• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56615
+
-

مطالبات روحانیون از روحانی

دولت
مطالبات روحانیون از روحانی


دیدار ‌ماه رمضان امسال رئیس‌جمهور با روحانیون در جمع محدودتری برگزار شد. سالن اجلاس سران درحالی برای میزبانی امسال دیدارهای رئیس‌جمهور انتخاب شده است که دیدار سال گذشته روحانیون با رئیس‌جمهور در مجموعه ریاست‌جمهوری و سالن شهیدبهشتی برگزار شده بود. این نشست امسال با «علما و شخصیت‌های حوزوی» بود. حسن روحانی در بخش‌های مهمی از این نشست درباره محدودیت‌های فعالیت‌های دولت سخن گفت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی کاهش درآمد دولت و محدود شدن ارتباطات بانکی با دنیا را ازجمله مشکلات موجود دانست و گفت: 87درصد گردش پول دنیا با دلار انجام می‌شود و امروز گردش تجاری با دلار برای کشورمان به شکلی یکجانبه و غیرقانونی تحریم است. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه امروز برای مدیریت بهتر شرایط نیازمند تمرکز قدرت و تصمیم‌گیری هستیم، افزود: در دوران جنگ تحمیلی نیز در مقطعی که با مشکل مواجه شدیم، شورای‌عالی پشتیبانی جنگ ایجاد شد و همه اختیارات در دست این شورا بود و حتی مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم. همانگونه که در جنگ 8ساله اختیارات ویژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم و حتی موفقیت‌های بسیاری را به‌دست آوردیم، امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم. او با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای در تبادلات بانکی و فروش نفت با مشکلات و شرایط امروزه مواجه نبوده‌ایم، تصریح کرد: نیازمند تمرکز و احساس شرایط جنگ اقتصادی از سوی همه هستیم. روحانی با اشاره به اینکه بنده طرفدار مذاکره و دیپلماسی هستم، اما انجام آن را در شرایط کنونی به هیچ عنوان قبول ندارم، گفت: در مهرماه سال گذشته در جریان سفر به سازمان ملل، 5نفر از رهبران معروف دنیا واسطه شدند که با رئیس‌جمهور آمریکا مذاکره کنیم و سال پیش از آن نیز وزارت خارجه آمریکا 8بار درخواست مذاکره داد، اما شرایط امروز شرایط مذاکره نیست.

خواستار وحدت علما شدم
محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه که به این نشست دعوت شده بود درباره سخنرانان این جلسه و مباحث مطرح‌شده از سوی آنان در جلسه با رئیس‌جمهور به همشهری گفت: دیدار خوبی با رئیس‌جمهور برگزار شد و ایشان در جمع صمیمی روحانیون از طیف‌های مختلف حضور پیدا کردند. قبل از بیانات ایشان هر یک از آقایانی که مایل بودند حدود 3دقیقه صحبت کردند که درمجموع حدود 7نفر نظراتی را بیان کردند. برخی آقایان مسائل معیشت مردم و گرانی قیمت‌ها را مطرح کردند و برخی نیز مسائل سیاسی را مطرح کردند. بنده به تناسب اینکه مجلس متشکل از علما و روحانیون بود و بعضی از اعضای جامعه مدرسین در جلسه حضور داشتند، راجع به وحدت روحانیون مطالبی را گفتم. من خدمت ایشان عرض کردم که قبل از شما یک رئیس‌جمهور مکلا و کت‌وشلواری در این مملکت رئیس‌جمهور شد و تفرقه بسیاری بین ملت ایجاد کرد و ازجمله تفرقه‌ای بین علما انداخت و گروه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب را در تنش شدید با یکدیگر قرار داد و امثال این جداسازی‌ها و پاره‌پاره کردن‌ها از سوی رئیس‌جمهور قبلی ایجاد شد. غرویان افزود: من از ایشان خواستم به‌عنوان رئیس‌جمهور فعلی وحدت ایجاد کنند و آن تفرقه‌ای که حتی بین مراجع و علما ایجاد شده است را تبدیل به وحدت کنند. گفتم 2سال از ریاست‌جمهوری شما بیشتر باقی نمانده و بیایید یک فضای وحدت، همدلی و انسجام هم در ملت ایجاد کنید و هم در بین علما. بنده به فرمایش امام‌خمینی(ره) اشاره کردم که گفتند اگر قدرت داشتم هرازگاهی مراجع را در یک جلسه دور هم جمع می‌کردم تا حداقل یک چای با هم صرف کنند، منظور امام این بود که اگر علما با هم وحدت داشته باشند، مردم هم با هم متحد می‌شوند.

نوید بهبود اوضاع
محمد اشرفی اصفهانی، رئیس هیأت بدوی تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری نیز درباره محتوای اظهارات حاضران در این جلسه خطاب به رئیس‌جمهور گفت: حدود 40نفر از نخبگان حوزوی تهران و شهرهای دیگر آمده بودند. مسائل گوناگونی مطرح شد. هرکدام از آقایان نقطه‌نظراتی نسبت به مشکلات جامعه به‌ویژه نابسامانی‌های اقتصادی و مسائل فرهنگی جامعه داشتند.» به گفته اشرفی اصفهانی؛ «ایشان این نوید را دادند که وضعیت اخیر کمی تغییر یافته و احتمال اینکه اوضاع رو به بهبود رود و وضعیت معیشتی مردم بهتر شود وجود دارد؛ آقای رئیس‌جمهور این موضوع را باز نکردند که مبتنی بر چه واقعیت‌هایی دارند دراین خصوص صحبت می‌کنند.» او افزود: «آقای روحانی سال‌های قبل یک جلسه عمومی می‌گرفتند و 2 یا 3نفر هم صحبت می‌کردند، ایشان امسال خواسته‌شان این بود که این جلسه عمومی نباشد و تعدادی از نخبگان و روحانیون قم و تهران را دعوت کرده بودند. من 2 تا 3دقیقه راجع به مشکلات جوان‌ها و مخصوصا مشکلات اقتصادی کشور و البته روحانیون صحبت کردم. با توجه به اینکه روحانیون از نظر مشکلات معیشتی به‌شدت در مضیقه هستند، بنده نیز نکاتی خدمت ایشان عرض کردم.» اشرفی‌اصفهانی تصریح کرد: «در مجموع جلسه خوبی بود. آقای دکتر روحانی نیز راجع به وضعیت فشارهای وارده از ناحیه آمریکا به ایران صحبت کردند؛ اینکه نگذاشتند زحمات 4سال گذشته دولت درخصوص برجام به ثمر بنشیند. ایشان نسبت به نقش روحانیت در اینکه پناهگاه مردم از بعثت پیامبر اکرم(ص) تا بعد از غیب امام زمان(عج) بوده است، اشاره داشتند. می‌گفتند باید این پناهگاه را حفظ کنیم تا مصون بماند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید