• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 25 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55936
+
-

بازمانده غمگین باغشهر

ساکنان «طالقانی جنوبی» کمبود روشنایی و نظافت نامناسب را 2 مشکل چشمگیر محله عنوان می‌کنند

محله
بازمانده غمگین باغشهر

خدیجه ستارزاده|  البرز-خبرنگار:


طالقانی جنوبی یکی از مناطق مرکزی و قدیمی کرج است که هنوز ساختار کهنه و بافت قدیمی خود را دارد. کوچه پس‌کوچه‌های قدیمی با پیاده‌روهای باریک که البته در بعضی قسمت‌های خیابان مرزی بین پیاده‌رو و سواره‌رو وجود ندارد؛ درختان کهن و تنومند وسط خیابان‌ها که نشان از قدمت آنها دارد و میان ساخت و سازها بلاتکلیف مانده‌اند. این خیابان‌ها با وجود تبدیل بیشتر خانه‌هایش به آپارتمان، اما هنوز حال و هوای کرج قدیم یا باغشهر را دارد.

خیابان‌های یوشی‌نژاد، هجرت و بعثت بخشی از این منطقه مرکزی هستند که در کنار قدمت و اصالت خود با مشکلاتی مانند کمبود روشنایی، عدم نظافت مناسب محله، پارک خودرو در پیاده‌رو، وجود تصادفات متعدد به دلیل نبود سرعتگیر و... مواجه است و اهالی آن خواستار رسیدگی مسئولان به این معضلات هستند.


دردسرهای کمبود روشنایی

یکی از ساکنان خیابان یوشی‌زاده از تاریک بودن خیابان به عنوان یکی از مشکلات این محدوده نام برده و می‌گوید: تیرهای برقی که روشنایی دارند نور خیلی کمی دارند؛ ظاهرا لامپ‌ها خیلی قدیمی هستند.
«سجاد عطایی» با بیان این‌که شب‌ها روشنایی خیابان خیلی کم است، می‌افزاید: هم رفت و آمد اهالی به‌راحتی انجام نمی‌شود و هم فرصتی است برای سارقان که وسایل خودروها را سرقت کنند. در هفته حداقل 2 یا 3 خودرو مورد سرقت قرار می‌گیرد و از باتری ماشین گرفته تا ضبط و باند و دیگر قطعات داخلی خودروها به سرقت می‌رود.

عطایی می‌گوید: اینجا یکی از مناطق مرکزی شهر است، اما توجه چندانی به آن نمی‌شود.رفت و روب محله آنطور که باید و مناسب باشد انجام نمی‌شود. پاکبان محله فقط روی آسفالت را جارو می‌کند و پیاده‌روها و باغچه‌ها را تمیز نمی‌کند. درختان این خیابان مدت طولانی است هرس نشده و به دلیل پرشدن از اطراف رفت و آمد و دید را سخت کرده است. وی اضافه می‌کند: بارها به خود پاکبان اعتراض کردیم اما وی زیر بار نرفته و ادعا کرد که نظافت پیاده‌رو و باغچه‌ها بر‌عهده من نیست. در حالی که با شهرداری تماس گرفتیم گفتند همه قسمت‌های خیابان باید توسط پاکبان تمیز شود.


درخواست نصب سرعتگیر

یکی دیگر از اهالی این محدوده می‌گوید: بین خیابان بعثت و هجرت تصادف زیادی اتفاق می‌افتد. به دلیل نبود سرعتگیر خودروها با سرعت بالا از این مسیر عبور می‌کنند و در هفته یک یا 2 تصادف در این محدوده رخ می‌دهد.«علیرضا رشیدی» می‌افزاید: ساختار خیابان هجرت طوری است که دید خودروها برای ورود و خروج از خیابان را کم می‌کند. اگر سر این خیابان یک آینه ترافیکی نصب شود تا راننده‌ها از وضعیت داخل کوچه مطلع شوند، کمک بزرگی به کاهش تصادفات و افزایش ایمنی در این محدوده می‌شود. رشیدی با اشاره به وضعیت نامناسب آسفالت و برخی چاله‌ها در این محدوده می‌گوید: هر چند وقت یک بار شهرداری لکه‌گیری می‌کند، اما به دلیل سطحی بودن آن چند روز بعد دوباره همان وضعیت است.وی می‌افزاید: این وضعیت نه‌تنها رفت و آمد را برای عابران پیاده سخت می‌کند، بلکه جلوبندی خودروها نیز آسیب می‌بیند.


پارک آمبولانس‌ها در پیاده‌رو

این شهروند با نشان دادن آمبولانسی که در پیاده‌رو پارک شده و مسیر را مسدود کرده است، می‌گوید: مرکز آمبولانس شفا در این خیابان است و برخی اوقات خودروهای آن در پیاده‌رو پارک می‌کنند و عابران مجبورند برای عبور وارد خیابان شوند.وی می‌افزاید: در این خیابان تعداد زیادی افراد مسن که عصا به دست هم هستند زندگی می‌کنند و هر روز برای رفت و آمد از پیاده‌رو با مشکل مواجه می‌شوند و چون پیاده‌رو بسته است، مجبورند وارد خیابان شوند که این کار جان آنها را هم به خطر می‌اندازد.


سرقت وسایل خودروها

یکی دیگر از اهالی نیز از نبود امنیت در این خیابان‌ها به‌عنوان معضل بزرگ محله نام برده و می‌گوید: سارقان به‌راحتی وسایل داخل خودروهای مردم را سرقت می‌کنند.
«هدی فیروزبخت» می‌افزاید: روز و شب هم ندارد، شب‌ها تعداد سرقت‌ها بیشتر است اما در روز هم به‌راحتی قطعات خودروها را می‌برند. تاکنون دو بار باتری و ضبط ماشین مرا دزدیده‌اند. با 110 هم تماس گرفتیم، آمده و صورت‌جلسه کرده‌اند، اما فایده‌ای برای ما نداشته و اموال رفته دیگر برنمی‌گردد.


پاسخ به مطالبات مردم

مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی منطقه 9 شهرداری کرج با بیان این‌که رفت و روب خیابان‌های اصلی هرروزه و خیابان‌های فرعی یک روز درمیان انجام می‌شود، می‌گوید: نظافت همه بخش‌های خیابان از کف آسفالت گرفته تا جوی‌ها، باغچه‌ها و پیاده‌روها بر عهده پاکبان است.

«سید ذبیح‌الله رئیسی» می‌افزاید: این کار به پیمانکار محول شده و کار نظافت توسط نیروهای پیمانی انجام می‌شود که متاسفانه گاهی کوتاهی می‌کنند. اگر مواردی هست که موجب نارضایتی شهروندان می‌شود با سامانه 137 مطرح کنند و حتما آن را بررسی و پیگیری می‌کنیم تا رفع شود.

رئیسی در مورد آسفالت خیابان‌ها می‌گوید: به طور مستمر خیابان‌های منطقه بازدید می‌شوند و نقاطی که نیاز به لکه‌گیری دارند لکه‌گیری می‌شوند. اما با توجه به شرایط و مشکلات اقتصادی جامعه و کمبود بودجه امکان روکش کامل آسفالت وجود ندارد و فعلا به دلیل چالش‌های اقتصادی سعی بر حفظ و نگهداری آنهاست.

وی می‌افزاید: طبق بازدیدهای ماموران اکنون چاله یا معضل جدی در آسفالت این منطقه وجود ندارد، مگر این‌که پس از بارش‌های اخیر قسمت‌هایی از آسفالت تخریب شده باشد که از شهروندان درخواست می‌کنیم در صورت مشاهده چنین مواردی مراتب را با سامانه 137، عمران شهرداری و یا روابط عمومی در میان بگذارند تا برای ترمیم آن اقدام شود.

مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی منطقه 9 شهرداری کرج با بیان این‌که هرس درختان در فصل مشخصی از سال انجام می‌شود، می‌گوید: اکنون زمان هرس کردن نیست، اما اگر در شرایطی که درختی شکسته شود یا مشکلی ایجاد کند، بررسی و برای رفع آن اقدامات لازم انجام می‌شود.


تلاش برای حفظ و نگهداری امکانات 

مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی منطقه 9 شهرداری کرج در پاسخ به درخواست مردم مبنی بر نصب سرعتگیر، می‌گوید: طبق مصوبه شورای شهر کرج و بر اساس سیاست‌های جدید و کارشناسی‌های مربوط به بروز تصادفات بر اثر وجود سرعتگیر، این کار منسوخ شده و مجاز به نصب سرعتگیر نیستیم. 

«سید ذبیح‌الله رئیسی» می‌افزاید: با توجه به اتفاقات اخیر که نه‌تنها استان، بلکه کشور را با چالش مواجه کرده است، همه نیروهای خدمات شهری، عمران و اجرایی در طرح جهادی آماده‌باش هستند و همه تلاش خود را برای خدمات‌رسانی مناسب و جلوگیری از بروز حوادث و اتفاقات احتمالی به کار گرفته‌اند. با توجه به مشکلات اقتصادی و در نتیجه کمبودهایی که در اجرای برخی اقدامات لازم وجود دارد، اما سعی بر نگهداری و حفظ سرمایه‌ها و امکانات شهری است و امیدواریم با گذر از این بحران بتوانیم برای حل ریشه‌ای مشکلات و کاستی‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم. 


پاسخ مدیر اداری آمبولانس شفا

آمبولانس شفا که یکی از آمبولانس‌های خصوصی و امدادرسان کرج است در خیابان یوشی‌نژاد مستقر است. به گفته اهالی این خیابان، راننده‌ها خودروهای آمبولانس خود را گاهی در پیاده‌روها پارک می‌کنند که به دلیل ابعاد بزرگ خودرو فضای وسیعی از پیاده‌رو را اشغال می‌کند و رهگذران ناچار به تغییر مسیر از پیاده‌رو به سواره‌رو می‌شوند.جای تامل دارد که یک نهاد امدادرسان که رسالتش کمک به حفظ جان انسان‌هاست، با بی‌توجهی به عملکرد راننده‌های خود برای شهروندان مشکل یا دغدغه درست کند.

خبرنگار همشهری برای پیگیری این موضوع با دفتر این مرکز تماس برقرار کرد.مدیر اداری آمبولانس شفا در کرج در پاسخ به اظهارات اهالی این خیابان می‌گوید: شاید در سال حتی دو بار هم اتفاق نیفتد که خودرو را در پیاده‌رو بگذاریم و این امر به‌ندرت پیش می‌آید.«سحر رجبی» با بیان این‌که خودروها دائما در ماموریت هستند، می‌افزاید: زمانی هم که خودروها هستند یکی از ماشین‌ها داخل حیاط است و با مالک ساختمان نوسازی که فضایی برای پارک دارد هماهنگ کردیم و خودروها در محوطه این ساختمان پارک می‌شوند.رجبی قول مساعد می‌دهد که به راننده‌ها حتما تاکید می‌کنیم برای رعایت حال شهروندان و جلوگیری از بروز نارضایتی و مشکل برای آنها از این پس دقت بیشتری در پارک خودرو‌ها داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :