• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 2 خرداد 1398
کد مطلب : 56701
+
-

چند ساعت در یک همایش بسیار جذاب با حضور خودروهای خاطره‌ساز فولکس بیتل در برج میلاد

دورهمی قورباغه‌ها

دورهمی قورباغه‌ها


الناز عباسیان
این روزها که خیابان‌های شهر در قرق خودروهای شاسی بلند، مدل بالا و البته انواع خودروی معمولی است، عبور یک فولکس واگن قورباغه‌ای یا همان بیتل نوستالژی خاصی را با خود به همراه دارد. قورباغه خندان خیابان‌های تهران قدیم برای همه ما یادآور خاطرات زیبا و یک نماد نوستالژیک است؛ همان اتولی که با چراغ‌های دایره‌ای بزرگ، بدنه قوس‌دار و گلگیرهای برآمده در خیابان‌ها یکه‌تازی می‌کرد. حالا تصور کنید این فولکس واگن‌ها دور هم جمع شوند و یک همایش خانوادگی برپا کنند. همایشی که با عنوان گردهمایی روز فولکس واگن ایران برای هفتمین سال همزمان با تهران، در شیراز، مشهد، اصفهان و یزد هم برگزار شد. عصر آدینه هفته گذشته به محل برپایی دورهمی آنها رفتیم تا ببینیم که چطور همدیگر را پیدا کرده و دور هم جمع شده‌اند. البته در کنار این فولکس‌ها، دورهمی خودروهایی از گروه بی‌ام‌دبلیو و دیگر خودروهای کلاسیک برپا بود که سری هم به آنها زده‌ایم.

  مراقب سرمایه‌های تاریخی باشید
شاید خبر نداشته باشید که در چند سال گذشته چه تعداد خودروی کلاسیک بی‌صدا از کشور خارج شده‌اند. متأسفانه برخی افراد سودجو و دلال این سرمایه‌های با ارزش کشور را با معامله‌های عجیب از کشور خارج می‌کنند. اینها را محمد بردیده، مدیر باشگاه بی‌ام‌وی که در برپایی این همایش مشترک تلاش داشته می‌گوید. او ادامه می‌دهد: «یکی از رسالت‌های اصلی باشگاه مقابله با خروج این سرمایه‌های تاریخی و آگاه‌سازی‌ مالکان خودروها از این سوءاستفاده‌های دلالان است. شاید در ظاهر این خودروها آهن‌پاره‌ای بیش نباشند اما با خود هویت بخشی از تاریخ ایران و جهان را به دوش می‌کشند. تلاش ما زنده نگه داشتن یک نماد با ارزش در صنعت خودرو است. زیرا معتقدیم این خودرو به یک نماد بین‌المللی تبدیل شده و با نیروی موتور نوستالژی به جلو می‌رود. ما به‌عنوان مسئولان باشگاه‌های خودروهای تاریخی وظیفه داریم بگوییم این وسایل و لوازم نقلیه و سرمایه‌های ملی را چطور نگهداری کنند و اجازه ندهیم از کشور خارج شوند». بردیده در پایان از تلاش‌های دیگر باشگاه‌ها می‌گوید: «باشگاه‌های این‌چنینی تلاش دارند تا تفریح سالم و درآمدزا برای جوانان ایجاد کرده و عشق و علاقه آنها را در مسیر درست هدایت کنند. حتی ما دوست داریم این باشگاه‌ها انحصاری در اختیار افراد سرمایه‌دار و مرفه نباشد و افراد با درآمدهای متوسط و پایین هم به سمت خودروهای کلاسیک بیایند».

سلفی با میراث ارتش آلمان

محل برپایی دورهمی خودروها محوطه کارتینگ برج میلاد است. حتی اگر آدرس دقیقی از برپایی مراسم نداشته باشیم باز هم می‌شود از رفت‌وآمد زیاد شهروندان به سمت این محوطه فهمید که آنجا خبرهایی هست. وقتی نزدیک محل برپایی مراسم می‌شویم انبوهی از خودروهای رنگی از همان ابتدای ورود توجهمان را جلب می‌کند. اعتراف می‌کنیم که این تعداد فولکس‌های خاطره‌ساز را یک‌جا ندیده‌ایم. خودروها یکی از دیگری زیباتر و ترگل‌تر کنار هم منظم پارک شده و جمعیت انبوهی در گوشه و کنار فولکس‌ها در تکاپو هستند. البته بیشتر تکاپویشان هم در گرفتن عکس‌های یادگاری و سلفی گرفتن با میراث ارتش آلمانی‌ها خلاصه می‌شود. در کنار این عکس گرفتن‌ها مجالی هم برای صحبت و همفکری مالکان خودروها فراهم شده است. یکی از نحوه رسیدگی به موتور ماشینش می‌گوید و دیگری از راه‌های برق انداختن بدنه و آن یکی از تودوزی جدید صندلی‌ها.

 ارثیه پدری در برج میلاد

آن طرف‌تر مرد جوانی کنار فولکس زرد قناری خود ایستاده و حس و حال عجیبی نسبت به فولکس قورباغه‌ای خود دارد. گرچه سن و سالش نزدیک به 35سال را نشان می‌دهد اما از خاطره‌بازی‌های خود و خانواده‌اش از این میراث پدری حرف‌های زیادی دارد. او می‌گوید: «این خودروی پدربزرگم بوده و پدرم به من هدیه داده است. بسیار برای من ارزشمند است و دلبستگی عجیبی به آن دارم. تمام تلاشم را می‌کنم تا به بهترین شکل ممکن نگهش دارم. خوب می‌دانم که سال‌ها بعد از مرگ من این ماشین پابرجا خواهد ماند. این یک یادگاری از من برای نسل بعدی‌ام است. حتما من هم آن را به فرزندم هدیه می‌دهم». همه‌‌چیز به امپراتوری این فولکس واگن‌های بیتل ختم نمی‌شود و آن سوی نمایشگاه هم خودروهای خاص‌تری از گروه بی‌ام‌دبلیو در کنار فولکس‌ها قد علم کرده‌اند. تعداد آنها کمتر از فولکس‌هاست و به همین‌خاطر بیشتر این دورهمی را با فولکس‌ها می‌شناسند.

  راز ماندگاری خودروی فولکس

اصلا خصلت آدم‌ها اینگونه است. وقتی چیزی نو به بازار می‌آید کهنه برایشان دل‌آزار می‌شود. اما چندی بعد همان کهنه یک عتیقه گرانبها خواهد شد که برای پیدا کردن و حفظ آن تلاش می‌کند. همین اتفاق برای خودروهای قدیمی و کلاسیک هم افتاده است. تا چندی پیش اگر خودروی کسی قدیمی می‌شد تلاش می‌کرد خیلی سریع آن را بفروشد، اما حالا فرهنگی برای نگهداری از خودروهای کلاسیک میان مردم رواج پیدا کرده و توجه عموم مردم به این خودروها زیاد شده است. دیگر این خودروها برای خودشان برو بیایی دارند و برایشان همایش و دورهمی می‌گیرند. البته از این خصلت قدیمی‌پسندی آدم‌ها که بگذریم بی‌انصافی است که به راز ماندگاری و محبوبیت این فولکس‌های رنگی اشاره نکنیم. اینها نه فول‌آپشن هستند و نه دنده اتومات دارند. اما برگه برنده‌ای دارند که این خودروی آلمانی را سرآمد کرده است؛ کیفیت، ایمنی، آسایش و بالاخره خاطره‌ساز بودن برای آدم‌ها.

  باشگاهی برای ماشین‌بازها
این دورهمی به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه به همت باشگاه فولکس واگن ایران برپا شده است. این باشگاه از سال91 به‌صورت متمرکز در قالب تورهای خانوادگی، برپایی کارگاه‌های پژوهشی و همایش‌های مختلف کار خود را رسما آغاز کرده است. در این باشگاه به علاقه‌مندان و مالکان آموزش می‌دهند که چطور این خودرو‌ها را نگهداری کنند. باشگاه فولکس واگن طرفداران زیادی در کشور دارد. این را می‌توان از جمعیت حاضر در گردهمایی‌هایشان فهمید. پیام توسل، مدیر باشگاه درباره فعالیت‌هایشان می‌گوید: «باشگاه فولکس واگن ایران دارای مجوز از موزه ملی خودروهای تاریخی ایران بوده و با هدف گردآوری دارندگان و دوستداران برند فولکس واگن تاسیس شده است. تبادل تجربیات در زمینه نگهداری و حفظ آنها و ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع درخصوص برند فولکس و کمپانی‌های زیر مجموعه آن از دیگر اهداف تاسیس باشگاه است. ناگفته نماند باشگاه کاملا مردمی است و هدفش درآمدزایی نیست».

  بازارچه‌ای در سایه فولکس‌ها

توسل، مدیر باشگاه فولکس واگن ایران از این اتفاق خوب خودرویی در برج میلاد می‌گوید: «در این همایش محوطه بزرگ پارکینگ میزبان حدود 450خودرو با 2برند خودروهای آلمانی به نام فولکس و بی‌ام‌دبلیو است. خوشبختانه استقبال خوبی از این نمایشگاه شده است و حدود ۱۷۰۰نفر بازدیدکننده داشتیم». از نمایش این فولکس‌ها که بگذریم سخن از بازارچه‌های خیریه این همایش خوش‌تر است. این همایش‌ها و دورهمی‌ها، افراد زیادی را برای بازدید و صحبت با مالکان خودرو‌ها دور هم جمع می‌کند. مسئولان باشگاه از این ظرفیت برای اشتغال‌زایی برخی افراد توانمند و خلاق استفاده کرده‌اند. همکاری در این بازارچه طوری است که افراد صنایع‌دستی و دست‌سازه‌های هنری خود را که البته بی‌ارتباط با فضای باشگاه فولکس نیست در کنار این خودرو‌ها به فروش می‌رسانند و درآمدی عایدشان می‌شود. به گفته مدیر باشگاه فولکس واگن از این افراد مبلغی از فروش لوازم دریافت نمی‌شود و کاملا رایگان است.

  جاسوئیچی‌هایی با آرم فولکس

حضور در بازارچه خیریه همایش فولکس‌ها یک شرط ویژه هم دارد؛ فقط کافی است یک لوگو از باشگاه روی محصولات باشد. حتی در مواردی برخی از افراد باشگاه در تهیه مواداولیه دست‌سازه‌ها هم مشارکت می‌کنند تا کار این افراد رونق بگیرد. این بازارچه جانبی همایش هم مورد استقبال خانواده‌ها و علاقه‌مندان به‌خودروهای کلاسیک قرار گرفته است. خیلی‌ها وقتی که از سلفی گرفتن با قورباغه‌ها خسته می‌شوند سری به بازارچه می‌زنند تا شاید چیزی چشمشان را بگیرد و آن را به‌عنوان یادگاری از این همایش جذاب بخرند. یکی از فروشنده‌های این بازارچه می‌گوید: «نمایش این خودروها تأثیر خوبی در فروش ما دارد. البته محصولات ما مرتبط با خودروهای فولکس است. مثلا این کوسن‌ها و جاسوئیچی‌ها همگی نمادی از فولکس هستند و برای دارندگان و علاقه‌مندان این خودرو جذاب است». البته یک پای ثابت مشتریان این بازارچه هم خود دارندگان اتومبیل‌های فولکس قورباغه‌ای است که عاشق این خودرو هستند.

فولکس‌هایی که کافه می‌شوند

در سال‌های اخیر فولکس‌های خوش‌رنگ در شهر رسالت دیگری هم پیدا کرده‌اند و به‌عنوان کافی‌شاپ و رستوران‌های سیار در گوشه و کنار شهر دیده می‌شوند. ون‌های فولکس واگن و دلربا به کمک کسب و کارهای جدید در شهر آمده‌اند. گاهی در گوشه و کنار شهر به تنهایی فعالیت می‌کنند و گاهی هم در برنامه‌هایی چون حیات شبانه با چند خودرو به‌صورت جمعی بساط یک شب خوشمزه و به یادماندنی را برای تهرانی‌ها فراهم می‌کنند. یکی از صاحبان این کافه‌های سیار از تأثیر نوع وسیله نقلیه‌اش در جذب مشتری می‌گوید: «خیلی‌ها به خاطر شکل و شمایل این فولکس به سمت ما می‌آیند و مجذوب این خودروها و بعد مشتری ثابت ما می‌شوند. کلی هم عکس یادگاری با کافه سیار ما می‌گیرند. گاهی هم قدیمی‌ها اینجا می‌آیند و برای مشتری‌های دیگر از خاطرات فولکس سواری در تهران قدیم تعریف می‌کنند. باور کنید خیلی‌ها در ابتدا برای گرفتن عکس یادگاری پیش ما می‌آیند و بعد سفارش غذا می‌دهند».

  لطفا ظاهر فولکس را حفظ کنید

استفاده از فولکس برای کافه و رستوران سیار به‌نظر خوب و جذاب است اما نکته‌ای وجود دارد که مدیر باشگاه فولکس واگن به آن اشاره می‌کند: «من مخالف فعالیت این‌چنینی خودروهای فولکس در شهر نیستم اما دارندگان این کافه‌ها باید به ضوابطی هم پایبند باشند. صاحبان بسیاری از این کافه‌ها به شکل ظاهری و اصالت فولکس‌ها خدشه وارد کرده‌اند. گاهی می‌بینیم سقف آنها را بریده‌اند یا به انتهای آن تخت یا وسیله‌ای دیگر اضافه کرد‌ه‌اند.» گرچه برپایی کافه‌ها سیار اغلب مقطعی است اما او بر تنظیم و تصویب مقررات کافه‌های سیار تأکید دارد و می‌گوید: «پیشنهاد ما به مسئولان این است که با توجه به افزایش تعداد کافه‌های سیار در گوشه و کنار شهر، برای پیشگیری از هرج و مرج و آسیب رساندن به زیبایی بصری شهر، رعایت بهداشت و حقوق مصرف‌کننده و... دستورالعملی برای فعالیت کافه‌های سیار تدوین شود. این تأکید من تنها برای خودروهای فولکس نیست زیرا از خودروهای کلاسیک دیگری هم در این زمینه استفاده می‌شود».

برج میلاد میزبان انواع خودروهای کلاسیک
اگر به خودروهای کلاسیک علاقه دارید، اما دورهمی فولکس‌ها را از دست داده‌اید ما به شما پیشنهاد دیگری می‌دهیم. در ‌ماه رمضان نمایشگاهی در برج میلاد از خودروهای کلاسیک برپا شده و برترین و کمیاب‌ترین خودروهای تاریخی موجود در کشور توسط موزه ملی خودروهای تاریخی ایران، به نمایش درآمده است. با قدمت‌ترین عضو این مجموعه یک فیات مدل 1927 است؛ یعنی تولید 92سال پیش! برخی از خودروهای این نمایشگاه تا چند میلیون دلار قیمت دارند. به گفته مدیر این نمایشگاه، موزه خودروهای تاریخی ایران به‌عنوان نخستین موزه در خاورمیانه و پنجمین موزه در جهان است. برخی خودروها کاملا تولید منحصر به فردی داشته و فقط یک نمونه یا تعداد محدود از آنها تولید و به ایران هدیه شده است؛ به‌عبارتی بکرترین و بی‌نظیرترین خودروهای کلاسیک را جمع‌آوری کرده است. از بهترین خودروهای این نمایشگاه می‌توان به مرسدس بنز 600 پولمان، مرسدس بنز 190، فراری365، بنتلی، رولزرویس، جگوار E-Type، پورشه کررا 911 (مدل 1975)، شورولت کوروت، شورولت کامارو Z28، پونیاک ترنسام و بی‌ام دبلیو 2002 اشاره کرد. این نمایشگاه در برج میلاد تهران تا تاریخ 12خرداد از ساعت 18تا 24 برگزار می‌شود.


اگر طالب فولکس هستید

اگر شما هم از علاقه‌مندان به این خودروی کلاسیک هستید می‌توانید روی سرمایه‌گذاری برای این خودرو کمی فکر کنید. فولکس‌های کلاسیک به تناسب قدمت، وضع ظاهری و امکانات‌شان از ۱۵ تا ۲۰۰ میلیون قیمت دارند. البته انحصاری بودن مدل آنها هم روی قیمت فولکس‌ها تأثیر می‌گذارد. اگر علاقه‌مند به داشتن چنین خودروهایی هستید می‌توانید به موزه ملی خودروهای تاریخی ایران مراجعه کنید و درباره خرید و نگهداری خودرو اطلاعات بگیرید. اگر هم فقط تمایل به داشتن فولکس دارید به سایت این خودرو به نشانیiranvwclub.com مراجعه کنید.

  فولکس؛ یادگار ارتش آلمانی‌ها
یکی از نخستین خودروهایی که هر عشق ماشینی برای مدتی اسیر آن می‌شود، فولکس واگن بیتل است. این خودرو برای ۶۵سال بدون وقفه تولید شد و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان نخستین رانندگی خود را در دهه‌های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ میلادی با آن تجربه کردند. این ماشین نخستین بار در سال۱۹۳۸ و با نام فولکس واگن تیپ یک تولید شد. تولید فولکس واگن بیتل در سال۱۹۹۴ مجددا با طراحی مدرن و با نام نیو بیتل (بیتل جدید) از سر گرفته شد و تا سال۲۰۰۳ ادامه داشت که البته از جذابیت بیتل اصل برخوردار نیست. با توجه به عمر طولانی تولید این خودرو سطح بسیار متنوعی از تجهیزات در مدل‌های گوناگون آن یافت می‌شود و از موتورهای گوناگونی بهره می‌برد. علاوه بر مدل‌های استاندارد، مدل‌های سفارشی گوناگونی نیز از این خودرو تولید شده است. فولکس واگن بیتل با داشتن محبوب‌ترین طراحی خودرو تا‌کنون، طراحی ساده خود را برای بیش از ۴۰سال تغییر نداده. جالب است بدانید این خودرو توسط فردیناند پورشه با حمایت آدولف هیتلر به عنوان خودرویی ارزان برای مردم آلمان پس از جنگ جهانی دوم طراحی شد. دستور هیتلر کاملا روشن بود: «ساخت خودرویی با قیمت برابر با یک موتورسیکلت با حداکثر سرعت۱۰۰ کیلومتر و توانایی جابه‌جایی اعضای یک خانواده ۵‌نفره».


 

این خبر را به اشتراک بگذارید