• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56584
+
-

نهضت مهارت‌آموزی در صنعت فارس

توسعه نهضت مهارت‌آموزی می‌تواند در کاهش معضل بیکاری و رونق تولید نقشی اساسی داشته باشد

اشتغال
نهضت مهارت‌آموزی در صنعت فارس

فاطمه هاشمی نیک | شیراز- خبرنگار:


در شرایطی که صاحبان صنایع به نیروهای ماهر و کارآزموده نیاز دارند، معضل مدرک‌گرایی گریبانگیر بخش صنعت فارس نیز شده است. از طرفی سازمان فنی و حرفه‌ای استان برای رفع این مشکل اقدام به مهارت‌آموزی کرده و آموزش‌های لازم را در دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، کارخانه‌ها، صنوف و عشایر ارائه می‌دهد. توسعه نهضت مهارت‌آموزی می‌تواند در کاهش معضل بیکاری و رونق تولید نقشی اساسی داشته باشد.


مدرک‌گرایی و معضل بیکاری

یکی از صنعتگران فارس که در شهرک صنعتی فعالیت دارد، مدرک‌گرایی را یکی از ضعف‌های بازار کار و اشتغال می‌داند و می‌گوید: مدام اخبار گوناگونی مبنی بر بیکاری قشر تحصیل کرده جامعه به گوش می‌رسد، اما به این نکته توجه نمی‌شود که بیشتر آنها به‌دلیل توقعات بالا خانه‌نشین شده‌اند.

«امین فلامرزی» بر اهمیت مهارت‌آموزی در کنار دریافت مدرک تحصیلی تاکید می‌کند و می‌افزاید: بسیاری از جوانان جویای کار از تجربه کافی برای اشتغال در بخش صنعت بی‌بهره‌اند و صاحبان صنایع ترجیح می‌دهند از نیروهایی استفاده کنند که مهارت لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که مدرک تحصیلی سطح توقع جوانان جویای کار را بیش از اندازه بالا برده است، اضافه می‌کند: هیچ‌کس نمی‌تواند ارزش و اهمیت تحصیلات دانشگاهی را انکار کند، اما باید در کنار آن بر تجربه‌اندوزی فرد نیز به صورت عملی تاکید شود.فلامرزی از فراگیر شدن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به عنوان الزام یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: فارس سرشار از جوانان با استعداد است که فقط باید در مسیر درست قرار بگیرند و در چرخه تولید و اشتغال موثر واقع شوند.

وی که در رشته حقوق تحصیل کرده و در این زمینه مهارت فراوانی دارد، اضافه می‌کند: بسیاری از جوانانی که در زمینه صنعت و تولید استان فعالیت می‌کنند و موفق بوده‌اند با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار شده‌اند، بنابراین نمی‌توان گفت که فقط دریافت مدرک تخصصی دانشگاه، نیاز بازار کار را برطرف می‌کند. فلامرزی مدرک‌گرایی را یکی از دلایل معضل بیکاری می‌داند و می‌گوید: بازار کار بیشتر از مدرک به مهارت نیاز دارد و مسئولان آموزشی باید این نکته را مدنظر قرار دهند. 


اهمیت مهارت آموزی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس با تاکید بر این‌که نیاز امروز بازار کار و اشتغال فارس مهارت است، نه مدرک، می‌گوید: امروز بسیاری از مهارت‌ها و مشاغل در کشور وجود دارد که نیروی انسانی متناسب برای آن شغل وجود ندارد و می‌توان گفت کار هست، اما نیروی انسانی برای انجام دادن آن نیست.

«جمال رازقی» به کمبود نیروی کار در جامعه اشاره و اضافه می‌کند: متاسفانه رویکرد سیستم آموزشی در کشور تولید مدرک تخصصی بوده و این نگاه که کار باید متناسب با مدرک تحصیلی فرد باشد، موجب شده در برخی از رشته‌ها و ظرفیت‌های شغلی با کمبود نیروی کار مواجه باشیم. وی می‌افزاید: مدرک گرایی وضعیت نامناسبی را برای اقتصاد و اشتغال کشور رقم زده است، بنابراین برای ایجاد اشتغال پایدار و رفع معضل بیکاری باید فرهنگ پشت میزنشینی به فرهنگ مهارت‌آموزی تغییر ماهیت دهد.

رازقی با بیان این‌که مدرک‌گرایی فقط معضل فارس نیست و در سطح کشور فراگیر شده، ادامه می‌دهد: در برخی از مواقع نیز شاهد نزول شان برخی از مشاغل هستیم در حالی که مهارت‌آموزی لازمه اشتغال است و می‌تواند تعالی و رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را به‌دنبال داشته باشد.


تعامل با سازمان فنی و حرفه‌ای

این مسئول با اشاره به این‌که اتاق بازرگانی فارس می‌تواند در چند بخش تعامل و همکاری خوبی با سازمان فنی و حرفه‌ای استان داشته باشد، می‌گوید: می‌توانیم برای تامین نیروی کار مورد نیاز در بخش‌های مختلف صنعت و بازرگانی استان نیازسنجی کنیم و سازمان فنی و حرفه‌ای استان نیز در این زمینه آموزش‌های لازم را در محل کارگاه‌ها ارائه دهد. رازقی به مزایای این طرح اشاره و اضافه می‌کند: برخی مهارت‌ها نیازهای بخش صنعت استان را شامل می‌شوند که با اجرای این طرح می‌توان آموزش برخی از رشته‌ها، مهارت‌ها و مشاغل تخصصی را بر اساس نیاز مدنظر قرار داد.

وی که اعتقاد دارد سازمان فنی و حرفه‌ای مبنای علمی دارد و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، می‌افزاید: اجرای طرح نظرسنجی، پرورش نیروی انسانی متخصص و مناسب را به دنبال دارد که می‌تواند به اشتغال پایدار و کاهش مشکلات واحدهای تولیدی کمک کند. رازقی با تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی با استفاده از ظرفیت تبصره 2 ماده 38 به بخش صنعت و واحدهای تولیدی، می‌گوید: این ماده قانونی ظرفیت خوب و گام موثری برای توسعه و ارتقای مباحث آموزشی و مهارتی در واحدهای تولیدی و صنعتی است.


اقدامات سازمان فنی و حرفه‌ای فارس

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس با بیان این‌که هم‌اکنون 50 مرکز دولتی و 700 مرکز آزاد زیر نظر مجموعه فنی و حرفه‌ای استان فارس فعال است، می‌گوید: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای علاوه بر این مراکز در دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، کارخانه‌ها، صنوف و عشایر نیز ارائه می‌شود.

«حشمت کوشکی» با اشاره به این‌که امسال توسعه نهضت مهارت‌آموزی در دستور کار ویژه سازمان فنی و حرفه‌ای قرار گرفته است، می‌افزاید: مهارت‌آموزی یکی از کاربردی‌ترین اقدامات در بخش صنعت و تولید است، زیرا با کیفیت کالا و رونق تولید ارتباط مستقیم دارد. وی اضافه می‌کند: سازمان فنی و حرفه‌ای فارس اهداف خود را بر پایه ارائه خدمات آموزشی مورد نیاز و باکیفیت به بخش صنعت و تولید بنا گذاشته است که متاسفانه صنعتگران استان از مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار و فرصت قانونی تبصره 2 ماده 38 اطلاعات کافی ندارند.

کوشکی با اعلام این‌که 75 درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای عملی و متناسب با استانداردهای بین‌المللی و بسیار کارآمدتر از مدرک تحصیلی است، می‌افزاید: تبصره 2 ماده 38 مبنی بر بخشودگی مالیاتی آموزش مهارت‌های حرفه‌ای واحدهای تولیدی، ظرفیت خوبی برای استفاده بخش صنعت استان محسوب می‌شود که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و امیدواریم بخش صنعت و واحدهای تولیدی فارس بیش از گذشته نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید