• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 29 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56278
+
-

100هزار میلیارد تومان سهام صندوق‌های بازنشستگی آماده عرضه در بورس

با تشکیل هیأت واگذاری صندوق‌های بازنشستگی، عرضه 100هزار میلیارد تومان از سهام متعلق به 4صندوق بازنشستگی در بورس سرعت می‌گیرد


با تشکیل هیأت واگذاری صندوق‌های بازنشستگی، واگذاری سهام متعلق به صندوق‌های بازنشستگی سرعت می‌گیرد و ظرف چند‌سال آینده 100هزار میلیارد تومان از سهام متعلق به 4صندوق بازنشستگی زیر‌مجموعه وزارت کار در بورس عرضه می‌شود. به گزارش همشهری، هیأت واگذاری صندوق‌ها به ریاست و تحت‌نظر مستقیم وزیر کار و رئیس هیأت امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه تشکیل شده است. قرار است با تشکیل این هیأت، واگذاری شرکت‌های متعلق به صندوق‌های باز‌نشستگی سرعت بگیرد. هم‌اکنون 18صندوق بازنشستگی در ایران فعال هستند که از این تعداد 4صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی، صندوق فولاد و صندوق کشاورزان، روستاییان و عشایر از زیرمجموعه‌های وزارت کار یا دولت به‌حساب می‌آیند. ارزش کل سهامی که در اختیار این 18صندوق بازنشستگی است، چندصد‌هزارمیلیارد تومان برآورد می‌شود که از این مقدار سهم 4صندوق بازنشستگی تحت نظر وزارت کار 100هزار میلیارد تومان است.
تازه‌ترین اطلاعات همشهری نشان می‌دهد برنامه جدیدی برای سرعت بخشیدن به فروش سهام این 4صندوق بازنشستگی آغاز شده و‌ ماه قبل هم در جریان همین سیاست، سهام شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین(تاصیکو) متعلق به تامین اجتماعی در بورس تهران عرضه شد. این 4صندوق بازنشستگی جمعا سهام 400شرکت را در اختیار دارند و براساس طرحی که از 3‌ماه پیش تدوین شده، قرار است برخی از این شرکت‌ها در یکدیگر ادغام، برخی دیگر منحل و برخی دیگر واگذار شوند اما به‌طور قطع همه شرکت‌های قابل واگذاری سهامشان از طریق بورس فروخته خواهد شد. به این ترتیب باید ظرف چند سال آینده شاهد دور تازه‌ای از عرضه سهام شرکت‌های جدید در بورس باشیم که می‌تواند به تنوع صنایع و سهام در بورس کمک‌کند. هم‌اکنون 10تا 15درصد از شرکت‌های متعلق به این صندوق‌ها آماده واگذاری از طریق بورس هستند و قرار است ظرف روز‌های آینده تعداد دیگری از سهام این شرکت‌ها در بورس فروخته شود. با وجود این، هنوز در مورد برنامه بقیه صندوق‌های بازنشستگی اطلاعی در دست نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید