• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 29 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56283
+
-

تغییر مقصد صادرات نفت ایران

برآوردهای همشهری مستند به آمارهای وزارت نفت نشان می‌دهد صادرات رسمی نفت ایران در ‌ماه گذشته میلادی روزانه یک میلیون و 139هزار بشکه بوده است

نفت
تغییر مقصد صادرات نفت ایران


صادرات نفت ایران از بنادر به‌صورت رسمی انجام می‌شود؛ البته مقاصد کشتی‌های نفتکش با هدف خنثی‌کردن فشارهای آمریکا مدام تغییر می‌کند.
هادی حق‌شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی وابسته به وزارت راه و شهرسازی ایران در گفت‌وگو با همشهری درباره شائبه تغییر بنادر صادراتی نفت ایران، می‌گوید: به هیچ‌وجه ارسال محموله‌های نفتی از بنادر ایران متوقف نشده، البته شاید مقاصد محموله‌های نفتی از بنادر تغییر کرده ‌باشد اما هنوز هم صادرات رسمی ادامه دارد. او با تأیید اینکه کاهش میزان بارگیری نفت و فرآورده‌های نفتی ایران نسبت به گذشته قابل انکار نیست، می‌افزاید: مانند ماه‌های گذشته عملیات تخلیه و بارگیری نفت و فرآورده‌های نفتی در بنادر انجام می‌شود و تمام بارهای نفتی به‌صورت رسمی راهی مقاصد خود می‌‌شوند و به هیچ‌وجه ارسال محموله‌های نفتی از بنادر ایران متوقف نشده است. حق‌شناس با بیان اینکه تاکتیک‌های وزارت نفت در صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی تغییر کرده‌ است، گفت: شاید مقاصد محموله‌های نفتی از بنادر تغییر کرده ‌باشد، اما هنوز هم صادرات رسمی ادامه دارد.

جوسازی‌های نفتی رویترز
خبرگزاری رویترز که از سال گذشته در انتشار خبرهای نفتی درباره ایران رفتاری متفاوت در پیش گرفته، دیروزاعلام کرد صادرات نفت‌خام ایران به ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. رویترز مدعی است: ایران در‌ ماه می ‌تا حالا 250هزار تا 500هزار بشکه نفت صادر کرده است و مؤسسه ریفینیتیو آیکون صادرات نفت خام ایران را 250هزار بشکه در روز و صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران را 400هزار بشکه در روز تخمین می‌زند. طبق این گزارش صادرات نفت ایران از زمان آغاز تحریم‌ها در نوامبر بسیار مبهم شده و ایران دیگر ارقام تولید خود را به اوپک گزارش نمی‌دهد. مقامات وزارت نفت ایران پیش از این از ادامه صادرات نفت ایران از مسیر خاکستری خبر داده بودند.

گزارش جدید اوپک چه می‌گوید؟
گزارش اوپک که دیروز منتشر شد، نشان می‌دهد تولید نفت ایران براساس برآورد منابع ثانویه از روزی 3میلیون و 813هزار بشکه در سال 2017 به 3میلیون و 553هزار بشکه در سال‌2018 رسیده و آخرین برآوردها هم حکایت از آن دارد که تولید روزانه نفت ایران از 2میلیون و 718هزار بشکه در‌ ماه مارس سال‌جاری میلادی با 164هزار بشکه کاهش به 2میلیون و 554هزار بشکه در ‌ماه آوریل رسیده است.

برآورد صادرات نفت ایران
برآوردهای همشهری مستند به آمارهای وزارت نفت که در گزارش‌های بانک مرکزی به آن اشاره شده، نشان می‌دهد که میزان تولید روزانه نفت ایران در بهار سال گذشته به 3میلیون و 805هزار بشکه و میزان صادرات هم به 2میلیون و 390هزار بشکه رسیده بود که به این ترتیب میزان مصرف داخلی نفت ایران روزانه یک میلیون و 415هزار بشکه برآورد می‌شود. هرچند آمار تولید و صادرات نفت ایران از تابستان سال گذشته تاکنون منتشر نشده، اما اگر گزارش منابع ثانویه از تولید روزانه 2میلیون و 554هزار بشکه درست باشد، با کم‌کردن میزان مصرف داخلی احتمال صادرات رسمی نفت ایران در ‌ماه گذشته میلادی روزانه یک میلیون و 139هزار بشکه بوده اما این احتمال قوی وجود دارد که ایران بخش زیادی از نفت صادراتی خود را به مشتریان سنتی‌اش پیش‌فروش کرده یا در کشورهای خریدار نفت ایران ذخیره کرده باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید