• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 بهمن 1396
کد مطلب : 5635
+
-

آموزش‌های تخصصی فنی‌‌و‌حرفه‌ای، منطقه بندی می‌شوند

مهارت آموزی
آموزش‌های تخصصی فنی‌‌و‌حرفه‌ای، منطقه بندی می‌شوند

جامعه‌ای که نخبگان خود را با سؤالات چهارگزینه‌ای انتخاب می‌کند، باید نگران آینده توسعه خود باشد؛ این مطلب سخنان سلیمان پاک‌سرشت، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در محضر اصحاب رسانه است؛ پاک‌سرشت، در نخستین نشست خبری خود، پدیده پشت میزنشینی و فرار از مهارت‌آموزی را از تبعات مدرک‌گرایی دانست که جامعه ایرانی را درنوردیده و اظهار داشت: مادامی‌که چنین رویکردی در جامعه نهادینه باشد، در فعالیت‌های توسعه‌ای خود با اختلال مواجه هستیم و اگر می‌خواهیم فقر مطلق را ریشه‌کن کنیم، چاره‌ای جز روی آوردن به مهارت‌آموزی نداریم. او تصریح کرد: نسل‌های قبلی، قدر مهارت را می‌دانستند و در دوره‌ای نه‌چندان دور، آدم‌ها در جامعه ایرانی به مهارتی که داشتند شناخته می‌شدند اما امروز وجهه استعدادهای حرفه‌ای تضعیف شده و افراد را به‌جای اینکه با توانمندی‌های عملی بشناسیم، با مدارک تحصیلی می‌شناسیم. به اعتقاد پاک‌سرشت، توانمندی‌های مهارتی، بخشی از ثروت و دارایی نسلی است و باید با اهمیت دادن به آن، از ایجاد شکاف بین نسل جدید با نسل‌های پیشین جلوگیری کرد.

چندی پیش بود که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فقدان مهارت را چالش بزرگ ایران دانست و مهارت‌آموزی را راه برون‌رفت از تله فقر اعلام و بر لزوم ریشه‌کنی فقر مطلق با ترویج مهارت‌آموزی در جامعه تأکید کرد. مسئله‌ای که پاک‌سرشت نیز بر درستی و لزوم اجرای آن تأکید کرد اما تحقق آن را با سهم ۱.۳ درصدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از کل بودجه آموزشی کشور، کاری سخت دانست. این در حالی است که از سوی دیگر، طبق تأکید رئیس دولت دوازدهم، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای باید نسبت به استانداردسازی آموزش‌های خود نیز اقدام کند. به گزارش همشهری، اواخر آذرماه بود که حسن روحانی، در نخستین اجلاس ملی گزارش حقوق شهروندی، استاندارد شدن همه‌چیز ازجمله آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش عالی را از حقوق شهروندی برشمرد. همچنین رئیس‌جمهور، دو روز پیش نیز در جلسه هیأت وزیران، آموزش فنی و حرفه‌ای را مقوله‌ای مهم در توسعه اشتغال، ارتقای بهره‌وری و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کشور دانست و تأکید کرد: مدرک و استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای باید برای مردم اطمینان‌آور باشد؛ اما آیا با وضعیت فعلی و بودجه محدود سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای، این سازمان توان برآوردن این انتظارات را دارد؟

دیروز پاک‌سرشت در این پاسخ به این سؤال خبرنگار همشهری، تصریح کرد: استاندارد و روزآمد‌بودن در حوزه کاری آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای از چند جهت معنا پیدا می‌کند، اگر منظور آموزش‌های این سازمان باشد، باید گفت اغلب به‌روز و استاندارد هستند اما در مواردی که استاندارد بودن آموزش‌ها محتاج تجهیزات نوین و به‌روز باشد، کار سخت می‌شود. به گفته او، به‌دلیل تنگناهای مالی ایجاد شده در سال‌های اخیر و بودجه ناکافی سازمان در مقابل دایره گسترده مأموریت‌ها، باوجود استاندارد بودن آموزش‌ها، نیاز به تجهیزات نوین کاملاً محسوس است. معاون وزیر کار تصریح کرد: یکی از ابتکارهایی که سازمان فنی و حرفه‌ای توانسته برای پر کردن خلأ کمبود تجهیزات استاندارد انجام دهد، گردش تجهیزات موجود در مراکز مختلف و نیازمند است. پاک‌سرشت همچنین تخصصی کردن آموزش‌ها براساس مزیت‌های موجود در مناطق مختلف کشور را برنامه دیگر سازمان فنی و حرفه‌ای برای فرار از کمبود بودجه و تجهیزات دانست که براساس آن، استان‌های مختلف براساس مزیت‌هایی که دارند، برخی آموزش‌های تخصصی را بر‌عهده می‌گیرند و سازمان نیز تجهیزات مربوط به این آموزش‌ها را در اختیار این استان‌ها قرار می‌دهد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید