• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 28 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56206
+
-

موزه‌گردی با مخلفات

کدام موزه‌ها برای خرید یا تفریح مناسب‌ترند؟

نیلوفر جلالی


اگر به یکی از موزه‌های تهران رفته باشید، می‌دانید که یکی از بهترین راه‌ها برای گذران وقت با دوستان یا حتی به تنهایی است. البته این یک واقعیت است که خیلی از آدم‌ها موزه‌ها را سرگرم‌کننده یا جذاب نمی‌دانند. آنها فکر نمی‌کنند موزه جایی است که بتوان با گم شدن در آن از عذاب زندگی روزمره فرار کرد. با این حال، در موزه‌های تهران همیشه می‌شود یک چیزی را پیدا کرد که دوست‌داشتنی و باب سلیقه ما باشد؛ مثلا در فضای کاخ موزه سعد‌آباد همواره یک نمایشگاه برپاست؛ گاهی چند نمایشگاه و این موزه از این نظر در تهران تقریبا کم نظیر است.
در همه ایام سال تقریبا می‌توان از غرفه‌های مخصوص تعبیه شده در این کاخ، کتاب‌های مرتبط با تاریخ، پوسترها و مولاژهای فرهنگی خرید. اما نمایشگاه‌های دوره‌ای نیز برای خرید همواره برپاست و بسته به شانستان که چه زمانی از سال بروید، این نمایشگاه‌ها می‌تواند فرق کند؛ مثلا در فروردین ‌ماه نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات برپا بود. از یک تا 16 اردیبهشت هم جشنواره گلاب‌گیری بود و همچنین نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات استان‌ها. از 28 اردیبهشت تا 3خرداد هم نمایشگاه سوزن‌دوزی در موزه پوشاک سلطنتی برپاست که حتی اگر قبلا هم سعدآباد را دیده‌اید، این نمایشگاه خودش می‌تواند بهانه خوبی باشد برای اینکه دوباره سری به آن بزنید.
در موزه تماشاگه تاریخ که به آثار معاصر ایران اختصاص دارد، می‌توان برخی اقلام فرهنگی و صنایع‌دستی را در مرکز خرید آن تهیه کرد و همچنین سفره خانه سنتی این محل، خودش محلی برای گذران وقت بیشتر است. این موزه در خیابان میرداماد واقع است و اگر بخواهید به موزه دیگری در نزدیکی آن هم بروید موزه امام‌علی(ع) در خیابان اسفندیاری گزینه خوبی است که در آنجا هم بعضی محصولات فرهنگی مذهبی، سی‌دی و کتاب و بروشور می‌توان تهیه کرد.
موزه امام‌علی(ع) نیز مثل خیلی از موزه‌های دیگر تهران کافه بزرگ و خوبی دارد. موزه تماشاگه زمان در زعفرانیه چیزی برای خرید ندارد و فقط می‌توان از تماشای ساعت‌ها و عمارت بی‌نظیر موزه لذت برد، در کنار اینها کافه‌ای در محوطه زیبای باغ موزه وجود دارد که برای افطار در ‌ماه مبارک رمضان یکی از بهترین گزینه‌هاست. اگر کلا قصدتان از رفتن به موزه خرید است، به‌نظر می‌رسد موزه سینما در باغ فردوس از همه جا بیشتر نیاز شما را برآورده کند. از ابتدای پیاده‌راه منتهی به باغ‌فردوس بساط فروش صنایع‌دستی و زیورآلات و تزئینات برپاست و در خود باغ نیز می‌توانید از غرفه‌های صنایع‌دستی که معمولا محصولات خاص و جذابی هم دارند، خرید کنید. در کنار اینها کتابفروشی حوض نقره و 2 کافه را هم داخل باغ داریم. علاوه بر خود موزه که تاریخ سینما را می‌توان در آن مرور کرد، یک سالن سینما هم در باغ فردوس وجود دارد. همه اینها می‌تواند روز موزه‌گردی شما را تکمیل کند. در کاخ موزه گلستان فروشگاه محصولات فرهنگی در طبقه همکف کاخ ابیض قرار دارد که کتابچه‌ها و بروشورهای مرتبط با تاریخ قاجار، عکس‌های محوطه کاخ گلستان و... را می‌توان از آن تهیه کرد.
فکر می‌کنم دیگر نیاز به گفتن نیست که در محوطه این کاخ هم یک سفره‌خانه سنتی وجود دارد. کاخ نیاوران هم به همین ترتیب است. کافه‌های داخل فضای باز و محل خرید در این کاخ نیز تعبیه شده است. البته خرید در کاخ نیاوران به برخی کتاب‌های مرتبط و پوستر خلاصه می‌شود. در موزه فرش نیز می‌توانید طرح و نقش‌های فرش‌های سنتی را که روی ماگ و قاب‌های گوشی چاپ شده است تهیه کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید