• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 30 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56359
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/AkNB
+
-

هوای اراک سالم‌تر می‌شود

مدیر کل دفتر فنی استانداری: طرح جامع حمل‌و‌نقل اراک به منظور کاهش آلاینده‌های هوای شهر ‌اکنون در حال بازنگری و در دست تهیه است

شهری
هوای اراک سالم‌تر می‌شود

مریم جباری | اراک- خبرنگار:


در یک دهه گذشته، آمارهای سازمان هواشناسی و تعداد روزهای ناسالم در طول سال نشان می‌دهد که اراک جزو یکی از هشت کلان‌شهر آلوده کشور است. با این حال، در طول سال‌های اخیر اقدامات متعددی در رابطه با سالم‌سازی و کاهش آلایندگی هوای این کلان‌شهر صورت گرفته و در سال گذشته با افزایش بارندگی‌ها و اقدامات انجام شده در رابطه با سالم‌سازی صنایع، میزان روزهای هوای ناسالم کاهش چشمگیری داشت. 

همان‌طور که مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی می‌گوید: سال گذشته تعداد روزهای ناسالم هوای اراک نسبت به سال 95، 70 درصد کاهش داشته است. ظاهرا امسال نیز وضعیت هوای اراک در شرایط مساعدی به سر می‌برد و از ابتدای سال تاکنون یک روز ناسالم در اراک به ثبت رسیده که آن نیز به خاطر آلودگی ناشی از گرد و غبار در منطقه بوده است. 

با این حال، کارشناسان بر این باورند که علاوه بر قدامات مهمی همچون خروج دیگ‌های فرسوده شرکت ایرالکو که نقش مهمی در آلودگی این شهر داشت، استاندارد‌سازی و معاینه فنی خودروها نیز باید در دستور کار مسئولان استان قرار بگیرد.‌ چون آلودگی ناشی از خودروها سهم مهمی در آلودگی هوای این شهر دارند.


ضرورت برنامه زمان‌بندی برای کاهش آلودگی هوا

مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی می‌گوید: طرح جامع حمل‌و‌نقل اراک به منظور کاهش آلاینده‌های هوای شهر در حال بازنگری و در دست تهیه است. «حمیدرضا نوازنی» افزود: این طرح مربوط به سال 86 است و تنها کاری که در طول این سال‌ها برای آن انجام شده برگزاری جلسات و مصوبه‌های بی‌استفاده بوده است. اگر قرار است در زمینه کاهش آلودگی هوای شهر اراک گام برداشته شود باید برنامه زمان‌بندی داشته باشیم. زیرا این برنامه در مورد صنایع اجرا و نتایج مثبتی را نیز 
به همراه داشت.

وی ادامه می‌دهد: همه ما قبول داریم که ناوگان اتوبوسرانی شهر اراک فرسوده است و باعث آلایندگی هوا می‌شود، اما قطعاً با حرف‌ و برگزاری جلسه، ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نوسازی نمی‌شود. همان‌طور که خرید 50 دستگاه اتوبوس برای این شهر بیش از یک سال طول کشید، مشابه همین وضعیت برای تاکسی‌ها وجود دارد و باید برای این موضوع تدبیری جدی اتخاذ شود.


افزایش سهم آلایندگی خودروها

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به این‌که در سهم‌‌بندی منابع آلاینده شهر اراک سهم صنایع 52 درصد اعلام شده می‌گوید: خوشبختانه با اقدامات انجام شده به‌ویژه خروج دیگ‌های فرسوده ایرالکو از چرخه فعالیت و جایگزینی دیگ‌های جدید و برخی از اقدامات در صنایع دیگر این سهم کاهش چشمگیری داشته است.

«مهدی زندیه وکیلی» بیان می‌کند: علاوه بر مورد ذکر شده در سهم‌بندی منابع آلاینده در استان سهم منابع متحرک و خودروها 48 درصد برآورد شده، این در حالی است که بازنگری در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در حال انجام است و هم‌زمان با این طرح باید بازنگری در طرح حمل‌و‌نقل و ترافیک نیز انجام شود. با برنامه‌های زمان‌بندی شده برای صنایع و اقداماتی که توسط برخی از صنایع و واحدهای تولیدی به منظور کاهش آلودگی هوا انجام شد به نظر می‌رسد بیشترین درصد آلودگی هوای اراک ناشی از منابع متحرک و خودروها باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی می‌افزاید: باید همه اقدامات و پیشرفت‌های انجام شده در زمینه کاهش آلودگی هوای اراک برآورد و از نظر درصدی آمار و ارقام ارائه شود. به‌ویژه در حوزه اقدامات انجام شده در زمینه جایگزینی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی جدید به جای ناوگان فرسوده باید کار کارشناسی صورت گیرد، زیرا به نظر می‌رسد آلاینده‌های مسئول از صنعت به این سمت حرکت کرده است.


لزوم توسعه مسیر دوچرخه‌سواری

فرماندار اراک نیز با بیان این‌که عمده آلودگی شهر اراک در سال‌های گذشته مربوط به صنایع بوده می‌گوید: با اقدامات انجام شده خوشبختانه این مشکل تا حدود زیادی رفع شده و عامل دیگر مانند خودروها و ترافیک در مرکز شهر منشأ آلودگی هستند که برای رفع آلودگی در مرکز شهر باید چند خیابان را به پیاده‌راه تبدیل کنیم. «حسین بختیاری» بیان می‌کند: این اقدام در زمینه کاهش آلودگی هوا به‌ویژه در مرکز شهر بسیار تأثیرگذار است و فرمانداری برای انجام این کار آمادگی لازم را بر اساس ظرفیت‌های موجود در فرمانداری دارد.

وی ادامه می‌دهد: در بخش ایجاد مسیر دوچرخه در اراک اقداماتی انجام شده که دارای ایراداتی است و باید رفع شود. در صورت رفع شدن این ایرادات با توجه به فرهنگ استفاده از دوچرخه در شهر اراک این مهم نهادینه خواهد شد.فرماندار اراک می‌افزاید: بازنگری در زمینه جایگاه اتوبوس‌ها در داخل شهر و انتقال آنها به خارج از محدوده شهری و انجام معاینات فنی به صورت دقیق و جدی‌تر نیز می‌تواند در کاهش آلودگی هوای شهر اراک بسیار تأثیرگذار باشد.


حذف مترو از طرح جامع حمل‌و‌نقل اراک 

استاندار مرکزی نیز با بیان این‌که این استان در حوزه کاهش آلودگی هوا روند رو به رشدی داشته می‌گوید: با این حال، ما هنوز در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک کارهای زیادی داریم که شاه‌بیت آن ایجاد مترو برای این شهر است.
«سیدعلی آقازاده» بیان می‌کند: بسیاری از شهرهای دیگر در این بخش هزینه‌های زیادی را متحمل شده‌اند، اما هنوز به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبارات و... نتوانسته‌اند صاحب مترو شوند و بیش از ده‌ها هزار میلیارد تومان پول مردم در زیرزمین قرار گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: ما برای کاهش آلودگی هوا در اراک نباید خود را معطل ایجاد مترو کنیم، زیرا در شرایط اقتصادی موجود ایجاد مترو برای این شهر بیش از 2 هزار میلیارد تومان هزینه دارد. همچنین این‌که مشکل آلودگی را به اقداماتی که 10 سال بعد انجام می‌شود گره بزنیم درست نیست.


ایجاد پیاده‌راه در بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوا

شهردار اراک می‌گوید: در بحث بازنگری طرح جامع حمل‌و‌نقل عمومی ایجاد پیاده‌راه در مرکز شهر، مطالعات مسیر دوچرخه‌سواری و بازنگری طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک، بازنگری مسیرهای اتوبوس و مطالعات یک خط BRT در دستور کار قرار دارد.
«محمد کریم شفیعی» بیان می‌کند: با توجه به خرید 50 دستگاه اتوبوس گازسوز و اضافه شدن آن به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، می‌توان گفت اتوبوس‌ها در آلودگی هوا نقش کمتری دارند، اما وضعیت تاکسی‌ها به دلیل مستهلک شدن بسیار بد و نامطلوب است.

وی با بیان این‌که سهم شهرداری اراک در مدیریت آلودگی‌ها کمتر از 5/2 درصد است ادامه می‌دهد: با توجه به این رقم شهرداری می‌تواند در بخش ترافیکی و ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح اقدامات لازم را انجام دهد، اما با توجه به مشکلاتی که در زمینه سوخت و ساخت خودرو وجود دارد، در این حوزه نمی‌توان اقدامی انجام داد. بنابراین شهرداری تنها می‌تواند مهندسی ترافیک را بر اساس ظرفیت‌های موجود انجام دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید