• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 25 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55931
+
-

جمع‌آوری پسماندهای خشک با همکاری شهروندان

رئیس کمیسیون خدمات شهر شورای اسلامی‌ شهر یزد از تلاش برای افزایش مشارکت مردم جهت تفکیک پسماند خبر می‌دهد

اجتماعی
جمع‌آوری پسماندهای خشک با همکاری شهروندان

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:


 روزانه 340 تن زباله در یزد تولید می‌شود که بخشی از آن زباله‌های خشکی است که اغلب همراه با زباله‌های تر جمع‌آوری می‌شود. شهرداری یزد مدت‌ها است که طرح تفکیک و جمع‌آوری پسماندهای خشک را در دستور کار قرار داده است و تلاش می‌کند که این مشارکت را افزایش دهد تا مواد استحصالی از زباله‌های خشک مورد بازیافت قرار گیرد.

این روزها درگوشه و کنار شهر یزد شاهد خم شدن افرادی در سطل‌های زباله شهر هستیم که برای جداسازی زباله‌های خشک از تر زباله‌گردی می‌کنند. این افراد در ابعاد کوچک و بزرگ به این کار مشغول هستند. برخی به صورت انفرادی با یک دستگاه موتورسیکلت به این کار مشغولند و برخی نیز با وانت‌بار و چرخ‌دستی زباله‌های خشک را جمع‌آوری می‌کنند.

زباله‌گردها اگرچه عمدتا از اتباع بیگانه و غیربومی‌هایی هستند که در یزد سکونت و اشتغال دارند، مدیریت آنها به دست افرادی است که به اصطلاح به مافیای طلای کثیف مشهورند. ازاین رو هرچه مشارکت مردم برای تفکیک از مبدا پسماندها افزایش یابد دیگر کمتر در شهر شاهد چنین صحنه‌های دلخراشی خواهیم بود.
شورای شهر یزد بعد از بررسی شرایط فعالیت پیمانکاران مدیریت پسماند خشک در یزد با توجه به اتمام مهلت قرارداد، تصمیم دارد از شیوه‌های مدیریتی شهرهای موفق در این زمینه پیروی کند و شهرداری را ملزم کرده است که برای اجرای شیوه‌های بهتر مدیریت پسماند خشک به‌ویژه در حوزه جمع‌آوری اقدام کند و نتیجه بررسی‌ها به اجرای اپلیکیشن برای جمع‌آوری پسماندهای خشک خانگی انجامید.


به‌کارگیری روش‌های نوین 

رئیس کمیسیون خدمات شهر شورای اسلامی ‌شهر یزد می‌گوید: با توجه به اتمام مدت قرارداد پیمانکار جمع‌آوری پسماند، در نظر گرفتیم که از شیوه‌های نوین استفاده کنیم و شهرداری با بررسی روش‌هایی که در کشور اجرا شده است این پیشنهاد را داد که زباله‌ها با طراحی اپلیکیشن جمع‌آوری شود.
«سپنتا نیک‌نام» می‌افزاید: این اپلیکیشن به دنبال درخواست شهروندان برای مراجعه و دریافت زباله‌های خشک، روز مراجعه را تعیین و تیم مربوطه در همان روز مشخص‌شده به محل مورد نظر مراجعه می‌کند.

وی می‌افزاید: در ازای این جمع‌آوری بهای پسماند خشک در قالب‌های در حال بررسی از جمله درقالب کارت خرید یا شارژ کارت شهروندی به شهروندان پرداخت می‌شود تا تمایل به مشارکت در طرح افزایش یابد.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی ‌شهر یزد می‌گوید: برای قرارداد مناقصه اجرای این طرح فراخوان داده شده است و متقاضیان تا 10 روز فرصت دارند تمایل خود را اعلام کنند.

وی درباره مشارکت مردم برای تفکیک از مبدا زباله‌های خشک اظهار می‌کند: روش‌هایی که پیش از این اجرا شده و شامل جمع‌آوری پسماند خشک در روزهای خاص هفته در محله یا ایستگاه‌های ثابت پسماند خشک در فرهنگ‌سازی برای تفکیک از مبدا قطعا موثر بوده است با استانداردها فاصله دارد.


حجم ناچیز پسماندهای تفکیک‌شده 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد اظهار می‌کند: تنها 20 درصد از 48 هزار تن پسماندهای عادی تولیدشده در کشور بازیافت می‌شود و این در حالی است که میانگین دنیا در بازیافت پسماندها بیش از 70 درصد است. بنابراین روند بازیافت در کشور باید با شتاب بیشتری پیش رود و به عنوان یکی از اولویت‌های کشور و استان یزد قرار گیرد.
«حمیدرضا رحیم‌دل» ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، تا زمانی که نقطه مشخصی از شهر برای مدیریت پسماندهای خشک و ضایعات ایجاد نشود و فعالان این بخش به صورت متمرکز به فعالیت نپردازند، مشکلات اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی بسیاری متوجه شهر و شهروندان است.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت پسماندهای خشک قبل و بعد از جمع‌آوری، از ایجاد شهرک بازیافت در کنار کارخانه کمپوست یزد خبر می‌دهد و می‌افزاید: بهترین و عملی‌ترین راهکار برای کاهش تولید زباله تفکیک از مبدا و بازیافت مواد بازیافتی است. از این رو سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد در نظر دارد با ایجاد شهرک بازیافت، این اقدام را دنبال کند.
این مسئول با اشاره به تولید روزانه بیش از 10 تن پسماند خشک در یزد ادامه می‌دهد: این شهرک شامل غرفه‌های مذکور شامل غرفه‌های جمع‌آوری پلاستیک، کاغذ، مقوا، پت و کارگاه‌های صنایع تبدیلی و خرید و فروش ضایعات خواهد بود. از این رو تقاضا برای جمع‌آوری زباله‌های خشک از یک سو و افزایش مشارکت مردم برای تفکیک را از سوی دیگر افزایش می‌دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با بیان این‌که یکی از وظایف سازمان برنامه‌ریزی، ساماندهی، مراقبت اجرایی مربوط به کاهش تولید، جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، حمل و نقل، بازیافت، پردازش و دفع پسماندهای عادی از جمله پسماندهای شهری، ساختمانی و عمرانی است به ورود جدی این سازمان به مدیریت ضایعات در شهر یزد اشاره می‌کند.


اقدامات انجام‌شده برای تفکیک زباله از مبدا

 عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد با اشاره به تولید روزانه 340 تن زباله در شهر می‌گوید: تفکیک این زباله‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است و اقدامات موثری از جمله آموزش و نصب سطل‌های جداسازی پسماندهای خشک در دستور کار شهرداری و شورای شهر است.

«مهدی کاشفی‌زاده» بر ضرورت تقویت فرهنگ تفکیک زباله از مبدا تاکید می‌کند و می‌افزاید: جمع‌آوری زباله زمانی برای پیمانکار مقرون به صرفه است که بخشی از این زباله شامل مواد بازیافتی باشد، اما به دلیل زباله‌گردی در یزد، حجم زباله‌های خشک در پسماندهای شهری بسیار ناچیز است.

وی یکی از اقدامات شهرداری یزد برای مدیریت بهتر پسماندهای خشک در شهر را نصب سطل‌های رنگی مخصوص پسماندهای خشک بیان می‌کند و می‌گوید: اعتبار مورد نیاز برای نصب سطل‌های زباله رنگی تفکیک زباله در نقاط مختلف شهر شامل مناطق عمومی ‌و پارک‌ها آغاز شده است و در محلات نیز دنبال می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید