• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 24 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55828
+
-

تاج‌زاده و نبویان در مناظره خود به دلایل وضعیت فعلی کشور پرداختند

رهاورد برجام

رهاورد برجام


محسن تولایی/ خبرنگار
بعد از 2دور مناظره بین مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات و علیرضا زاکانی، رئیس بسیج دانشجویی در همان مقطع، درباره حادثه 18تیر، این‌بار تاج‌زاده با سیدمحمود نبویان، نماینده مجلس نهم و عضو جبهه پایداری درباره برجام به مناظره نشست. این مناظره که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد نزدیک به 2ساعت طول کشید. نبویان در این مناظره برجام را عامل گرایش آمریکا و برخی کشورهای منطقه برای تهدید ایران دانست و تاج‌زاده با دفاع از برجام گفت که این توافق سایه جنگ را از سر ایران برداشت.

محمود نبویان: یک دیپلماسی دینی، اسلامی و قرآنی داریم و یک دیپلماسی ضد‌دینی. اصلاح‌طلبان دیپلماسی ضددینی را نمایندگی می‌کنند، یک تفکر هم دیپلماسی دینی را تبلیغ می‌کند. به متن برجام رجوع کنیم. من دبیر کمیسیون برجام مجلس بودم و وقت گذاشتم تا ببینم درونش چیست. آیا برد-برد بود؟ بخوانیم تا ببینیم تفکر غربگرا چه رهاوردی برای ما آورده است؟ من می‌خواهم یک بحث تخصصی دانشگاهی مستند کنم.

آقای ظریف سال92 گفت من یک سلام و علیک با جان کری کردم و رهبری تذکر دادند که چرا اینقدر مکث کردید. پس ایشان حساسیت‌های رهبری را می‌دانستند. برجام در 23تیر94 مصوب شد. برویم بخوانیم ببینیم چه دادیم و چه گرفتیم. قبل از انقلاب یک مؤسسه آمریکایی تحقیق کرد و گفت ایران برای توسعه به 20هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز دارد. مجلس ما هم مصوب کرد. ما الان یک هزار مگاوات داریم.

ملت ایران در مصرف و صادرات خود به برق نیاز دارد. الان نزدیک به یک‌میلیون بیمار ما نیازمند داروهای رآکتور تحقیقاتی تهران هستند. این رآکتور سوخت ندارد. این دستاورد برجام بود. ما تقریبا همه تعهدات مدنظر آنان را پذیرفتیم.

 مصطفی تاج‌زاده: آقای ظریف اگر خیانت کرد و خلاف رهبری عمل کرد یک‌ماه پیش استعفا داد، پس چرا پیام رسید که برگردد؟ بحث من درباره مشکلات کشور و راه‌حل‌های آن بود. اوباما می‌گوید برجام بسیار خوب بوده و ترامپ می‌گوید خفت‌بارترین قراردادی است که آمریکا بسته است. شما دارید از دیپلماسی دینی و ضددینی حرف می‌زنید؛ چه لزومی دارد پای دین را وسط بکشیم؟ ما داریم ریشه دین را می‌زنیم. غصه می‌خورم که چرا این اتفاق افتاد. دین نقش بسیار بزرگی به‌خصوص از صفویه به بعد در حفظ انسجام جامعه و کیان ایران داشته و ما داریم آن را سست می‌کنیم.

روحانیت پناهگاه جامعه بود، در ایران پزشکان با فاصله بعد از روحانیت دومین قشر ملجأ و محل رجوع مردم بودند.

 محمود نبویان: ایشان می‌گوید مردم به نظام بدبین شده‌اند و انتخابات به درد نمی‌خورد. از ایشان تعجب می‌کنم که معاون سیاسی وزیر کشور بودند. ترامپ هم حرف شما را نمی‌زند، به شما چه ربطی دارد اسلام ولایت فقیه دارد یا نه؟ ما قرار بود در نطنز 10سایت هسته‌ای بزنیم، در ژنو قرار شد یکی باشد. هربار رفتند خارج، یک گام عقب‌تر گذاشتند. تفکر غربگرا و ضددینی، دیپلماسی نمی‌شود؛ چرا اسرائیل به ما حمله نمی‌کرد؟ برجام کشور را به سمت جنگ برده است. کار از آمریکا گذشته و کشورهای منطقه هم هوس جنگ کرده‌اند. رآکتور آب سنگین اراک اگر تولید می‌شد سالانه می‌توانست 9کیلو پلوتونیوم بدهد. این را هم تعطیل کردند.

 مصطفی تاج‌زاده: آقای نبویان بگویند رهبری کی موافقت کردند مذاکره کنیم؟ از آبان1390 یعنی 2سال مانده به پایان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد. چرا آقای علی‌اکبر صالحی می‌گوید اگر همان زمان آقای جلیلی همکاری کرده بودند خیلی بهتر از 2سال بعدی بود که اقتصاد کشور به هم ریخت. آقای نبویان به آقای احمدی‌نژاد رأی داد. برجام اگر ضددینی و ظریف خائن بود، چرا گذاشتید مسئولیت پیدا کنند؟ چرا از مرجع بالادستی استعلام نگرفتید؟ چرا 6فقیه شورای نگهبان آقای روحانی و نامزدهای دیگر را تأیید صلاحیت کردند؟ می‌خواهید ببینید چه باعث جنگ می‌شود چه نه؟ از زمانی که برجام تصویب شد سایه شوم جنگ دور شد تا اینکه ترامپ خارج شد. اینقدر این برجام دقیق تهیه شده که کل دپارتمان ترامپ نتوانست با آن تحریم‌ها را برگرداند و مجبور به خروج شد. وقتی هم خارج شد تهدید جنگ احیا شد. در دوره برجام اقتصاد تقریبا باثبات بود. ترامپ، پمپئو و جان بولتون یک‌بار نگفتند که ما خارج می‌شویم، چون صنعت هسته‌ای ایران بتن‌ریزی شده است. بلکه آنها نگرانند تمام آن چیزی که قبلا داشتیم می‌توانیم به نحو بهترش را داشته باشیم.

 محمود نبویان: گفتند اگر برجام بد بود چرا در مجلس نهم به آن رأی دادید؟ آقای تاج‌زاده اصلا برجام به مجلس آمد؟ طرح آقای لاریجانی بود که شورای نگهبان به آن رأی دادند. خیلی جای تأسف دارد. برجام به مجلس و شورای امنیت ملی و شورای نگهبان نرفت. ما به‌دنبال بمب هسته‌ای نیستیم، اما به‌دنبال اقتدار نظام هستیم. در برجام گفتند حق نداریم یک گرم سوخت مصرف‌شده را نگه داریم، چون پلوتونیوم می‌تواند تولید شود و امنیت اسرائیل به خطر بیفتد. آقای ظریف گفتند با قطعنامه2231، آمریکا هیچ‌وقت نمی‌تواند از برجام خارج شود. در بند17 ضمیمه اول برجام درباره سوخت هسته‌ای صحبت شده است. براساس برجام ایران ملزم شد تمامی سوخت‌های مصرف‌شده حال و آینده را از کشور خارج کند. حال را می‌فهمم ولی آینده یعنی چند سال بعد؟ تا 500سال بعد؟ در برجام برخی تعهدات تا قیام قیامت هستند. من به آقای صالحی گفتم شما چند نسل را محروم کردید؟ تعهد دادند ملت ایران تا ابد بازفراوری نمی‌خواهد. اجازه آموزش بازفراوری را هم از ایران گرفتند.

 مصطفی تاج‌زاده: فرض کنیم برجام یک قانون ضددینی،  هیچ‌کس به اندازه نتانیاهو با برجام درنیفتاد. آقای صالحی با مجوز رهبری رفت مذاکره کرد یا با مجوز اصلاح‌طلبان؟ وقتی آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شد گفتیم کاری نکنید پرونده به شورای امنیت برود، گفتند با چین و روسیه می‌بندیم و نتیجه این شد که آنها هم در شورای امنیت علیه ایران رأی دادند. نتیجه این شد که حرف اول و آخر در پرونده برای آمریکا شد. مذاکرات آقای لاریجانی با خاویر سولانا را هم به هم زدند. کار را به جایی رساندیم که همه را علیه ایران کردیم. برجام، ایران را نجات داد وگرنه همین بلایی که امروز دارد سرمان می‌آید در سال92 سرمان می‌آمد.




      برجام کشور را به سمت جنگ برده است

      برجام به مجلس و شورای امنیت ملی و شورای نگهبان نرفت

      روحانی باعث شد پرونده ایران به شورای امنیت برود

       سیاست تدبیروامید ارزش پول ما را از افغانستان هم عقب انداخت


محمود نبویان: آقای روحانی می‌گفتند اگر می‌خواهید مشکل آب، هوا و ماهواره‌ها حل شود باید مذاکره کنیم. رهبری 28شرط برای پذیرش برجام گذاشت. روحانی گفت برجام آفتاب تابان است. کدام شرط را رعایت کردند؟ ایشان گفتند مذاکرات باید گام به گام باشد. ولی یک دفعه کل تعهدات را انجام دادند؛ چرا؟ گفتند امضای جان کری تضمین دارد درحالی‌که رهبری گفتند آنها باید امضای کتبی بدهند که تحریم‌ها را برمی‌دارند. اقتدار اول ما هسته‌ای بود که رفت. اقتدار دوم ما موشکی بود و اقتدار سومی‌مان منطقه‌ای. تمام حرف ترامپ این است که چرا فقط هسته‌ای را از آنان گرفتی. من خارج می‌شوم تا فشارها را بیشتر کنم. چرا آقای ظریف از برجام خارج نمی‌شود؟ عالم و آدم خارج شود ظریف و روحانی خارج نمی‌شوند، چون مگر چیزی باقی گذاشتند؟ آلمان و فرانسه به ما قول دادند روابط بانکی برقرار می‌شود ولی آیا برقرار شد؟ اینستکس تنها برای دارو و غذاست و اصلاح‌طلبان جشن گرفته‌اند. آقای تاج‌زاده گفتند دولت قبل باعث شد پرونده هسته‌ای به شورای امنیت برود. قطعنامه‌های شورای امنیت چرا صادر شد؟ تعلیق را آقای روحانی انجام دادند و آقای روحانی هم شکستند. در تمام قطعنامه‌ها آمده عامل اصلی صدور قطعنامه، شکسته شدن تعلیق است. روحانی افتخار می‌کند که تعلیق را من در سال84 شکستم. کتاب آقای روحانی را چندبار بخوانید؛ می‌گوید اساسا دولت نهم در هیچ موردی تعلیق را به کلی نشکست. پس ایشان باعث شد پرونده ایران به شورای امنیت برود.

مصطفی تاج‌زاده: من یک دفاع از رهبری بکنم. من اینقدر ایشان را می‌شناسم که می‌دانم انسان شجاعی هستند و اگر ببینند یک جریان ضدانقلابی اینقدر که آقای نبویان می‌گوید، خیانت می‌کند محال است از ترس افکار عمومی سکوت کنند. این‌طور از رهبری دفاع نکنید. اگر آقای روحانی خیانت کردند تنفیذشان را برمی‌داشتند. این چه دفاعی است؟ چرا می‌خواهید همه را به‌زور هم‌نظر خود کنید.  ترامپ از معاهده‌های زیادی خارج شد. برجام که تصویب شد آقای علم‌الهدی گفتند این ترافیک اروپایی که در هفته قبل داشتیم خطرناک است و انسان را دچار اضطراب می‌کند؛ ما از اروپایی‌ها جز دزدی ندیدیم. وزرای امور خارجه فرانسه و آلمان را به بهانه‌های مختلف زدند تا جلوی تعاملات را بگیرند. خطاهای بسیار بزرگی اتفاق افتاد؛ از اینکه نباید از آنها جنس بخریم. ما که سر مسائل هسته‌ای صحبت کردیم، سر مسائل دیگر هم صحبت می‌کردیم. آقای کاظم جلالی در سال94 می‌گوید: عده‌ای قائل بودند که تهدید خارجی بهتر از تهدید داخلی است، چون در پشت تهدید خارجی بهتر می‌توانیم افکار عمومی را مدیریت کنیم تا در تهدید داخلی. در رقابت داخلی دست ما خالی ا‌ست. بنابراین عده‌ای آگاهانه می‌خواهند کشور را به سمت جنگ ببرند. آیا شما حاضرید پرچمدار یک انتخابات آزاد باشید و بگویید هر چه ملت گفتند همان خواهد بود؟




      از زمانی که برجام تصویب شد سایه شوم جنگ دور شد

      رهبری انسان شجاعی هستند، اگر روحانی خیانت کرده بود، رهبری تنفیذشان را برمی‌داشتند

       برجام که تصویب شد آقای علم‌الهدی گفتند این ترافیک اروپایی که در هفته قبل داشتیم خطرناک است و انسان را دچار اضطراب می‌کند

       من شهادت می‌دهم مخالف جنگ هستم


محمود نبویان: پس معلوم شد ما جنگ‌طلب هستیم. این حرف‌ها برای ژورنالیسم خوب است. آقای تاج‌زاده بگویید کشور عراق و سوریه زیر جنگ و خرابی است، چرا ارزش پولش بیشتر از ایران است؟ سیاست تدبیروامید ارزش پول ما را از افغانستان هم عقب انداخت. آقای جلالی مدافع صددرصد برجام و رئیس فراکسیون ولایی بود که در لیست اصلاح‌طلبان سربرآورد. او که دوست شماست. برجام جز ضرر و خسران چیزی برای ما نداشت. حضرت علی(ع) شمشیرش را بالا آورد و عمروعاص عریان شد. آقای تاج‌زاده، بگذارید شمشیرها بالا برود تا بعد بترسیم. منطقه یعنی حاج‌قاسم. آقایان در CFT و FATF تعهد دادند حاج قاسم را تحویل آنان بدهند. این اسناد موجود است. علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت آقای روحانی امضا کرده است. من آن زمان مجلس بودم. قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را در مجلس طبق موازین دینی خودمان امضا کردیم. FATF گفت باید قانونی که ما می‌گوییم را بپذیرید. آقایان تعهد دادند که یک اکشن پلن 41بندی را اجرا کنند، یعنی کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم را. بند8 می‌گوید: تعریف گروه‌های تروریستی در قانون داخلی‌تان را باید عوض کنید. ما گروه‌های حماس و جهاد را تروریسم نمی‌دانستیم، آقایان تعهد دیگری دادند.

مصطفی تاج‌زاده: دوستان ما شرایط بسیار حساسی در ایران داریم. من شهادت می‌دهم مخالف جنگ هستم. مجموع تحلیل‌های ما این است که ترامپ هم نمی‌خواهد. ما برای آینده کشورمان می‌ترسیم و نمی‌خواهیم به سرنوشت کشورهای منطقه دچار شویم. افغانستان، لیبی و سوریه را ببینید. تنها راه هم بازگشت به مردم است. باید رفتار متقابل داشته باشیم.  در داخل هم به سمت ملت برویم. ملت باید احساس کنند جمهوری اسلامی راه را باز گذاشته تا همه مشارکت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید