• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56633
+
-

تداوم نزول دلار روی موج توافق جدید ارزی


 دیروز قیمت دلار یک روز بعد از اعلام بسته سیاستی جدید بانک مرکزی درباره نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات تا محدوده 13هزار و 700تومان عقب‌نشینی کرد اما بعد از آن با اندکی رشد در محدوده 14هزار تومان دادوستد شد.

به‌گزارش همشهری، بانک مرکزی روز دوشنبه بسته سیاستی جدیدی را درباره نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال۹۸ و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال1397 صادرکنندگان تصویب کرد. این بسته سیاستی حاوی همان نکاتی بود که چند روز قبل غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در نامه‌ای از بانک مرکزی درخواست کرده بود. به این ترتیب با اعلام بسته سیاستی جدید بانک مرکزی عملا یک توافق بین بخش خصوصی و بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به‌ثبت رسید. به‌زعم کارشناسان، این توافق می‌تواند سرعت ورود ارز به کشور را افزایش دهد و به کاهش قیمت دلار منجر شود. اثر روانی این رویداد روز گذشته بر بازار حاکم و به افت قیمت دلار منجر شد. تحلیلگران همچنین بر این باورند که نزدیک‌بودن به زمان آغاز به‌کار بورس ارز از دیگر دلایل افت قیمت دلار ‌است. فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد دیروز در این‌باره گفت: صادرکنندگان تصمیم درستی گرفته‌اند و در حال بازگرداندن ارز هستند و ورود بیشتر ارز به بازار به ثبات اقتصادی کمک کرده و ثبات بازار ارز را نیز به‌دنبال خواهد داشت. محمد‌رضا پور‌ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم این سخنان را تأیید کرد و گفت: با بخشنامه جدید بانک مرکزی صادرکنندگان می‌توانند بخشی از ارز خود را به‌صورت اسکناس در صرافی‌ها عرضه کنند. این تصمیم با استقبال صادرکنندگان مواجه شده و میزان ورود ارز را افزایش می‌دهد و این موضوع دیروز باعث افزایش عرضه و کاهش قیمت ارز شد. در عین حال عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در این‌باره توضیح داد: ذخایر کافی ارز در کشور وجود دارد و بانک مرکزی هر زمانی اراده کند، وارد بازار می‌شود؛ چنان‌که گاهی وارد این بازار شده و نتیجه را تغییر داده است. رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: دشمنان زمانی از ارز 40 و 50هزار تومانی سخن می‌گفتند، اما این اظهارات رؤیایی بیش نبود و در ماه‌های آینده ثبات بیشتری در کشور حاکم شده و آینده خوبی در انتظار اقتصاد ایران است. همتی با تأکید بر اینکه بسیاری از نوسانات بازار ارز سیاسی است، تأکید کرد: ظرف این 2هفته قیمت ارز 2هزار تومان کاهش یافته، بنابراین توصیه می‌شود مردم با توجه به متغیرهای سیاسی تأثیرگذار در بازار ارز وارد آن نشوند.

نقش بازار متشکل ارزی
تحلیلگران بر این باورند به غیر از توافق جدید بخش خصوصی و بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات، زمزمه‌های آغاز به‌کار بورس ارز یا بازار متشکل ارزی هم در افت قیمت دلار مؤثر بوده است. آنطور که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است، کارهای حقوقی و قانونی برای تاسیس بازار متشکل ارزی انجام شده‌ و فقط برخی کارهای مربوط به‌خود شرکت در حال انجام است. بر همین اساس رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: با آغاز به‌کار بازار متشکل ارزی، قیمت ارز کاهش خواهد یافت زیرا جذابیت قیمت در بازار متشکل ارزی باعث افزایش حجم ورود ارز صادرکنندگان به کشور می‌شود و این بازار می‌تواند جلوی رانت و فساد را گرفته، قیمت ارز را کاهش دهد و تعادل منطقی در بازار ایجاد کند.

پور‌ابراهیمی اضافه کرد: پس از تاسیس بازار متشکل، نرخ ارز خودش به صادرکنندگان این علامت را می‌دهد که ارز را به کشور وارد کنند زیرا برای آنها جذابیت قیمتی خواهد داشت.

سعید اسلامی‌بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران هم در این‌باره گفت: به‌نظر می‌رسد تاسیس بازار متشکل ارزی و تزریق ارزهای بانک مرکزی و کاهش تأثیرپذیری سرمایه‌گذاران از اخبار منفی سیاسی باعث شده که قیمت ارز روند نزولی پیدا کند. او تأکید کرد: ‌اگر در عرصه بین‌المللی کشورمان و مباحث سیاسی ریسک جدیدی ایجاد شود و بازار متشکل ارزی در مسیر درست کار کند، در کوتاه‌مدت می‌توانیم انتظار روند نزولی قیمت‌ها را داشته باشیم.

  بازی با حاصل جمع صفر نوسان‌گیران ارزی
روند قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز ایران نشان می‌دهد که بازده سرمایه‌گذاری روی دلار از ابتدای اردیبهشت تا آخرین روز اردیبهشت صفر درصد بوده است؛ به‌گونه‌ای که قیمت فروش هر دلار آمریکا از 13هزار و 750تومان در دوم اردیبهشت ‌ماه به 13هزار و 750تومان در 31اردیبهشت‌ماه رسیده و عملا کسی که ابتدای ‌ماه دلار خریده باشد، در پایان ‌ماه سودی به‌دست نیاورده و گرفتار بازی با حاصل جمع صفر شده است! البته قیمت هر دلار آمریکا در 19اردیبهشت‌ماه به 15هزار و 350تومان رسیده بود که پس از دخالت مؤثر بانک مرکزی و اتخاذ تصمیم‌های جدید ازجمله توافق با صادرکنندگان و بخش خصوصی و تاسیس بازار غیرمتشکل ارزی در آینده نزدیک احتمال می‌رود که ثبات در بازار ارز حفظ شود و سرمایه‌گذاری مردم در این بازار و اسیر بازی نوسان‌گیران‌شدن، به زیان آنها تمام خواهد شد. از سوی دیگر، انتظار می‌رود سیاستگذار ارزی به‌تدریج نقش سیاستگذاری و ریل‌گذاری را تقویت کند تا هم بازار نقل‌و‌انتقال اسکناس ارز در نتیجه بازار متشکل ارزی شفاف‌تر شود و هم با اصلاح تدریجی ارز نیمایی و تقویت ورودی ارز به کشور با اجرایی‌شدن توافق مهم با صادرکنندگان، روند نرخ ارز در یک محدوده قابل پیش‌بینی و باثباتی در نوسان باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید