• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 30 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56389
+
-

عجیب‌‌ترین فیلم‌های سال را تماشا کنید

عجیب‌‌ترین فیلم‌های سال را تماشا کنید

آرش نهاوندی/مترجم

در روزهای 28و 29اردیبهشت، جشنواره کن 2019شاهد نمایش فیلم «لوکس اترنا» در بخش نمایش نیمه‌شب کن، «لیبرته» (آزادی) در بخش نوعی نگاه و «نخستین عشق» در بخش دو هفته کارگردانان بود. نکته اشتراک این 3 فیلم به نمایش درآمده، غیرمتعارف بودن داستان و کارگردانان‌شان بود که شهره به ساخت فیلم‌های نامتعارف از نوع ترسناک، تاریخی، جنایی و خشونت‌بار هستند.

لوکس اترنا؛ مقاله‌ای درباره سینما


4 سال قبل گاسپارنوئه، فیلمساز 54ساله آرژانتینی – فرانسوی در زمان اکران فیلم عشق در کن 2015تماشاگران را در شوک فرو برد. سال قبل هم با فیلم ترسناک اوج (کلایماکس) بینندگان را غافلگیر کرد. به گزارش سایت وولتور، امسال او ما را با فیلم جدیدش لوکس اترنا (به معنی موسیقی جشن تکلیف در آیین مسیحیت) در یک وضعیت پریشانی حسی ملایمی قرار می‌دهد. این فیلم چنان مهیج و مرموز و پرسرعت است که ممکن است با دیدن آن به تماشاگر احساس سرگیجه و سردرد دست دهد. لوکس اترنا فیلمی 50دقیقه‌ای است که در بخش غیررقابتی روز شنبه نیمه‌شب 28اردیبهشت اکران شد. فیلم جدید گاسپارنوئه نه فیلمی کوتاه و نه اثری متعارف محسوب می‌شود. لوکس اترنا از سوی برخی از منتقدان، فیلمی جلوتر از زمانه خود توصیف شده، به سان مقاله‌ای درباره سینما، فیلمی جلوه‌گر هنر بازیگر و هنر فیلمسازی. صحنه ابتدایی بخش‌هایی از یک فیلم قدیمی آلمانی درباره شکنجه در قرون وسطی را در حالی نشان می‌دهد که یک راوی در پس‌زمینه در حال توضیح دادن این مسئله است که کشاورزان و روستاییانی که در قرون وسطی زندگی می‌کردند، شناخت درست‌تر و دقیق‌تری نسبت به ما از شیاطین و جهنم داشتند.  

لیبرته(آزادی)؛ یک فیلم تاریخی دیگر آلبر سرا



آلبر سرا، کارگردان اسپانیایی پس از ساخت موفقیت‌آمیز فیلم مرگ لوئی چهاردهم که در بخش نمایش ویژه کن 2016نمایش داده شده بود، فیلم جدیدش لیبرته را ساخته که در کن 2019در بخش نوعی نگاه قرار داشت و در روز 28اردیبهشت نمایش داده شد. این فیلم در واقع بر مبنای نمایشنامه‌ای ساخته شد که آلبر سرا در بهار 2018در تئاتر فولسکبونه برلین اجرا کرده بود. داستان این فیلم در سال 1774حدود 15سال قبل از انقلاب فرانسه می‌گذرد. جایی میان پوتسدام و برلین، مادام دوموال، دوک تسی و دوک واند آزادیخواهانی هستند که از دربار لوئی شانزدهم رانده شده‌اند. آنها به‌دنبال کسب حمایت دوک والشن هستند که یک متفکر لیبرال آلمانی است. هدف این گروه از رانده‌شدگان صدور تفکر آزادیخواهانه به آلمان است. این خود بخشی از فلسفه‌ای است بر مبنای رد اخلاق‌مداری و حاکمیت استبدادی. آلبر سرا در گفت‌وگویی با سایت جشنواره کن درباره انگیزه‌اش برای ساخت این فیلم گفته است: من به همه‌‌چیز قرن هجدهم علاقه دارم، حتی تضادها و شکاف طبقاتی فاحشی که جامعه را به سمت انقلاب فرانسه سوق داد. آزادی‌ای که در پی انقلاب فرانسه و مسیرهای غیرقابل پیش‌بینی که فرا روی آزادیخواهان انقلاب فرانسه قرار داشت، همواره برایم الهام‌بخش بود. آدم‌هایی مثل ژان‌ژاک روسو، ولتر، مارکی دوساد، کازانوا، فراگونار و بوشه برایم همواره مهم است. این فیلم درباره سفری به منطقه‌ای است که همه‌‌چیز و همه با هم برابرند. 

عشق اول؛ فیلم آخر تاکاشی میکه


قاتلان رقیب زیرزمینی که همدیگر را با شمشیر سامورایی به قتل می‌رسانند. ظهور اشباح رقصنده در قطارهای مترو، بمب‌های آتش‌زایی که توسط سگ‌های عروسکی به‌کار می‌افتند و صحنه‌های به‌شدت خشونت‌بار تنها بخشی از اتفاقاتی هستند که در فیلم کارتونی عشق اول به کارگردانی تاکاشی میکه،کارگردان پرکار ژاپنی رخ می‌دهند و نشانگر آن هستند که چرا این فیلم مهیج دارای صحنه‌های ترسناک مملو از خشونت در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن 2019در روز 27اردیبهشت نمایش داده شد. داستان این فیلم تنها در یک شب می‌گذرد و درباره لئو، بوکسور جوانی است که با دختری به نام مونیکا آشنا می‌شود. آنها توسط یک یاکوزا و یک قاتل زن که توسط چینی‌ها فرستاده شده به کارهای خلاف کشانده می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید