• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56628
+
-

گره تازه در بازارکاغذ

کاغذ
گره تازه در بازارکاغذ


واردات کاغذ روزنامه زیر سایه سوءمدیریت یا کارشکنی برخی از دستگاه‌ها و مسئولان زمینگیر شده است. بررسی و پیگیری همشهری از منابع مختلف نشان می‌دهد از 25فروردین که دولت نرخ ارز واردات کاغذ روزنامه را از ترجیحی به نیمایی تغییر داد تا دیروز، ترخیص کاغذ روزنامه از گمرکات کشور، خصوصا گمرکات شمالی که بخش عمده کاغذ وارداتی را ترخیص می‌کنند، در حد صفر بوده و حتی مصوبه هفته گذشته جلسه معاون اول رئیس‌جمهور برای تخصیص دوباره ارز ترجیحی به این کالا نیز هیچ‌گونه اثری در فرایند واردات کاغذ روزنامه نداشته است. بنا بر شهادت منابع آگاه، در این دوره زمانی 37روزه مقدار بسیار کمی کاغذ روزنامه نیز از دروازه گمرک وارد فضای سرزمینی ایران شده و سختگیری گمرک برای ترخیص بیشتر هم شده است.

بی‌اطلاعی وزیر اقتصاد از گمرک
2هفته پیش، در 23فروردین98 بود که در جلسه معاون اول رئیس‌جمهور با متولیان و ذینفعان حوزه کاغذ مقرر شد دوباره واردات کاغذ روزنامه مشمول دریافت ارز ترجیحی باشد و محموله‌های کاغذ موجود در گمرک به‌سرعت ترخیص شود اما چند روز پس‌از آن فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به وضعیت ترخیص کاغذ اعلام کرد: کاغذی در گمرک موجود نبوده است چراکه گمرک زمانی متولی امر می‌شود که اظهارنامه پر شده باشد و قبل از آن گمرک تلقی نمی‌شود؛ اما عده‌ای وقتی از گمرک صحبت می‌کنند، بنادر و پایانه‌ها را نیز جزو گمرک می‌دانند. از اظهارات دژپسند چنین برمی‌آمد که محموله‌های کاغذ اگر هم به کشور وارد شده باشد، در پایانه‌ها و انبارها مانده و اظهارنامه آنها به گمرک تسلیم نشده است؛ درحالی‌که یکی از ترخیص‌کاران کاغذ اطلاعاتی به همشهری داده که براساس آن محموله‌های کاغذ وارد محوطه گمرک شده و اظهارنامه آن نیز به‌دست گمرک رسیده؛ اما به‌دلیل مشخص نبودن نرخ ارز تخصیصی به واردات کاغذ روزنامه، ترخیص آن متوقف مانده است. این ترخیص‌کار به همشهری می‌گوید: به‌دلیل تغییر نرخ ارز واردات کاغذ با مصوبه دولت، دریافت کد پیگیری از بانک برای تسویه پول محموله‌ها به مشکل خورده و گمرک هم می‌گوید حتی برای ترخیص کاغذ اجازه ندارد. به گفته او، سختگیری گمرک در ترخیص کالا نسبت به قبل از مصوبه دولت بسیار شدیدتر شده و عملا مجرای ورود کاغذ به کشور را خشکانده است.

گفتاردرمانی معاون فنی گمرک
در شرایطی که عرضه کاغذ در بازار سیاه، قطره‌چکانی شده و چراغ روزنامه‌ها یک‌به‌یک خاموش می‌شود، منابع آگاه تأکید دارند که ترخیص کاغذ از گمرک بیش از یک‌ماه است متوقف مانده و حتی دستور جهانگیری برای تخصیص دلار 4200تومانی به واردات کاغذ و ترخیص سریع محموله‌های موجود در گمرک نیز نتوانسته گرهی از کار باز کند. در این وضعیت وزیر اقتصاد کلا وجود محموله‌های کاغذ در گمرک را تکذیب می‌کند و پس‌ازآن معاون فنی گمرک از روال طبیعی ترخیص کاغذهای واردشده به گمرک خبر می‌دهد. به گزارش ایبنا، مهرداد جمال ارونقی، در پاسخ به اینکه چه اقداماتی پیرو دستور معاون اول رئیس‌جمهور برای ترخیص سریع کاغذهای باقیمانده در گمرکات انجام شده است، می‌گوید: هم‌اکنون کاغذهای واردشده به گمرک به‌صورت طبیعی در حال ترخیص است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. به گفته او کاغذ در مسیر زرد گمرکی قرار گرفته که در آن تنها اظهارنامه‌ها ازنظر اسنادی رسیدگی می‌شود و درصورت وجود سابقه تعیین ماهیت آزمایشگاه از همان نوع کاغذ، بدون نیاز به نمونه‌برداری و تعیین ماهیت مجدد کالای اظهاری، ترخیص انجام می‌شود. این اظهارات در حالی است که منابع آگاه از وضعیت ترخیص کاغذ می‌گویند فعلا گمرک اجازه‌ای برای ترخیص کاغذ نمی‌دهد و حاضر نیست طبق روال مرسوم، بخش کمی از محموله را برای تزریق به بازار ترخیص کند.

محموله‌های کاغذ متروکه می‌شود
در دومین هفته پس از دستور معاون اول رئیس‌جمهور برای ترخیص محموله‌های کاغذ باقیمانده در گمرکات کشور با نرخ ارز ترجیحی، هنوز اتفاق مثبتی در این حوزه رخ نداده. در این وضعیت هر 10روز هزینه انبارداری گمرک به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود و خرج مضاعفی روی دست مصرف‌کنندگان کاغذ می‌گذارد؛ چراکه هزینه انبارداری هم جزئی از قیمت تمام‌شده واردات کاغذ محسوب می‌شود و باید توسط خریدار پرداخت شود.


پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد از 25فروردین98 که نرخ ارز واردات کاغذ تغییر کرده تا دیروز، ترخیص کاغذ روزنامه از گمرکات کشور تقریبا هیچ بوده است

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :