• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 30 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56357
+
-

طرح افزایش درآمد در کشاورزی گرگان

فرماندار: روستاهای زیارت، شاهکوه سفلی و علیا و چهارباغ امکان تغییر الگوی کشت گیاهان دارویی و پردرآمد را دارند

توسعه
طرح افزایش درآمد در کشاورزی گرگان

بنیامین شریعتی اشرفی | گرگان-خبرنگار :


سال‌ها بود در برخی روستاهای گرگان مانند زیارت و توشن شاهد ویلاسازی، فروش اراضی کشاورزی از سوی اهالی و تخلف‌های پی در پی در زمینه ساخت‌و‌ساز بودیم. اراضی‌ این روستاها که روزی، محل رزق و درآمد روستانشینان بود، با تکمیل جاده‌های آسفالت و فراهم کردن زیرساخت‌هایی مانند برق و گاز، ارزش زیادی پیدا کرد و مورد استقبال غیر بومی‌ها قرار گرفت. قیمت بالای پیشنهادی از سوی خریدار و نظارت اندک سازمان اراضی و منابع طبیعی در تغییر کاربری، رفته رفته باعث شد اراضی بیشتری تبدیل به ویلا شود. 

کشاورزی که شغل بسیاری از اهالی روستا بود بسیار کمرنگ شد. کمی بعد، مشکلات خودش را نشان داد. ساختمان‌های تازه ساخته شده دچار رانش یا به دلیل تجاوز به حریم رودخانه، گرفتار سیلاب می‌شدند. بیش از یک دهه از این روند گذشت. بالاخره با ورود دادستانی به موضوع ساخت‌و‌سازهای غیر قانونی و خلاف ضوابط شورای عالی معماری و شهرسازی در روستاها و حرایم رودخانه، تخریب‌ها شروع شد. 


جذب سرمایه‌گذار 

فرماندار گرگان می‌گوید: توسعه بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال در اولویت گرگان است. در همین راستا باید تولید گیاهان گلخانه‌ای و دارویی در روستاها ترویج شود. روستاهای زیارت، شاهکوه سفلی و علیا و چهارباغ این امکان را دارند تا بتوانیم با تغییر الگوی کشت براساس یافته‌های علمی و پژوهشی و استفاده از ظرفیت آموزش سازمان جهاد، زعفران و دیگر گیاهان دارویی پردرآمد را در آنها کشت کنیم. 

«ابوالقاسم صفوی» ادامه می‌دهد: در حال حاضر در چند نقطه از گرگان زعفران و گیاهان گلخانه‌ای کشت شده و به بهره‌برداری رسیده است. قصد داریم با اطلاع‌رسانی بیشتر و آگاه‌سازی کشاورزان این گیاهان را جایگزین محصولات دیگر کرده و تغییر در وضعیت معیشت مردم به خصوص کشاورزان ایجاد کنیم. جهاد کشاورزی باید به دنبال جذب سرمایه‌گذار در زمینه‌های مختلف برای توسعه و صادرات گیاهان گلخانه‌ای و دارویی باشد.


ضرورت ایجاد صنایع بسته‌بندی 

این مسئول صنایع بسته‌بندی را یکی دیگر از موارد مهم در تکمیل زنجیره ارزش عنوان می‌کند و می‌گوید: با ایجاد صنایع بسته‌بندی و فراهم کردن امکانات لازم برای عرضه محصولات کشاورزی به بازار می‌توانیم آنها را به استان‌‌ها یا کشورهای همسایه ارسال و زمینه را برای ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و تغییر وضع معیشتی کشاورزان فراهم کنیم.

 صفوی ادامه می‌دهد: فرمانداری شهرستان گرگان این آمادگی را دارد که به استقبال سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برود تا زمینه برای توسعه و اشتغال فراهم شود. ادارات شهرستان هم موظف هستند به جواب استعلامات در اسرع وقت پاسخ دهند تا به زودی شاهد اجرای پروژه‌های مهم در شهرستان باشیم.وی اظهار می‌کند: تا پایان امسال ۵۵۰ هکتار زمین برای کشت گیاهان گلخانه‌ای، دارویی و کاشت زعفران در گرگان فراهم می‌شود.


 تغییر الگوی کشت

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گرگان نیز می‌گوید: جهاد کشاورزی برنامه دارد تا پایان امسال، شرایط کشت گیاهان گلخانه‌ای و دارویی و کاشت زعفران را در شهرستان گرگان فراهم آورد. «عباسعلی سلیمانی» با اشاره به لزوم تغییر الگوی کشت بیان می‌کند: در کمترین زمان مطالعات مربوط به این بخش را بررسی و نتیجه را اعلام می‌کنیم تا کشاورزان هم در راستای اهداف سازمان جهاد کشاورزی حرکت کنند.


توزیع بذر گیاهان دارویی در 12 روستای گرگان 

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان می‌گوید: آموزش و ترویج و توزیع بذر گیاهان دارویی در ۱۲ روستای حاشیه جنگل گرگان توسط کانون بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و همکاری و مساعدت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان و فرمانداری گرگان انجام شد.

«عبدالرحیم لطفی» بیان این‌که گیاهان دارویی حداکثر در زمان کاشت تا برداشت نیاز آبی کمی دارند، اظهار می‌کند: کاشت گیاهان دارویی مقرون به صرفه است، ضمن این‌که باعث اشتغال‌زایی پایدار هم می‌شود. در روستاهای قرن‌آباد، آهنگرمحله، جعفرآباد، نومل، نصرآباد، شاهکوه بالا، چهارباغ، سید میران، دودانگه، سعد‌آباد، نوچمن و گلند فخرآباد بذر گیاهان دارویی توزیع شده است.

وی اضافه می‌کند: منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اقدامات خوبی در بخش کاشت گیاهان دارویی در پروژه‌های مشارکتی منابع طبیعی مثل ترسیب کربن در شهرستان‌های آزادشهر و گالیکش و مدیریت جامع در شهرستان مینودشت انجام داده است، به طوری که آگاهی و علاقه‌مندی جوامع محلی در خصوص کشت این نوع گیاهان افزایش پیدا کرده است. 

این مسئول ادامه می‌دهد: برای جوامع محلی کلاس‌های توجیهی و آموزشی توسط مربیان متخصص کانون بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار و بروشورهای مرتبط بین آنها توزیع شده است.لطفی می‌گوید: آموزش و ترویج کشت گیاهان دارویی به جوامع محلی نقش مهمی دارد و باید با همکاری دستگاه‌های اجرایی کشت این گیاهان را هدفمند کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید