• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 28 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56120
+
-

بررسی مشکلات واحدهای تولیدی نهاوند

فرماندار: بانک‌ها باید از واحدهای دارای بازار مناسب حمایت بیشتری کنند

اقتصادی
بررسی مشکلات واحدهای تولیدی نهاوند

سجاد سیف | نهاوند ـ خبرنگار:


جلسه بررسی مشکلات واحدهای تولیدی، صنعتی و صادراتی نهاوند با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار همدان، فرماندار و مدیرکل سازمان صمت استان و جمعی از مدیران شهرستان نهاوند برگزار شد. در این جلسه، تولیدکنندگان نهاوندی نوسانات قیمت ارز، بالا رفتن قیمت مواد اولیه، مشکلات ناشی از حمل‌و‌نقل تولیدات کارخانه‌ها، عدم همراهی مسئولان در پرداخت سرمایه در گردش، بالا بودن نرخ بهره‌ بانکی و برخی از مشکلات مالیاتی را از موانع اصلی در مسیر تولید و صادرات شهرستان اعلام کردند. 


ضرورت فعال‌سازی تولید 

فرماندار نهاوند در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: با توجه به ضرورت فعال‌سازی ظرفیت‌های تولیدی شهرستان، ارتقای توان رقابت‌پذیری آنها و همچنین با عنایت به نقش برجسته و بی‌بدیل واحدهای تولیدی در ایجاد اشتغال و تحقق اهداف رونق تولید، لازم است در شرایط حاضر بانک‌ها و موسسات اعتباری نقش موثرتر و کاراتری را برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی شهرستان ایفا کنند. 

مراد ناصری اظهار می‌کند: بخشی از واحدهای صنعتی و تولیدی موجود و فعال با ظرفیت پایین و گاه پایین‌تر فعالیت و با کاهش درآمد اقدام به تعدیل نیرو می‌کنند که به افزایش بیکاری منجر می‌شود. بانک‌ها باید از بنگاه‌های تولیدی که بازار محصول مناسبی دارند اما به دلیل تنگناهای مالی و نداشتن سرمایه در گردش تولید آنها متوقف شده است یا با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند و همچنین طرح‌های تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد پشتیبانی مالی بیشتری کنند. 

وی می‌افزاید: بر این اساس ارجح است همه بانک‌ها و موسسات اعتباری با روحیه جهادی و احساس مسئولیت و اهتمام عالی همگام با تحقق شعار سال و سیاست‌های دولت، نقش و رسالت خویش را به نحو شایسته انجام دهند. انتظار می‌رود بانک‌ها با بهره‌گیری بهینه و هدایت صحیح منابع مالی موجود، بسترهای خارج کردن بنگاه‌های تولیدی شهرستان را از رکود فراهم آورند و از همه ظرفیت‌های تولیدی استفاده کنند. 


بازدید با هدف تسهیل و رفع موانع

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار همدان می‌گوید: واحدهای تولیدی و صنعتی نهاوند از جمله کارخانه فراورده‌های لبنی نهاوند لبن، صنایع آلیاژی نهاوند سیلیس و کارخانه تولید مالت از جمله قطب‌های بزرگ شهرستان در حوزه تولید و اشتغال محسوب می‌شوند. نیاز است ما مسئولان استانی و شهرستانی از آنها برای تولید با تمام ظرفیتشان حمایت ویژه‌ای کنیم. 

ظاهر پورمجاهد با اشاره به برنامه و سند 3 ساله توسعه در همدان ادامه می‌دهد: برنامه‌ای در نظر گرفته شده است که دوشنبه هر هفته از طرح‌های تولیدی و اشتغالزای استان همدان در یکی از شهرستان‌ها بازدید به عمل ‌آید.  وی می‌افزاید: به دلیل انجام موفق بازدیدها و داشتن خروجی، هماهنگی‌های لازم با فرمانداران شهرستان و دستگاه‌های اجرایی مربوطه انجام می‌شود و به همراه معاونان و مدیران مرتبط با موضوع در محل واحدهای تولیدی و صنعتی حاضر می‌شویم. بدین‌ترتیب مشکلات را در ستاد تسهیل رفع موانع تولید استان و شهرستان حل و فصل می‌کنیم. 


 اشتغال پایدار

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار همدان اظهار می‌کند: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های پیشرفت و توسعه در هر کشوری بحث نظام مالی و سرمایه‌گذاری است و در کشور ما هم بانک‌ها در تامین منابع مالی واحدهای تولیدی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. 
پورمجاهد می‌گوید: براساس آنچه در سامانه رصد ثبت شده از مجموع اعتبارات اشتغال پایدار در استان در سال گذشته برای 18 هزار و 700 نفر شغل ایجاد شده است. امسال نیز برای 19 هزار نفر تعهد ایجاد شغل داریم. تحقق این مهم به 5 هزار میلیارد تومان اعتبار برای سرمایه‌گذاری نیاز دارد که نقش بانک‌ها در این زمینه بسیار تاثیرگذار است. 


مشکل تامین سرمایه برای واحدهای تولیدی

مدیرعامل کارخانه فراورده‌های لبنی نهاوند لبن بیان می‌کند: این روزها واحدهای تولیدی و صنایع در شهرستان حال و روز خوشی ندارند و با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. خطوط تولید بیشتر از آن‌که محصول و فراورده به خود ببینند مشکلات را حمل می‌کنند. علی اعظم سلگی به همشهری می‌گوید: مشکل تامین سرمایه در گردش، درد کهنه تامین نقدینگی، بخشودگی جرایم، بازپرداخت تسهیلات ارزی، افزایش وثیقه‌های بانکی، نرخ مواد اولیه، طولانی شدن فرایند تسهیلات از سوی بانک‌ها از جمله مشکلات و مباحثی است که سال‌هاست ما را رنج می‌دهد. وی ادامه می‌دهد: به دلایل ذکرشده و کمبود تولید شیر در حال حاضر واحد تولیدی ما با 50 میلیارد تومان دستگاه و تجهیزات مکانیزه تعطیل است.

مدیرعامل شرکت کاسپین کوهدشت و مدیر کارخانه تولید مالت نهاوند نیز مشکل کمبود سرمایه در گردش را مهم‌ترین مشکل پیش رو بعد از بالا رفتن ناگهانی قیمت ارز و مواد اولیه عنوان می‌کند و می‌افزاید: بزرگ‌ترین کارخانه تولید مالت کشور با ظرفیت تولید سالانه 20 هزار تن مالت که می‌تواند علاوه بر تامین نیاز داخل به بازارهای جهانی هم بیندیشد در حال حاضر به دلیل مشکلات واردات مواد اولیه (جو) و مباحث و مسائل مالی با کمتر از 50 درصد توان خود فعالیت می‌کند. حسین اکبری تصریح می‌کند: ما در تامین مواد اولیه با مشکل جدی مواجهیم و با این وضعیت امکان صادرات نیز وجود ندارد. قیمت ارز در بخش صادرات با مواد اولیه‌ای که با چندین برابر قیمت خریداری می‌کنیم همخوانی ندارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :