آمار جدایی زوجین به حدود 183هزار نفر رسیده اما با این حال کشورمان با آمار 22درصدی طلاق، دهمین کشور کم طلاق دنیاست. قبل از ما هند، شیلی، کلمبیا، مکزیک، کنیا، آفریقای جنوبی، مصر، برزیل و ترکیه کمترین میزان طلاق را دارند. لوکزامبورگ، اسپانیا، فرانسه، روسیه، آمریکا، آلمان، انگلیس، نیوزیلند، استرالیا و کانادا هم در اول لیست پرطلاق‌ترین کشورها هستند.


دومین مدال نقره تاریخ تکواندوی بانوان
در هفته‌ای که به آخرین روزهایش رسیده‌ایم، مهلا مومن‌زاده، دختر 17ساله تکواندوکارمان حسابی گل کاشت و در مسابقات جهانی 2019منچستر، نقره گرفت. مهلاخانم که اهل استان البرز است و در وزن منهای 46کیلوگرم مسابقه می‌دهد، چند روز پیش با غلبه بر حریفانش تواست مدال نقره بیست و چهارمین دوره مسابقات تکواندوی قهرمانی جهان را از آن خود کند تا بعد از کیمیا علیزاده، دومین مدال‌آور تاریخ تکواندوی بانوان در مسابقات جهانی باشد.


تخفیف مجازات با تأمین کتاب
هفته گذشته از کار جالب قاضی گلستانی گفتیم که برای 3متهم حکم به انجام خدمات عمومی رایگان داده بود. حالا از یزد خبر می‌رسد دادگستری شهرستان اشکذر هم یک طرح جالب برای محکومان خود درنظر گرفته و آن هم تخفیف مجازات با خرید کتاب است! گویا توافقنامه‌ای بین دادگستری این شهرستان با اداره کتابخانه‌ها امضا شده که به موجب آن محکومان قضایی با تهیه و خرید کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه‌ها، از امتیاز تخفیف مجازات عمومی برخوردار می‌شوند.


حافظ‌خوانی در مدرسه دخترانه
در هفته‌ای که به روزهای آخرش رسیده، یک ویدئو از مدرسه‌ای در رشت حسابی حالمان را خوب کرد و در کسری از ثانیه به یکی از خبرهای خوب هفته تبدیل شد. در روزهایی که همه جا صحبت از بازشدن پای ترانه‌های سخیف و بی‌محتوا به مدارس است، در یکی از مدرسه‌های دخترانه رشت بچه‌ها سر صف حافظ‌خوانی کرده و غزلیات شمس را اجرا می‌کنند. این خبر خوش زمانی خوش‌تر می‌شود که مسئولان مدارس دیگر هم سلیقه به خرج داده و کارهای فرهنگی اینچنینی انجام دهند.


دوشغله‌ها از وزارت تعاون رفتند
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم این هفته یک خبر خوش برایمان داشت و آن هم بسته‌شدن پرونده دوشغله‌های این وزارتخانه بود. در این هفته محمد شریعتمداری، وزیر کار در صفحه شخصی‌اش نوشت که 38نفر از 2یا چند شغله‌های مجموعه‌های تابعه وزارتخانه از سمت‌شان استعفا کرده‌اند تا به این ترتیب عملا پرونده دوشغله‌های این وزارتخانه بسته شود. این اقدام در راستای قانون منع به کارگیری دوشغله‌ها در دستگاه‌های دولتی صورت گرفته است.


راننده فِراری بسکتبال ایران!
خبر خوب دیگر این هفته هم به تمجید فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) از سعیده علی یکی از بسکتبالیست‌های خوب کشورمان اختصاص دارد؛ آن هم نه یک تمجید ساده! فیبا، سعیده علی را به‌عنوان سومین بازیگر تأثیرگذار بسکتبال سه نفره آسیا معرفی و او را به «راننده فِراری» بسکتبال ایران تشبیه کرده است! فدراسیون جهانی بسکتبال درباره سعیده علی نوشته: «او با سرعت بالا به بهترین شکل توپ را حمل می‌کند و حرکاتش در زمین به‌گونه‌ای است که گویا پشت فرمان یک خودروی فِراری نشسته است».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید