• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 23 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55730
+
-

صعود قیمت برنج ایرانی

افت ارزش ریال و قاچاق به خارج از کشور، متهم جدید گرانی برنج است

بازار
صعود قیمت برنج ایرانی


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
تداوم سیر صعودی اقلام خوراکی موجب افزایش نرخ هر کیلوگرم برنج درجه یک ایرانی و رسیدن به بالای 20هزارتومان و رشد نسبی قیمت برخی انواع برنج خارجی در بازار خرده‌فروشی شده است.

به گزارش همشهری، با وجود تأکید دست‌اندرکاران تنظیم بازار و تشکل‌های صنفی مبنی بر رشد تولید برنج و شرایط مطلوب این کالای استراتژیک، سیر صعودی قیمت انواع برنج مرغوب و پرمحصول ایرانی و بر‌خی انواع برنج هندی و پاکستانی در بازار مصرف ادامه دارد. دبیر انجمن برنج ایران که پیش از این در گفت‌وگو با همشهری از شرایط و قیمت مناسب برنج در مناطق شمالی کشور خبر داده، رشد نسبی قیمت این محصول در ماه‌های نخست هر سال را روالی طبیعی و گرانی برنج در بازار تهران را ناشی از ضعف نظارت و دلال‌بازی و سودجویی برخی افراد تلقی کرده بود، اخیرا از رشد 35درصدی قیمت برنج در این مناطق خبر داده و اعلام کرده است: طی هفته‌های اخیر بارها نسبت به تخلفات در بازار برنج به سازمان‌های ناظر هشدار داده‌ایم، اما تا امروز هیچ واکنش مؤثری از آنها دیده نشده است. جمیل علیزاده شایق با بیان اینکه برنجی که اکنون در بازار عرضه می‌شود، مربوط به سال97 است و باید به نرخ قبلی عرضه شود، می‌افزاید: هر سال در استان‌های شمالی با آغاز فصل برداشت در مردادماه، قیمت برنج کاهش می‌یافت و با پایان یافتن آن به‌تدریج تا فصل برداشت بعدی، روند افزایشی به‌خود می‌گرفت، اما طی 2هفته گذشته، قیمت برنج در استان‌های شمالی مبدأ تولید بدون هیچ دلیل و منطقی تا 35درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر، مرتضی شاه‌حسینی، رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران، اعمال ممنوعیت فصلی برای واردات برنج در شرایطی که اقتصاد ایران با مشکلات داخلی و فشارهای تحمیلی خارجی روبه‌رو‌ست را عامل تشدید مشکلات دانست و تأکید کرد: در شرایطی که قیمت مواد پروتئینی و دیگر محصولات مانند سیب‌زمینی و ماکارونی افزایش یافته و قیمت‌ها در بازار بی‌ثبات است، اعمال ممنوعیت واردات فصلی و کاهش عرضه، بازار برنج خارجی را که در سبد بسیاری از خانواده‌ها سهم زیادی دارد با مشکل مواجه کرده‌است.

سیر صعودی قیمت خرده‌فروشی برنج
بررسی میدانی همشهری از قیمت خرده‌فروشی انواع برنج مرغوب و پرمحصول ایرانی و برنج هندی و پاکستانی وارداتی بیانگر سیر صعودی قیمت این محصول در بازار است. علاوه بر افزایش نرخ خرده‌فروشی هر کیلوگرم برنج هندی 1121 در بازار مصرف به بیش از 10هزار تومان، قیمت برنج پاکستانی نیز بنا بر نوع و کیفیت از 8 تا 12هزار تومان در نوسان است و قیمت هر کیلوگرم ارقام بی‌کیفیت‌تر برنج خارجی مانند برنج تایلندی از 6 تا 7هزار و 500 و برنج اروگوئه 4هزار و 500 تا 5هزارو500تومان به فروش می‌رسد. در بازار برنج ایرانی نیز قیمت برنج مرغوب هاشمی به حدود 30هزار تومان رسیده و برخی انواع دیگر برنج ایرانی به قیمت 25تا 28هزار تومان در هر کیلوگرم به مشتریان عرضه می‌شود. علاوه بر آن، نرخ عمده‌فروشی و خرده‌فروشی ارقام پر‌محصول برنج ایرانی مانند فجر نیز نسبت به اردیبهشت‌ماه سال گذشته رشد 2برابری داشته و از هر کیلوگرم 12هزار تومان در سال گذشته به حدود 25هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت عمده‌فروشی برنج
نایب‌رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی تهران در گفت‌و‌گو با همشهری، رشد هزینه‌های واردات را عامل افزایش نسبی نرخ برنج خارجی در بازار عمده‌فروشی و خرده‌فروشی دانست و گفت: اکنون قیمت عمده‌فروشی هر کیلوگرم برنج وارداتی هندی(1121) درجه یک به 6300 تا 7200تومان رسیده است. عبدالله حقیقت‌ افزود: همچنین قیمت برنج پاکستانی به‌دلیل هزینه‌ 12درصدی نقل‌و‌انتقال پول از کانال غیرمستقیم به این کشور رشد هزار تا هزار و500تومانی را شاهد بوده است، به‌نحوی که اکنون نرخ عمده‌فروشی هر کیلوگرم برنج 386 پاکستانی به حدود 7هزار و قیمت برنج سوپر ترنر پاکستانی به حدود 9هزار و 200تومان رسیده است. او از افزایش قیمت عمده‌فروشی انواع برنج ایرانی مرغوب و پر‌محصول خبر داد و افزود: اکنون قیمت عمده‌فروشی هر‌کیلوگرم برنج هاشمی درجه یک ایرانی به حدود 24هزار و 500تومان افزایش یافته و در شرایطی که باید خرده‌فروشان، این محصول را با احتساب سود خرده‌فروشی حدود 12درصدی به مصرف‌کنندگان عرضه کنند، قیمت خرده‌فروشی این نوع برنج افزایش بی‌رویه‌ای داشته است. علاوه بر آن، قیمت عمده‌فروشی هر کیلوگرم سایر انواع برنج ایرانی از 17 تا 18هزارتومان در نوسان است. حقیقت با اشاره به افزایش نرخ انواع ارقام پر‌محصول برنج ایرانی، افزود: قیمت‌ عمده‌فروشی هر کیلوگرم برنج پرمحصول فجر که در اردیبهشت‌ماه سال گذشته حدود 10هزار تومان بود، اکنون در شمال کشور به 20هزارتومان افزایش یافته و با احتساب هزینه حمل‌ونقل نرخ بنکداری سایر انواع برنج پرمحصول نیز رشد داشته است. نایب‌رئیس اتحادیه بنکداران افت ارزش ریال و‌ مقرون‌به‌صرفه ‌شدن صادرات قانونی و حتی قاچاق برنج و سایر اقلام کالایی را عامل گرانی این کالاها دانست و گفت: با قیمت‌های کنونی برنج ایرانی به‌نظر نمی‌رسد حتی عرضه برنج نو به بازار در چند ‌ماه آینده نیز قیمت‌ها را کاهش دهد، تجربه نیز نشان می‌دهد که هر‌ساله تأثیر عرضه برنج کشت جدید به بازار تنها موجب افت هزار تا 1500تومانی این محصول در بازار خرده‌فروشی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید