• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
دو شنبه 30 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56416
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/B0Pn
+
-

تابستان خوش آزادراه تهران - شمال

مهندسان پروژه و مدیر‌کل راه و شهرسازی البرز می‌گویند ساخت قطعه یک آزادراه تهران - شمال که اکنون 95 درصد پیشرفت دارد، اواخر تابستان به پایان می‌رسد

البرز
تابستان خوش آزادراه تهران - شمال

زهرا اشرف‌زاده/کرج - خبرنگار


بیش از 27 سال از عملیات عمرانی آزادراه تهران - شمال می‌گذرد. این طرح یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های راه‌سازی کشور است و می‌توان گفت طولانی‌ترین زمان ساخت را هم از آن خود کرده. در طول این سال‌ها بارها وعده افتتاح این آزادراه را شنیده‌ایم. آخرین بار وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از این طرح خبر از افتتاح قطعه یک آزادراه را در تابستان ۹۸ داد. برای این‌که بدانیم این بار قول وزیر عملی خواهد شد یا نه، مسیر جاده چالوس را پیش می‌گیریم تا از نزدیک چگونگی ساخت آزادراه را ببینیم؛ کارگران و مهندسان بسیاری مشغول کارند.

 حفر 40 تونل در مسیر قطعه اول
در هر طرف از جاده، کوه‌هایی نوک‌تیز قد علم کرده‌اند و مشخص است که حفر تونل در دل این کوه‌ها کار آسانی نیست. به همراه یکی از مهندسان به داخل تونل می‌رویم. تونل در دل پیچ‌و‌تاب کوه پیش می‌رود و کم‌کم نور پشت سر محو و نوری پیش‌رو، نمایان می‌شود. به نظر می‌رسد کار تونل به اتمام رسیده و فقط نصب سر در تونل‌ها باقی مانده است. به گفته مهندسان طرح، که پابه‌پای کارگران مشغول فعالیت هستند، 40 رشته تونل در مسیر ۳۲ کیلومتری قطعه اول با عمر ۱۲۰ ساله حفر شده‌اند و بیش از ۹۵ درصد از کار تونل‌ها به پایان رسیده است.

پیشرفت 99 درصدی تونل‎ها
مسئول یکی از کارگاه‌های قطعه اول ما را به بخشی از جاده می‌برد که کار آن تمام شده است. او توضیح می‌دهد: سیر پیشرفت زیرسازی منطقه یک آزادراه تهران - شمال به گونه‌ای است که، بدون احتساب عوارضی، دشت عقیل و سقف سردر تونل‌ها، پیشرفتی معادل 99 درصد حاصل شده است، اما در بخش‌های روسازی که عمده کار آن ریختن بتن است کمتر از 40درصد کار باقی مانده. بخشی از پیشرفت کار به دلیل شرایط جوی پیش از سال و فروردین کند بود و حالا با مساعد شدن آب‌و‌هوا شرایط بهتر است. 

 کاهش 60 کیلومتری مسیر 
مدیر کل راه و شهرسازی البرز هم درباره روند پیشرفت این طرح به همشهری می‌گوید: قطعه اول آزادراه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع می‌شود و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک می‌رسد.
تقی رضایی با بیان این‌که قطعه دوم آزادراه حد فاصل دوآب شهرستانک - پل زنگوله قرار دارد، می‌افزاید: با اجرای این قطعه، طول جاده فعلی کرج - چالوس حدود ۵ کیلومتر کوتاه‌تر خواهد شد. قطعه سوم در حد فاصل پل زنگوله – سه‌راهی دشت نظیر و قطعه چهارم آزادراه به طول 20 کیلومتر در حد فاصل سه‌راهی دشت نظیر - چالوس قرار دارد. قطعه چهارم، تنها قطعه‌ای است که عملیات اجرایی آن به اتمام و سال 91 به بهره‌برداری رسیده. این قطعه دارای 2 خط رفت و 2 خط برگشت است و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود. وی با بیان این‌که قطعه یک آزادراه تهران - شمال در حوزه جغرافیایی استان البرز واقع شده است، ادامه می‎دهد: ساخت این قسمت از آزادراه در اولویت است، زیرا با تکمیل این قطعه، قسمتی از مسیر فعلی که از کرج می‌گذرد حذف شده و مسیر فعلی کرج – چالوس حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.  رضایی با بیان این‌که میزان اجرای تقریبی این طرح در البرز ۳۲ کیلومتر است، می‌گوید: با اجرای این طرح مسیر فعلی حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود. این مسیر به‌موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد پیدا می‌کند، در دره سرهنگ وارد تونلی به طول 6400 متر می‌شود و سپس از پل زنگوله بیرون می‌رود. وی با اشاره به مزایای این طرح توضیح می‌دهد: این قطعه که بیش از 90 درصد پیشرفت دارد موجب کوتاه شدن مسیر، کاهش زمان سفر، ایجاد راه ارتباطی سریع و ایمن در چهارفصل، افزایش ظرفیت عبور و مرور، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، توسعه صنعت توریسم و اشتغال‌زایی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید