• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56610
+
-

در حاشیه سیاست

در حاشیه سیاست
در حاشیه سیاست


      ظریف: ایران تسلیم تهدیدات نمی‌شود
وزیر خارجه کشورمان تأکید کرد تا زمانی که آمریکا با عمل کردن به تعهداتش در برجام به ایران احترام نگذارد، مذاکره‌ای در کار نخواهد بود. به‌گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌ان با اشاره به افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه اعلام کرد که ایالات متحده دست به بازی بسیار خطرناکی زده است. وی با انتقاد از حضور ناو جنگی آبراهام لینکلن و بمب‌افکن آمریکایی در منطقه بیان کرد: حضور تمام این تجهیزات نظامی در منطقه‌ای کوچک، مستعد حادثه است. باید احتیاط زیادی به خرج داد. آمریکا دست به بازی بسیار خطرناکی زده است. ظریف با اشاره به اینکه ایران تسلیم تهدیدات نمی‌شود، متذکر شد: ایران هیچ‌گاه تحت فشار مذاکره نمی‌کند. نمی‌توانید ایرانیان را تهدید کنید و انتظار داشته باشید به تعامل با شما بپردازند. باید از طریق احترام به تعامل پرداخت؛ نه از طریق تهدید.

      شرایط امروز سخت‌تر از دوره جنگ است
مصطفی هاشمی‌طبا، وزیر صنایع دولت دوران جنگ، با مقایسه وضعیت امروز کشور با زمان جنگ، به خبرآنلاین گفت: واقعیت این است که شرایط امروز کشور نسبت به دوران جنگ متفاوت و سخت‌تر است زیرا هم سبک زندگی مردم تغییر کرده، هم تهدیدها و محدودیت‌ها بیشتر شده و هم هزینه‌های کشور، به‌ویژه هزینه‌های دولت به‌شدت افزایش یافته است. هاشمی‌طبا درباره اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر محدود بودن اختیاراتش گفت: واقعیت آن است که محقق‌کردن همه آنچه مورد توقع مردم است در اختیار دولت نیست، بهتر است برای شفاف‌سازی‌، دولت دست به‌کار شده و درباره مشکلات و میزان اختیارات با مردم گفت‌وگو کند. دولت باید درباره زمینه‌های کاهش فروش نفت، مشکل تبادلات بانکی و همچنین مشکلات عدم‌تصویب لوایح مرتبط با FATF شفاف‌سازی‌ کرده و محدودیت‌ها را برای مردم بازگو کند.

      تحلیل چمران از رفتار ترامپ
مهدی چمران، نایب‌رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلابی اسلامی (جمنا) گفته:«احتمال دارد ترامپ برای دستیابی به برخی منافع، جنگ راه بیندازد، در این شرایط مقاومت، ایستادگی و نگاه به درون و پیگیری‌نکردن خواسته‌های رئیس‌جمهوری آمریکا، ما را به موفقیت و پیروزی می‌رساند. به گزارش ایرنا، چمران گفت: فشار از بیرون و همصدایی شمار اندکی در درون برای انجام مذاکره‌ای که هدفش مشخص نیست، وجود دارد. ایران با پیشینه‌ای چندهزارساله مملو از جنگ، پیروزی و شکست چرا باید بر سر قدرت و توان دفاعی خودش مذاکره کند؟

      نه به جنگ و نه به تحریم
حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به مطرح شدن همزمان جنگ و مذاکره با آمریکا گفته: «پاسخ ما به ایالات متحده، نه به جنگ و نه به تحریم است». ایالات متحده از ترس جنگ می‌خواهد ما را با پذیرش شرایط تحریم وادار به مذاکره کند. جوابی که ما دادیم و اقداماتی که سیاست خارجه و سیاست دفاعی ما انجام می‌دهند این است که آمریکا را به شرایطی ببریم که نتواند ما را از جنگ بترساند و نتواند به تحریم ادامه بدهد و این همان پیچیدگی هست که ما با آن مواجهیم.» به گزارش تسنیم، وی درباره حل این مسئله گفته:«هیچ چاره‌ای جز تقویت وحدت درونی نداریم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید