• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 9 بهمن 1396
کد مطلب : 5589
+
-

غافلگیری‌ مسافران در برف کم‌سابقه

غافلگیری‌ مسافران در برف کم‌سابقه

 

 پیش‌بینی هواشناسی درست از آب درآمد و بسیاری از شهرها ازجمله تهران در روزهای گذشته شاهد بارش سنگین برف بودند. بارشی که به گفته مسئولان هواشناسی در برخی شهرهای استان تهران نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بود و باعث خوشحالی مردم زیادی شد. اما با همه این پیش‌بینی‌ها ترافیک سنگین و قفل شدن بعضی از بزرگراه‌ها در اطراف پایتخت مردم زیادی را به دردسر انداخت و باعث شد که آنها شب را در هوایی سرد و یخبندان و داخل ماشین‌هایشان به صبح برسانند. از سوی دیگر شکسته شدن شاخه‌های درختان در کوچه و خیابان‌های پایتخت، آتش‌نشانان را راهی ماموریت‌های مختلفی کرد و حالا یخبندان مهم‌ترین خطری است که تا پایان هفته شهروندان را تهدید می‌کند.

شامگاه شنبه وقتی بارش برف در پایتخت آغاز شد، کسی غافلگیر نشد چرا که از روزهای قبل بارش سنگین برف در تهران پیش‌بینی شده بود. شدت بارش در همان ساعات اولیه آنقدر زیاد بود که تا قبل از نیمه‌شب بسیاری از مناطق و جاده‌های منتهی به تهران را سفیدپوش کرد و همین باعث به‌وجود آمدن ترافیک شدید در بزرگراه‌های اطراف تهران شد.

خبرها از این حکایت داشت که پلیس راه با کمک راهداری و برای جلوگیری از هرگونه حادثه احتمالی جاده‌های کرج و چالوس را مسدود کرده بود اما شاید کسی تصورش را هم نمی‌کرد که بزرگ‌ترین گرفتاری در بزرگراه‌‌های کرج، قم و قزوین در کمین مردم باشد. اصغر صوفی یکی از شهروندانی است که شنبه شب چندین ساعت در ترافیک بزرگراه کرج گرفتار شد. او می‌گوید: حدودا ساعت 8:30شنبه شب بود که از محل کارم به سمت خانه‌مان در فردیس کرج به راه افتادم. تردد خودروها در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها آنقدر کند بود که حدود ساعت 4ونیم صبح به خانه رسیدم. البته همه مسافران مثل من خوش شانس نبودند؛ چون بنزین به اندازه‌ای که یک شب را در جاده سپری کنم در باک ماشینم موجود بود و این در حالی بود که بسیاری از خودروها به‌دلیل طولانی شدن ترافیک و تمام کردن بنزین کنار جاده‌ها متوقف شده بودند، به امید امداد یا بازگشایی جاده‌ها. حتی افرادی بودند که خودروهای خود را کنار جاده رها کرده و برای نجات جان خود با پای پیاده، در برف و بوران به راه افتاده بودند. در این شرایط ازدحام در اطراف پمپ بنزین‌ها شدید بود و خیلی‌ها با ظرف‌هایی در دست توی صف بنزین ایستاده بودند. از طرفی تعداد زیادی خودرو به‌خاطر لغزندگی با یکدیگر یا با مانع برخورد کرده و در گوشه و کنار و یا وسط جاده متوقف شده بودند. تعدادی از خودروها هم به دلایل فنی دچار مشکل و متوقف شده بودند. اما موضوع دیگری که آن شب مشهود بود، عدم‌حضور نیروهای پلیس و امداد بود؛ درحالی‌که جاده‌های استان‌های تهران و البرز با بحران جدی مواجه بود و تقریبا تمام جاده‌ها، آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها مسدود شده بودند و تصادفات متعددی رخ داده بود، خبری از پلیس، آمبولانس، نیروهای امدادی  و راهداری برای بازگشایی جاده‌ها نبود و در 8 ساعتی که من در جاده مانده بودم هیچ‌گونه ماشین راهداری ندیدم.

مسافرانی که روز شنبه از آزادراه رشت- قزوین عبور می‌کردند نیز با شرایط سختی روبه‌رو شدند. علی یکی از آنهاست که در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: روز شنبه در آزادراه رشت- قزوین در حرکت بودیم که در حوالی کوهین به‌دلیل بارش برف متوقف شدیم. هر چند در ابتدا تصور می‌کردیم که به‌زودی مأموران راهداری و هلال‌احمر برای کمک و باز کردن جاده دست به‌کار می‌شوند اما هر ساعت که می‌گذشت خبری از امداد نبود. ما حدود 9ساعت در یک نقطه گیر کردیم و همینطور داخل ماشین نشسته بودیم، بدون اینکه آب و غذایی داشته باشیم. بسیاری از مردم شرایطی شبیه ما داشتند و در نهایت با کمک مردم بومی منطقه و راهنمایی آنها تصمیم گرفتیم به رشت برگردیم و اگر آنها نبودند و برای بازگشت به ما کمک نمی‌کردند معلوم نبود چه سرنوشتی در انتظارمان بود.

در اتوبان تهران- قم نیز مسافران زیادی مجبور شدند شب را در جاده برفی به صبح برسانند. بسیاری از خودروها در محدوده حسن آباد گرفتار شده بودند تا جایی که پس از چندین ساعت، نیروهای یگان ویژه به کمک مردم آمدند و با شکستن گاردریل و دادن سوخت کافی، خودروها را از برف و یخ زدگی رها کردند.

هرچند شهروندان گرفتار در جاده‌ها از راهداری و تیم‌های امدادی گلایه دارند اما یاسر خالدی، سخنگوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این‌باره به همشهری می‌گوید: به واسطه مجهز نبودن خودروها به زنجیر چرخ، عملا ترافیکی در محورهای مواصلاتی ایجاد شد که عملیات خودروهای برف‌روب راهداری را متوقف کرد. ضمن اینکه این ترافیک اقدامات پیشگیرانه راهداری مبنی بر ‌شن‌پاشی در معابر را نیز بی‌اثر کرد و منجر به کوبیده شدن برف بر سطح جاده‌ها شد. به گفته وی، ماشین‌های راهداری ماشین‌های سنگین هستند و ترافیک شدید مانع از عملیات امدادرسانی آنها شد.

سرهنگ رضا گودرزی، رئیس پلیس راه البرز نیز با اشاره به ترافیک سنگین آزادراه تهران‌ - کرج، گفت: با توجه به اینکه جاده یخ زده بود و بسیاری از رانندگان زنجیر چرخ همراه نداشتند، منجر به لیز خوردن خودروها در جاده و مسدود شدن راه شد که علاوه بر ایجاد مشکل برای سرنشینان این خودروها، باعث شد آنطور که باید نتوانیم راه را باز کنیم.

اما بارش برف نه‌تنها مسافران جاده‌ای که مسافران هوایی را نیز گرفتار کرد. حامد تبار یکی از مسافرانی که برای ماموریت کاری از تهران راهی اصفهان شده بود اما هنگام برگشت با مشکلات زیادی روبه‌رو شد. او به همشهری می‌گوید: صبح روز شنبه از تهران راهی اصفهان شدم و قرار بود ساعت 19:30به تهران برگردم اما هنگام برگشت در فرودگاه به ما اعلام شد هواپیمایی که قرار بود از تهران راهی اصفهان شود، یک ساعت تأخیر دارد. پس از آن یک ساعت دیگر هم به زمان تأخیر اضافه شد و در نهایت حدود ساعت 12:30نیمه شب اعلام شد که پرواز اصفهان- تهران کنسل شده است. علاوه بر این زمانی که در فرودگاه اصفهان بودیم متوجه شدیم که چند پرواز داخلی و حتی یک پرواز خارجی نیز که قرار بوده در تهران فرود بیایند به‌خاطر شرایط جوی مجبور به فرود در اصفهان شده بودند. با این حال آنچه ناراحت‌کننده بود، عدم‌آمادگی در فرودگاه اصفهان بود. شرایط پذیرایی و حتی اقامت برای مسافران در راه مانده وجود نداشت و خودم زنی را دیدم که گریه می‌کرد و می‌گفت همسر و فرزندش قبل از او از قشم راهی تهران شده بودند اما هواپیمای آنها موفق به فرود در تهران نشده و به اصفهان آمده و حالا نمی‌داند چه‌کار کند و کجا برود. حتی در فرودگاه متوجه شدم که برخی هتل‌ها با اطلاع از این ماجرا قیمت‌ها را بالا برده‌اند و همه اینها باعث شده بود که بسیاری از مسافران به دردسر بیفتند. مسافران برخی از قطارها که مقصد آنها تهران بود نیز به‌دنبال بارش برف با تأخیرهای چند ساعته روبه‌رو شدند. محسن فرجادی یکی از مسافران قطار تهران- مشهد بود که روز گذشته با تأخیری حدودا 5ساعته وارد ایستگاه راه‌آهن تهران شد.

او می‌گوید: ساعت 6بعدازظهر شنبه قطار از ایستگاه راه‌آهن مشهد به سمت تهران حرکت کرد و قرار بود ساعت 5صبح به تهران برسد. اما در بین راه و وقتی به حوالی گرمسار رسیدیم، رفته رفته با تأخیرهای مقطعی روبه‌رو شدیم و از زمانی که قطار به ورامین رسید، توقف چند ساعته، شروع شد. او ادامه می‌دهد: شنیدم که مسئولان راه‌آهن اعلام کرده‌اند که قطارها هیچ مشکلی نداشتند اما علاوه بر قطار ما، قطارهای دیگری هم بودند که با تأخیرهای چند ساعته روبه‌رو شدند. بعدا به ما اعلام شد که تأخیر به‌دلیل بارش برف و یخ زدن سوزن‌های ریل‌ها بوده و پس از حدود 5ساعت تأخیر بالاخره قطار ما به ایستگاه راه‌آهن تهران رسید. هنگام پیاده شدن نیز متوجه شدم که حتی برف‌های روی سکوها شسته نشده و برخی از مسافران که سن و سال بالایی داشتند به‌دلیل لیز شدن سکوها با خطر سقوط روبه‌رو شدند. حال آنکه از قبل بارش برف پیش‌بینی شده بود و تمیز کردن سکوها و جلوگیری از یخ‌زدن سوزن‌ها، کاری بود که می‌شد به راحتی آن را برای رفاه مسافران انجام داد.

خطر یخبندان در کمین شهروندان

به‌دنبال بارش برف در پایتخت، پیش‌بینی‌ها از این حکایت دارد که در روزهای آینده شهروندان تهرانی شاهد سرمای شدید و یخبندان خواهند بود که می‌تواند خطراتی را برای آنها به‌دنبال داشته باشد.

احد وظیفه، مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور به ایسنا گفت: بارش برف پیش‌بینی شده اما انتظار این حجم از برف را نداشتیم. وی ادامه داد: با پایان یافتن بارش‌ها، دمای هوا نیز کاهش خواهد یافت و  این وضعیت سبب سرمای شدید و یخ زدگی معابر به‌ویژه در معابر شمالی تهران و خیابان‌های شیب دار می‌شود و می‌تواند مشکلات زیادی را در تردد عابران پیاده و همچنین خودروهای سواری ایجاد کند. وظیفه گفت: بیشترین بارش با 77میلی‌متر در شهرستان لاهیجان به ثبت رسید و پس از آن در ایستگاه فرودگاه امام با حدود 45میلی‌متر بارش بیشترین حجم بارش‌ها ثبت شده است. وی با بیان اینکه تنها طی 6ساعت یعنی از ساعت 3:30بامداد تا ساعت 10صبح یکشنبه 28میلی‌متر بارش در تهران ثبت شده است، گفت: اگر بخواهیم این مقدار بارش‌ را به برف تبدیل کنیم می‌توان گفت که حدود 30سانتی‌متر از بارش‌های تهران برف بوده و تا 10روز آینده دیگر بارشی در تهران نخواهیم داشت.

هشدار هواشناسی تنها به پایتخت‌نشینان محدود نمی‌شود و با توجه به کاهش شدید دما در نیمه شمالی کشور، پیش‌بینی می‌شود صبح روز دوشنبه یخ‌زدگی در معابر عمومی و جاده‌های بین شهری و احتمال ریزش بهمن به سبب انباشت برف در مناطق برفگیر جاده‌های کوهستانی وجود داشته باشد. به همین دلیل به شهروندان توصیه شده از سفر غیرضروری خودداری کرده و درصورت لزوم از تجهیزات زمستانی و به‌خصوص زنجیر چرخ استفاده کنند.

همچنین با توجه به افت دما و ذوب نشدن برف‌ها، احتمال شکسته شدن شاخه‌های درختان و سقوط آنها وجود دارد.

اما پزشکی قانونی کشور نیز درباره احتمال افزایش مرگ‌های ناشی از سرمازدگی هشدار داد. مهرداد علی بخشی، مدیرکل بحران سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: با پیش‌بینی برودت هوا، احتمال افزایش مرگ بر اثر سرمازدگی به‌ویژه در مورد افرادی که بی‌سرپناه بوده یا در راه مانده‌اند، وجود دارد.

وی تصریح کرد: همچنین در این ایام استفاده از سیستم‌های گرمایشی افزایش پیدا می‌کند ضمن آنکه در مواردی مردم نسبت به بستن تمامی منافذ منازل خود اقدام کرده یا از وسایلی مانند اجاق استفاده می‌کنند به همین دلیل به هم‌میهنان هشدار می‌دهیم در استفاده از دستگاه‌های گرمایشی نکات ایمنی و استانداردهای لازم را به منظور پیشگیری از هرگونه حادثه ازجمله مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن مورد توجه قرار دهند. همچنین به هموطنان توصیه می‌شود درصورت مشاهده افراد بی‌خانمان در سطح شهر با شهرداری تماس بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید