• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 28 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56127
+
-

جابه‌جایی ساکنان «منبع‌آب»؛ معطل تصمیم‌ مسئولان

برای جابه‌جایی ساکنان منطقه در معرض‌ خطر منبع‌ آب، زمینی 22 هکتاری در انتهای کوی سپیدار اهواز در نظر گرفته شده است

پیگیری
جابه‌جایی ساکنان «منبع‌آب»؛ معطل تصمیم‌ مسئولان

سیدعلیرضا شریفی | اهواز- خبرنگار:


مهرماه سال 96 سقوط صخره‌ای بزرگ از یک تپه روی منازل ساخته‌شده در منطقه منبع آب اهواز توجه‌ها را به این منطقه جلب کرد و قرار شد جابه‌جایی ساکنان 811 واحد مسکونی پرخطر آن در دستور کار قرار گیرد. با گذشت 19 ماه از آن حادثه و وقوع چند حادثه ریز و درشت دیگر در این مدت، هنوز هم جابه‌جایی ساکنان منبع آب در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. 

هرچند مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان از در نظر گرفتن نقطه‌ای در شهر اهواز برای سکونت اهالی منبع آب خبر می‌دهد، تا زمان جابه‌جایی اهالی این منطقه زمان زیادی وجود دارد. ابتدا قرار بود ساکنان واحدهای در معرض خطر منبع‌ آب در شهر رامین و شیرین‌شهر در نزدیکی اهواز اسکان داده شوند، اما به دلیل کمبود امکانات در این 2 شهر و مخالفت ساکنان منبع‌ آب با رفتن از اهواز، این موضوع منتفی شد.


مجبوریم اینجا زندگی کنیم

یکی از ساکنان منبع آب که در خانه‌ای 60 متری روی تپه‌ها زندگی می‌کند، به خبرنگار همشهری می‌گوید: ما از همه خطرهای احتمالی خبر داریم اما هیچ راه دیگری جز زندگی در منطقه منبع آب نداریم. «علیپور» که از سال 73 در منبع آب زندگی می‌کند، ادامه می‌دهد: کسی این خانه 60 متری را از من نمی‌خرد تا من هم بتوانم خانه‌ای در یکی از نقاط امن بخرم. پولی هم ندارم که بتوانم با آن خانه‌ای اجاره یا رهن کنم.

این شهروند اهوازی اظهار می‌کند: هیچ‌کس حاضر نیست در دلهره زندگی کند و جان زن و بچه‌هایش را به خطر بیندازد. اما همین خانه‌ای که این روزها نام ناامن روی آن گذاشته‌اند، سرپناه من و بچه‌هایم است. ما مجبوریم اینجا زندگی کنیم. اگر آهی در بساط داشتیم، خیلی وقت پیش از اینجا نقل مکان می‌کردیم.
وی می‌افزاید: به ما گفته‌اند که بروید و در شهر رامین زندگی کنید، بدون این‌که به کار و حقوق ما توجه کنند. زندگی‌ام را با فروش تره‌بار در بازار حصیرآباد می‌گذرانم و هر روز با دوچرخه خودم را به بازار می‌رسانم.

این شهروند می‌گوید: اگر به شهر رامین در 20 کیلومتری اهواز بروم، چگونه زندگی خودم را بچرخانم؟ هر روز با دوچرخه بیایم اهواز سر کار و شب با دوچرخه برگردم شهر رامین؟! درضمن این شهر هیچ امکاناتی ندارد. باز اینجا می‌دانیم در چندقدمی اهواز هستیم اما رامین دور است.


تغییر برنامه‌ها برای جابه‌جایی 

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که برای جابه‌جایی تعدادی از خانواده‌های ساکن در نقاط پرخطر کوی منبع آب اهواز برنامه‌‌ریزی این اداره کل تغییر کرده است، می‌گوید: قرار بود جمعی از ساکنان منطقه پرخطر منبع آب به شهر رامین منتقل شوند اما این برنامه اکنون تغییر پیدا کرده و پس از اتخاذ تصمیمات نهایی و کارشناسی، برنامه جدید برای ساکنان این منطقه اعمال می‌شود.

«رضا رضایی» همچنین از آغاز مقدمات آماده‌سازی زمین 22 هکتاری سپیدار اهواز برای ساخت 811 واحد مسکونی ویژه دیگر ساکنان در معرض خطر کوی منبع آب اهواز خبر می‌دهد و می‌افزاید: مشاور این پروژه تعیین شده است و پس از انجام مراحل آماده‌سازی، سرمایه‌گذار عملیات اجرایی آن را آغاز می‌کند.

وی درباره نحوه جابه‌جایی ساکنان منبع آب عنوان می‌کند: نحوه اجرای این پروژه توسط کمیته‌ای 3 ‌نفره متشکل از معاون عمرانی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و شهردار کلان‌شهر اهواز مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد. البته هنوز ساز و کارهای ساخت‌ و‌ ساز و نحوه فروش واحدها و جابه‌جایی مردم مشخص نیست و فقط زمین ازسوی شهردار اهواز در اختیار قرار گرفته است.


ساکنان منبع‌آب سند مالکیت می‌گیرند

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز درباره جابه‌جایی ساکنان منطقه در معرض خطر منبع آب اظهار می‌کند: دولت تصمیم دارد با رعایت الزامات قانونی برای ساکنان منازل منبع آب اهواز که در حریم امن قرار دارند، سند مالکیت صادر کند.«محمد پژمان» می‌گوید: تحقق این امر مشارکت و همکاری مردم را می‌طلبد. همزمان با موضوع جابه‌جایی، به این هم فکر شد که مردم از بلاتکلیفی درخصوص مالکیت خارج شوند.

وی با اشاره به این‌که عرصه‌های منطقه منبع آب اهواز هم‌اکنون به نام دولت است، ادامه می‌دهد: دولت قصد دارد از مالکیت این زمین‌ها خارج شود تا هرچه سریع‌تر مردم بتوانند صاحب سند شوند.معاون وزیر راه و شهرسازی بیان می‌کند: صاحب سند شدن ساکنان منوط به اجرای طرح بازآفرینی شهری و رعایت برخی الزامات قانونی است و در این زمینه  اقدامات جدی در حال انجام و برنامه‌‌ لازم در دست تدوین است.


سپیدار اهواز؛ سکونتگاه جدید

پژمان می‌گوید: برخی منازل منبع آب را می‌توان با انجام تغییرات و اعمال مدیریت شهری بهبود بخشید. در این صورت آن تعداد از خانواده‌ها که در حریم امن محدوده غیررسمی منبع آب قرار دارند، می‌توانند به سکونت خود ادامه دهند و به جابه‌جایی آنها نیازی نیست.وی با بیان این‌که 811 واحد مسکونی در منطقه پرخطر منبع آب قرار دارند، تصریح می‌کند: به منظور جابه‌جایی آنها زمینی به مساحت 22 هکتار در انتهای منطقه سپیدار اهواز در نظر گرفته شده است.


نیاز به اعتبارات ملی

اما در حالی که مدیرکل راه و شهرسازی استان و دیگر مسئولان از آماده‌سازی زمین در منطقه سپیدار اهواز و ساخت 811 خانه برای ساکنان در معرض خطر منبع ‌آب خبر می‌دهند، «محمدرضا ایزدی» عضو شورای شهر اهواز به همشهری می‌گوید: تا زمانی که اعتبار ملی جابه‌جایی این خانه‌ها به اهواز اختصاص داده نشود، جابه‌جایی ساکنان منبع ‌آب عملی نخواهد شد.

وی می‌افزاید: شهرداری اهواز یک قطعه زمین برای ساخت خانه‌های جدید در نظر گرفته اما ساخت ‌و ‌ساز در این زمین از عهده شهرداری خارج است و باید اعتبارات ملی برای آن در نظر گرفت. این مسئول بیان می‌کند: با توجه به بدهی‌های شهرداری اهواز و عقب‌افتادگی‌هایی که وجود دارد، شهرداری نمی‌تواند در این زمینه کاری انجام دهد و تنها زمین مورد نیاز برای جابه‌جایی منازل را تامین کرده است.

***

در نظر گرفتن قطعه زمینی برای جا‌به‌جایی اهالی منطقه پرخطر منبع آب تصمیم جدیدی است و باید دید که این بار اقدامات عملی و سریعی برای این کار انجام می‌شود یا باز هم این مصوبات با تشریفات اداری در حاشیه قرار می‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید