• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 28 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56117
+
-

هدف‌گذاری برای ایجاد 50 هزار شغل

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی: صنعت با 1/42 درصد و کشاورزی با 3 درصد به ترتیب بیشترین سهم را در اشتغال‌زایی استان داشته‌اند

اقتصادی
هدف‌گذاری برای ایجاد 50 هزار شغل

زهرا اشرف‌زاده | لبرز-خبرنگار:


بیکاری یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد‎؛ البرز نیز همواره جزو استان‌هایی بوده که بیشترین نرخ بیکاری را داشته است. طبق آخرین آمارهایی که سازمان آمار ایران منتشر کرده این استان در رده بالای نرخ بیکاری است، البته نرخ بیکاری در سال 97 در استان‌های مختلف فرق داشته و در 16 استان از 31 استان کشور نرخ بیکاری در مقایسه با پاییز سال 96 بالاتر رفته است که این هم یک نکته منفی است. بر اساس آخرین آمار نرخ بیکاری استان البرز در پاییز 97 برابر 8/15 درصد بوده است. 

این نسبت در مقایسه با تابستان سال گذشته  که 8/13 درصد بوده است، ۲ واحد درصد رشد داشته و در قیاس با پاییز ۹۶ نیز که 3/10 درصد اعلام‌ شده بود، حدود ۵/۵ واحد درصد افزایش پیدا کرده است. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور که هفته گذشته به البرز سفر کرده بود از این وضعیت انتقاد کرد و این میزان نرخ بیکاری را شایسته استانی با ظرفیت‌های اشتغال‌زایی بالا ندانست. البته مسئولان استان همواره از برنامه‌هایی برای کاهش نرخ بیکاری سخن می‌گویند، به طوری که بنا به گفته مدیران اجرایی استان از جمله مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استاندار، در ماه‌های اخیر به‌ویژه از زمستان تاکنون کاهش  داشته است و استاندار با تاکید بر ظرفیت قابل توجه البرز در حوزه اشتغال نوید ایجاد 50 هزار شغل در سال پیش رو را داده است.


نرخ بیکاری در  استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز درباره میزان اشتغال در استان می‌گوید: نرخ بیکاری کشوری در سال گذشته 12درصد و در البرز 7/14 درصد بوده است.«اسماعیل خلیلی» می‌افزاید: بخش خدمات این استان با 9/54 درصد اشتغال‌زایی بیشترین سهم را در این زمینه در سال گذشته داشته و بخش‌های صنعت با 1/42 درصد و کشاورزی با 3 درصد سهم پس از خدمات به ترتیب بیشترین سهم در اشتغال‌زایی را داشته‌اند.
وی با بیان نحوه هدفگذاری و ارائه برنامه دستگاه‌های اجرایی در جهت تحقق سهمیه اشتغال در سال 98 ادامه می‌دهد: اشتغال تکلیف ماست و باید برای آن به صورت جدی و با تمام توان تلاش کنیم، از همین رو ایجاد 41 هزار و 635 شغل در این استان پیش‌بینی شده که در تلاش برای افزایش آن هستیم.

خلیلی با اشاره به این‌که سال گذشته در حوزه اشتغال رتبه دوم کشوری را داشتیم، می‌گوید: سال 97 رتبه دوم کشوری در سهم شاغلان با 49 ساعت کار را کسب کردیم، بنابراین درآمد کارگران با کار بیشتر در البرز بالاست، به طوری که فعالیت کارخانه‌ها را در 2 و 3 شیفت شاهد  هستیم. دبیر کارگروه اشتغال البرز اضافه می‌کند: در بخش اشتغال روستایی پرونده این بخش به دلیل پرداخت تسهیلات در حال بسته شدن است و در‌این بخش نظارت بر تسهیلات خواهیم داشت.

وی ادامه می‌دهد: در اشتغال فراگیر نیز 51‌طرح داشتیم که در این زمینه تمهیدات ویژه‌ای پیش‌بینی شده است. خلیلی می‌افزاید: در استان البرز تا بهمن سال گذشته 291 هزار و 198 بیمه‌شده اجباری وجود داشت و شمار بیمه‌شده اصلی و تبعی این استان به بیش از یک میلیون و 123 نفر می‌رسد. وی با بیان این‌که نرخ بیکاری در البرز روند کاهشی طی کرده ادامه می‌دهد: نرخ بیکاری استان در پاییز 97، 8/15 درصد بود که این عدد در زمستان 97 با حدود 2/0 درصد کاهش به 6/15 درصد رسید. خلیلی می‌افزاید: البرز در سال 98 ظرفیت ایجاد 50 هزار شغل برای رسیدن به نرخ متوسط کشوری را دارد. امسال باید به گونه‌ای برنامه‌‌ریزی کنیم که علاوه بر ثبات اشتغال موجود، افزایش نیز در این رابطه داشته باشیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این‌که دلیل افزایش نرخ بیکاری در استان چیست، می‌گوید: نرخ بیکاری البرز متاثر از حضور اتباع خارجی و مهاجرت از گوشه و کنار کشور است، بنابراین باید نرخ مشارکت افزایش  یابد.
خلیلی با اشاره به عملکرد این اداره برای کاهش نرخ بیکاری می‌افزاید: ارزیابی عملکرد این اداره کل در سال 97 با توجه به امتیازات اعلام‌شده از سوی نهادهای مرتبط مثبت بوده است.


چشم انداز اشتغال‌زایی  در سال 98

استاندار البرز با بیان روند مثبت اشتغال در استان می‌گوید: البرز بیش از 3 هزار واحد تولیدی دارد که بیشتر آنها مولد و فعال در حوزه ملی و بین‌المللی هستند و براساس گزارش‌های ارائه‌شده، ظرفیت اشتغال واحدهای بزرگ تولیدی و صنعتی مستقر در استان نه‌تنها کاهش نداشته، بلکه با ایجاد مدار جدید تولید این آمار افزایش داشته است. «عزیزالله شهبازی» می‌افزاید: البرز ظرفیت بالایی در حوزه اشتغال دارد و با توجه به این ظرفیت همچنین حضور مدیران فعال در حوزه اقتصادی، ایجاد 50 هزار شغل از برنامه‌های ماست تا بتوانیم به متوسط کشور برسیم. 

استاندار البرز ادامه می‌دهد: استان البرز به دلیل رونق تولید و وجود واحدهای تولیدی و صنعتی، پذیرای مهاجران بسیاری از سراسر کشور است. بر اساس سرشماری سال 95 بیشترین مهاجرت‌ها به البرز در ابتدا از تهران، پس از آن از آذربایجان شرقی و استان‌های جنوبی بوده، بنابراین طبیعی است که تقاضای اشتغال نیز به تبع این امر افزایش یابد.

شهبازی با بیان این‌که اشتغال در البرز تغییر جهت محسوسی داشته و به سوی خدمات سوق پیدا کرده است، می‌گوید: 68 درصد کارکنان اداره‌ها و مجموعه‌های دولتی در البرز جوان هستند، در صورتی که این امر در متوسط کشوری به 51 درصد می‌رسد. همچنین 46 درصد کارکنان دولت در استان را بانوان تشکیل می‌دهند که این امر در متوسط کشوری 42 درصد است.وی می‌افزاید: 46 درصد پست‌های مدیریتی البرز ماموریتی و 54 درصد در حوزه پشتیبانی است که باید این روند مدیریت و اصلاح شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید